Język filmu: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 15: | Linia 15: | ||
*# zbliżenie (wielki plan) --- twarz ludzka zajmuje większą część powierzchni ekranu; | *# zbliżenie (wielki plan) --- twarz ludzka zajmuje większą część powierzchni ekranu; | ||
*# duże zbliżenie (detal) --- szczegół postaci lub powiększenie rekwizytu; | *# duże zbliżenie (detal) --- szczegół postaci lub powiększenie rekwizytu; | ||
+ | ==Literatura== | ||
+ | |||
+ | * André Bazin, Głębia ostrości Orsona Wellesa, „Ciné-Club” nr 7, maj 1948. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 22:14, 24 lis 2020
- "Genialną publicznością kinową jest dla mnie publiczność, która umie bawić się w film"[1]
- podstawowe jednostki budowy filmu[2]
- kadr - najmniejsza jednostka statyczna, jedna klatka naświetlonej taśmy;
- ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna, odcinek taśmy zawarty między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi;
- scena - odcinek filmu, złożony z kilku lub kilkunastu ujęć, wyróżniający się jednością miejsca i czasu;
- sekwencja - odcinek filmu, złożony z kilku lub kilkunastu ujęć, wyróżniający się jednością miejsca i czasu;
- film - całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę
- "Plan --- odległość kamery zdjęciowej od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu"[3]
- Podział planów
- plan ogólny (total) --- pełny obraz miejsca akcji, postać ludzka podporządkowana otoczeniu, drobna;
- plan pełny --- postacie ludzkie pokazane od stóp do głów, tło zajmuje ważkie, choć nie główne miejsce;
- plan średni (amerykański) --- człowiek pokazany do kolan, zaczyna zdobywać pozycję dominującą;
- półzbliżenie --- popiersie postaci ludzkiej, dekoracja zostaje praktycznie wyeliminowana;
- zbliżenie (wielki plan) --- twarz ludzka zajmuje większą część powierzchni ekranu;
- duże zbliżenie (detal) --- szczegół postaci lub powiększenie rekwizytu;
Literatura
- André Bazin, Głębia ostrości Orsona Wellesa, „Ciné-Club” nr 7, maj 1948.