Jean Baudrillard
Z Literatura przedmiotu
Zdesocjalizowany bądź potencjalnie aspołeczny jest ten, kto jest w niewystarczającym stopniu podatny na działanie środków przekazu (Baudrillard, Precesja symulakrów, s. 102)
Precesja symulakrów
- Metafora mapy u Borgesa: mapa = terytorium (J. J. Borges, O ścisłości w nauce, w: jego, Powszechna historia nikczemności)
- Baudrillard: mapa poprzedza terytorium (s. 6)
- Walka o obrazy: ikonolatrzy vs. ikonoklaści (s. 9-10)
- Fazy obrazu (s. 11-12). Obraz
- jest odbiciem głębszej rzeczywistości (obraz sakralny)
- przysłania i wynaturza głębszą rzeczywistość (czary)
- przesłania brak głębszej rzeczywistości (magia)
- nie ma związku z rzeczywistoścą, jest swoim własnym simulacrum (symulacja)
- Turyści zwiedzają replikę groty Lascaux, nie samą grotę (s. 15)
- Mumia Ramzesa II witana na Orly z honorami należnymi głowie państwa (s. 16)
- hiperrealność: Disneyland istnieje po to, aby ukrywać, że Disnaylandem jest cały "realny" kraj, cała "realna" Ameryka (s. 19)
- Watergate: symluacja skandalu - Deep Throat jako szara eminencja republikanów (s. 23)
- Estetyka hiperrealności: reality TV, rodzina Loudów, 1971 (s. 38-39) - To nie wy oglądacie telewizję, ale telewizja ogląda was.
- Koniec panoptykonu i społeczeństwa spektaklu: nie da się już odróżnić przekaźnika od przekazu (s. 42-43)
- apoteoza symulacji: system zastraszania atomowego (s. 45)
Bibliografia
- Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.