Bell hooks

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj

Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum

  • siła słabych: odmowa uznania narzucanej definicji siebie samych (Elizabeth Janeway, Powers of the Weak )[1]
  • Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi[2]
  • wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."[3]
  • piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."[4]
  • przemoc tłumaczona miłością: "Gdy przeanalizujemy kontekst, w którym rodzice zadają cierpienie swoim dzieciom, łatwiej zrozumieć, jak ofiara - i sprawca również - utożsamia przemoc z miłością. Nietrudno zauważyć, jak z czasem zaczynamy utożsamiać różne formy kar fizycznych z miłością i wierzyć, że ktoś nas rani, ponieważ nas kocha"[5]
  • wzrost ilości przemocy w "Harlequinach"[6]
  • prace domowe: czarna vs. biała perspektywa: "Od czasów niewolnictwa po dzień dzisiejszy czarne kobiety w Stanach Zjednoczonych pracowały i pracują poza domem - na polach, w fabrykach, pralniach czy domach innych ludzi. Praca ta przynosiła mizerne wynagrodzenie i często przeszkadzała w należytym wypełnianiu rodzicielskich zadań lub wręcz je uniemożliwiała. Historycznie rzecz biorąc, czarne kobiety uważały pracę we własnym domu za zajęcie, które uczłowiecza; pracę, która potwierdza naszą tożsamość jako kobiet, jako istot ludzkich przejawiających miłość i troskę - te właśnie ludzkie gesty, do których - wedle ideologii supremacji białych - czarni nie byli zdolni." [7]

Bibliografia

  • bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
  • bell hooks, Margines jako miejsce radykalnego otwarcie, przeł. Ewa Domańska, "Literatura na Świecie" 2008 nr 1-2.
  • Elizabeth Janeway, Powers of the Weak
  • Germaine Greer, Kobiecy eunuch

Przypisy

  1. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  2. cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  3. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155
  4. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158
  5. Jane Patrick, cyt. za bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179
  6. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179
  7. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 189