Język filmu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 5: Linia 5:
 
*# ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna, odcinek taśmy zawarty między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi;  
 
*# ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna, odcinek taśmy zawarty między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi;  
 
*# scena - odcinek filmu, złożony z kilku lub kilkunastu ujęć, wyróżniający się jednością miejsca i czasu;  
 
*# scena - odcinek filmu, złożony z kilku lub kilkunastu ujęć, wyróżniający się jednością miejsca i czasu;  
*# sekwencja - część filmu, złożona z kilku lub kilkunastu scen, wyróżniający się jednością akcji, choć najczęściej pozbawioną jedności miejsca i czasu;  
+
*# sekwencja - część filmu, złożona z kilku lub kilkunastu scen, wyróżniająca się jednością akcji, choć najczęściej pozbawiona jedności miejsca i czasu;  
 
*# film - całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę  
 
*# film - całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę  
 
* "Plan --- odległość kamery zdjęciowej od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu"<ref>Jerzy Płażewski, Język filmu, s. 12</ref>
 
* "Plan --- odległość kamery zdjęciowej od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu"<ref>Jerzy Płażewski, Język filmu, s. 12</ref>

Wersja z 01:14, 25 lis 2020

  • "Genialną publicznością kinową jest dla mnie publiczność, która umie bawić się w film"[1]
  • podstawowe jednostki budowy filmu[2]
    1. kadr - najmniejsza jednostka statyczna, jedna klatka naświetlonej taśmy;
    2. ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna, odcinek taśmy zawarty między dwoma najbliższymi połączeniami montażowymi;
    3. scena - odcinek filmu, złożony z kilku lub kilkunastu ujęć, wyróżniający się jednością miejsca i czasu;
    4. sekwencja - część filmu, złożona z kilku lub kilkunastu scen, wyróżniająca się jednością akcji, choć najczęściej pozbawiona jedności miejsca i czasu;
    5. film - całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę
  • "Plan --- odległość kamery zdjęciowej od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu"[3]
  • Podział planów
    1. plan ogólny (total) --- pełny obraz miejsca akcji, postać ludzka podporządkowana otoczeniu, drobna;
    2. plan pełny --- postacie ludzkie pokazane od stóp do głów, tło zajmuje ważkie, choć nie główne miejsce;
    3. plan średni (amerykański) --- człowiek pokazany do kolan, zaczyna zdobywać pozycję dominującą;
    4. półzbliżenie --- popiersie postaci ludzkiej, dekoracja zostaje praktycznie wyeliminowana;
    5. zbliżenie (wielki plan) --- twarz ludzka zajmuje większą część powierzchni ekranu;
    6. duże zbliżenie (detal) --- szczegół postaci lub powiększenie rekwizytu;

Literatura

  • André Bazin, Głębia ostrości Orsona Wellesa, „Ciné-Club” nr 7, maj 1948.

Przypisy

  1. Jerzy Płażewski, Język filmu, s. 8
  2. Jerzy Płażewski, Język filmu, s. 12
  3. Jerzy Płażewski, Język filmu, s. 12