Mit: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Bibliografia)
Linia 3: Linia 3:
 
</blockquote>
 
</blockquote>
  
 +
* mitologizacja
 +
"nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
# Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
 
# Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.

Wersja z 12:25, 27 maj 2020

Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)

  • mitologizacja
"nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"[1]

Bibliografia

  1. Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
  2. Eleazar M Meletinsky, Poetics of myth, Abingdon: Routledge, 2016.
  3. Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981.
  4. E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów
    1. U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.