Ernst Cassirer

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
  • zrozumienie symbolizmu mowy to rewolucja: "dziecko przechodzi ze stanu bardziej subiektywnego do stanu obiektywnego, od postawy czysto emocjonalnej do postawy teoretycznej"[1]
  • Hellen Keller, Laura Bridgman
  • poznając nazwy przedmiotów dziecko "Uczy się (...) konstruować pojęcia tych przedmiotów, uczy się porozumiewać ze światem obiektywnym"[2]
  • "Klasyfikacja jest jedną z podstawowych cech mowy (...) Nadanie nazwy przedmiotowi lub czynności oznacza podciągnięcie ich pod pojęcie pewnej klasy."[3]
  • klasyfikacje są zmienne i zrelatywizowane do języków, nazwy ujmują przedmioty po innymi aspektami (gr. "men", łac. "luna")[4]
  • odniesienie: "Funkcją nazwy jest jedynie wybranie i zatrzymanie się na pewnym aspekcie, a nie wyczerpujące odniesienie do jakiejś konkretnej sytuacji" (sześć tysięcy nazw wielbłąda w arabskim)[5]
  • konkret: "W cywilizacji pierwotnej z konieczności przeważa zainteresowanie konkretnymi i szczegółowymi aspektami rzeczy. (...) Zainteresowanie samymi "uniwersaliami" nie jest ani konieczne, ani możliwe w plemieniu Indian"[6]


Literatura

  • Ernst Cassirer, Nazywanie, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Warszawa 2003

Przypisy

  1. Ernst Cassirer, Nazywanie, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, Warszawa 2003, s. 279.
  2. E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
  3. E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
  4. E. Cassirer, Nazywanie, s. 280.
  5. E. Cassirer, Nazywanie, s. 281.
  6. E. Cassirer, Nazywanie, s. 282.