Kino

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj

Montaż

  • montaż równoległy: ""[1]
  • montaż skojarzeniowy: w zderzeniu kadrów kształtuje się nowy element jakościowy, nowy obraz, nowe pojęcie[2]
  • szkoła radziecka vs. szkoła amerykańska: rosyjski wielki plan vs. amerykańskie zbliżenie[3]
  • trop montażowy: przenośnia[4]

Publiczność kinowa

  • Hugo Münsterberg, Dramat kinowy (The Photoplay), 1916: "Münsterberg, w 1916 roku, powołując się na badania socjologiczne, pisze że publiczność amerykańską pod koniec pierwszej dekady stulecia tworzyła niższa klasa średnia, do której - w połowie drugiej dekady - dołączyła wyższa klasa średnia, a w ślad za nią elity."[5]
  • Hugo Münsterberg, 1915:"uważałem, że uczestniczenie w pokazach ruchomych obrazów jest rzeczą niegodną profesora Harvardu, podobnie jak uznałem, że nie powinienem chodzić na wodewile, do muzeum figur woskowych czy na koncerty muzyki odtwarzanej z fonografu."[6]
  • Karol Irzykowski: "współczesny Europejczyk używa kina, lecz się go wstydzi"[7]
  • Karol Irzykowski: "Dziś każdy sędzia śledczy i prokurator, badając zbrodniarza, uważa za swój obowiązek zadać mu pytanie: Czy chodziłeś do kina? Odpowiedź jest zwykle potakująca, więc wniosek prosty: kino demoralizuje..."
  • Louis Delluc, 1919: "Wielką siłą tej bełkoczącej sztuki jest jej popularność. (...) Jest to środek przemyślnie dostosowany do użytku przez początkujących. Wiem, że wielu mieszkańców kolonii, oczarowanych projekcjami niektórych filmów, nabyło bezzwłocznie aparat projekcyjny; zastąpi on z powodzeniem latarnię magiczną i uzupełni ładunek szklanych paciorków, gramofonów i rewolwerów."[8]
  • Borys Eichenbaum, 1926 (o sytuacji przed pierwszą wojną światową): "Przyciągnięty reklamą inteligent, odwiedzający kinoteatr, czuł się nieswojo przy spotkaniu ze znajomym: "I ty także dałeś się skusić - przychodziło obydwu na myśl".[9]
  • Jurij Cywjan, przed rewolucją: kino w domach publicznych[10]
  • Georges Duhamel, 1930: "rozrywką niewolników, zabawą dla istot prymitywnych, biednych i znużonych, które nękają troski (...), spektaklem, który nie wymaga skupienia i zakłada z góry brak inteligencji (...).[11]
  • "nieuprzedzone oko", "efekt kina"
  • Robert J. Flaherty, 1920: Innuici rzucają harpun w morsa wyświetlanego przez projektor kinowy[12]
  • Jerzy Płażewski: "Powstaje nowa świadomość zbiorowa. Tłumy wszystkich kontynentów nabywają wspólnych odruchów psychicznych, standaryzują swoje gusty i chwytają się pewnych obiegowych ideałów z siłą i przekonaniem, które { \bf porównać się nie dają} z rewolucyjnym oddziaływaniem wynalazku druku przed pięciuset laty. Szkoda, że świadomość ta wykuwa się najczęściej na oślep, w mrokach najkompletniejszej ignorancji, jako wypadkowa działania cynicznej interesowności producenta i naiwnej gotowości widza."[13]
  • Jerzy Płażewski: "Genialną publicznością kinową jest dla mnie publiczność, która umie bawić się w film"[14]

Bibliografia

  1. Robert Bataille, Grammaire cinégraphique
  2. C. W. Ceram, Archeology of the Cinema 1965
  3. Gilbert Cohen-Séat, Essai sur les principes d'une philosophie du cinéma (1946)
  4. Gilbert Cohen-Séat, Problèmes du cinéma et de l'information visuelle (1961)
  5. Andrzej Gwóźdź, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, w: Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009.
  6. Alicja Helman, Intelektualiści i służące. Pierwsze wyobrażenia o odbiorcach kina, "Kultura Współczesna" 2 (1994): 5–15.
  7. Martin Loiperdinger, Bernd Elzer, Lumiere's Arrival of the Train: Cinema's Founding Myth, "The Moving Image" Volume 4, Number 1, Spring 2004

Przypisy

  1. S. Einsenstein, Dickens, Griffith i my, w: Audiowizualność w kulturze, red. Jadwiga Bocheńska et alii, Warszawa 1996, s. 128
  2. S. Einsenstein, Dickens, Griffith i my, s. 132
  3. S. Einsenstein, Dickens, Griffith i my, s. 130
  4. S. Einsenstein, Dickens, Griffith i my, s. 130
  5. Helman, Intelektualiści i służące
  6. Helman, Intelektualiści i służące
  7. cyt. za: Helman, Intelektualiści i służące
  8. cyt. za: Helman, Intelektualiści i służące
  9. Helman, Intelektualiści i służące
  10. Helman, Intelektualiści i służące
  11. Helman, Intelektualiści i służące
  12. Helman, Intelektualiści i służące
  13. J. Płażewski, Język filmu
  14. J. Płażewski, Język filmu