Mit: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
 +
==Mircea Eliade==
 
<blockquote>
 
<blockquote>
 
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)
 
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)
 
</blockquote>
 
</blockquote>
  
 +
==Umberto Eco==
 
* mitologizacja
 
* mitologizacja
  "nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref>
+
  "nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref>
 +
* postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej
 +
"z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref>
 +
 
 +
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
# Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
 
# Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.

Wersja z 13:28, 27 maj 2020

Mircea Eliade

Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)

Umberto Eco

  • mitologizacja
"nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"[1]
  • postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej
"z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."[2]


Bibliografia

  1. Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
  2. Eleazar M Meletinsky, Poetics of myth, Abingdon: Routledge, 2016.
  3. Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981.
  4. E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów
    1. U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.
    2. U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.