Ernst Cassirer
Z Literatura przedmiotu
- zrozumienie symbolizmu mowy to rewolucja: "dziecko przechodzi ze stanu bardziej subiektywnego do stanu obiektywnego, od postawy czysto emocjonalnej do postawy teoretycznej"[1]
- Hellen Keller, Laura Bridgman
- poznając nazwy przedmiotów dziecko "Uczy się (...) konstruować pojęcia tych przedmiotów, uczy się porozumiewać ze światem obiektywnym"[2]
- "Klasyfikacja jest jedną z podstawowych cech mowy (...) Nadanie nazwy przedmiotowi lub czynności oznacza podciągnięcie ich pod pojęcie pewnej klasy."[3]
- klasyfikacje są zmienne i zrelatywizowane do języków, nazwy ujmują przedmioty po innymi aspektami (gr. "men", łac. "luna")[4]
- odniesienie: "Funkcją nazwy jest jedynie wybranie i zatrzymanie się na pewnym aspekcie, a nie wyczerpujące odniesienie do jakiejś konkretnej sytuacji" (sześć tysięcy nazw wielbłąda w arabskim)[5]
- konkret: "W cywilizacji pierwotnej z konieczności przeważa zainteresowanie konkretnymi i szczegółowymi aspektami rzeczy. (...) Zainteresowanie samymi "uniwersaliami" nie jest ani konieczne, ani możliwe w plemieniu Indian"[6]
Literatura
- Ernst Cassirer, Nazywanie, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Warszawa 2003
Przypisy
- ↑ Ernst Cassirer, Nazywanie, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Warszawa 2003, s. 279.
- ↑ E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
- ↑ E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
- ↑ E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
- ↑ E. Cassirer, Nazywanie, s. 281.
- ↑ E. Cassirer, Nazywanie, s. 282.