Opis gęsty

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
  • '(...) człowiek jest zwierzęciem zawieszonym w sieciach znaczenia, które sam utkał, kulturę postrzegam właśnie jako owe sieci, jej analizę traktuję zaś nie jako eksperymentalną naukę, której celem jest odkrywanie praw, lecz jako naukę interpretatywną, która za cel stawia sobie odkrycie znaczenia. Chodzi o wyjaśnienie, tłumaczenie społecznych form ekspresji, które na pozór wydają się enigmatyczne'[1]
  • Gilbert Ryle, "Thinking and Reflecting"; "The Thinking of Thoughts": różnica między tikiem a puszczeniem oka niewidoczna na fotografii i radykalnego behawioryzmu[2]
    1. opis rozrzedzony: "gwałtowne zaciskanie powieki prawego oka"
    2. opis gęsty: "ćwiczenie parodii kolegi, który udaje, że puszcza oko w celu skłonienia nieświadomych tego osób z zewnątrz do myślenia, że w grupie panuje konspiratorskie porozumienie"[3]
  • przedmiot etnografii: "ustratyfikowana hierarchia znaczących struktur, w odniesieniu do których tiki, mrugnięcia, fałszywe mrugnięcia, parodie, ćwiczenie parodii są wytwarzane, postrzegane i interpretowane, i bez których istnieć by nie mogły (...) niezależnie od tego, co ktoś robi, lub czego nie robi, ze swoimi powiekami"[4]
  • analiza emiczna vs. analiza etyczna[5]
  • 3 cechy opisu etnograficznego:
    1. "jest to opis interpretatywny; przedmiotem jego interpretacji jest strumień dyskursu społecznego; zaś będące jego treścią interpretowanie polega na próbie ocalenia tego, co w owym dyskursie zostało "powiedziane" przed zaginięciem wraz z ulotnością okoliczności, w których do niego dochodzi i utrwalenia go w umożliwiającej dalsze studia formie"[6]
    2. nie ma natury proroczej, opisuje raczej niż wyjaśnia[7]
    3. "Analiza kulturowa jest ze swej natury niekompletna."[8]


Przypisy

  1. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 19.
  2. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 20.
  3. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 21.
  4. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 21.
  5. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 29.
  6. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 36.
  7. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 42-43.
  8. Clifford Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: jego, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. M. M. Piechaczek, Kraków 2005, s. 42-43.