Mit: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | ==Mircea Eliade== | ||
<blockquote> | <blockquote> | ||
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55) | Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55) | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
+ | ==Umberto Eco== | ||
* mitologizacja | * mitologizacja | ||
− | "nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a | + | "nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref> |
+ | * postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej | ||
+ | "z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref> | ||
+ | |||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
# Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998. | # Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998. |
Wersja z 13:28, 27 maj 2020
Mircea Eliade
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)
Umberto Eco
- mitologizacja
"nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"[1]
- postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej
"z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."[2]
Bibliografia
- Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
- Eleazar M Meletinsky, Poetics of myth, Abingdon: Routledge, 2016.
- Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981.
- E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów