Jean Baudrillard

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj

Zdesocjalizowany bądź potencjalnie aspołeczny jest ten, kto jest w niewystarczającym stopniu podatny na działanie środków przekazu (Baudrillard, Precesja symulakrów, s. 102)

Precesja symulakrów

  1. Metafora mapy u Borgesa: mapa = terytorium (J. J. Borges, O ścisłości w nauce, w: jego, Powszechna historia nikczemności)
  2. Baudrillard: mapa poprzedza terytorium (s. 6)
  3. Walka o obrazy: ikonolatrzy vs. ikonoklaści (s. 9-10)
  4. Fazy obrazu (s. 11-12). Obraz
    1. jest odbiciem głębszej rzeczywistości (obraz sakralny)
    2. przysłania i wynaturza głębszą rzeczywistość (czary)
    3. przesłania brak głębszej rzeczywistości (magia)
    4. nie ma związku z rzeczywistoścą, jest swoim własnym simulacrum (symulacja)
  5. Turyści zwiedzają replikę groty Lascaux, nie samą grotę (s. 15)
  6. Mumia Ramzesa II witana na Orly z honorami należnymi głowie państwa (s. 16)
  7. hiperrealność: Disneyland istnieje po to, aby ukrywać, że Disnaylandem jest cały "realny" kraj, cała "realna" Ameryka (s. 19)
  8. Watergate: symluacja skandalu - Deep Throat jako szara eminencja republikanów (s. 23)
  9. Estetyka hiperrealności: reality TV, rodzina Loudów, 1971 (s. 38-39) - To nie wy oglądacie telewizję, ale telewizja ogląda was.
  10. Koniec panoptykonu i społeczeństwa spektaklu: nie da się już odróżnić przekaźnika od przekazu (s. 42-43)
  11. apoteoza symulacji: system zastraszania atomowego (s. 45)

Bibliografia

  1. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.