Roland Barthes: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Mit dzisiaj) |
(→Mit dzisiaj) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
* "mit niczego nie ukrywa: na tym polega jego funkcja, że zniekształca, ale nie prowadzi do zaniku"<ref>Roland Barthes, Mitologie, s. 253.</ref> | * "mit niczego nie ukrywa: na tym polega jego funkcja, że zniekształca, ale nie prowadzi do zaniku"<ref>Roland Barthes, Mitologie, s. 253.</ref> | ||
* "Relacja łącząca pojęcie mitu z sensem jest ze swej istoty relacją zniekształacania"<ref>Roland Barthes, Mitologie, s. 253.</ref> | * "Relacja łącząca pojęcie mitu z sensem jest ze swej istoty relacją zniekształacania"<ref>Roland Barthes, Mitologie, s. 253.</ref> | ||
+ | * "Pojęcie dosłownie zniekształca sens, ale go nie usuwa: próbując oddać tę sprzeczność jednym słowem, powiedzielibyśmy, że pojęcie alienuje sens"<ref>Roland Barthes, Mitologie, s. 254.</ref> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000. | * Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 17:37, 13 sty 2021
Mit dzisiaj
- "Mit jest słowem (...) jest sposobem znaczenia, jest formą"[1]
- "Mitu nie określa przedmiot jego komunikatu, ale sposób jego wypowiadania"[2]
- "Wszystko może więc być mitem? Tak właśnie sądzę, gdyż świat jest nieskończenie wyzywający"[3]
- "To słowo jest komunikatem (...) może przybrać formy pisane albo formy przedstawienia: wypowiedź na piśmie, ale też fotografia, film, reportaż, sport, widowiska, reklama - to wszystko może być nośnikiem mowy mitycznej".[4]
- strukturalizm: "Przez mowę, wypowiedź, słowo itd. będziemy odtąd rozumieć każdą jednostkę lub każdą syntezę znaczeniową, czy to słowną, czy wizualną: zdjęcie będzie dla nas słowem z tego samego powodu co artykuł w gazecie"[5]
- szkoła w Tartu: mit to wtórny system semiologiczny[6]
- przykłady:
- terminologia[14]
- signifiant w planie języka - sens, w planie mitu - forma
- signifié - pojęcie
- znak, połączenie signifiant i signifié - znaczenie
- puste znaczące: "Significant mitu przedstawia się w sposób dwuznaczny: jest zarazem sensem i formą, z jednej strony pełne, z drugiej puste."[15]
- "mit niczego nie ukrywa: na tym polega jego funkcja, że zniekształca, ale nie prowadzi do zaniku"[16]
- "Relacja łącząca pojęcie mitu z sensem jest ze swej istoty relacją zniekształacania"[17]
- "Pojęcie dosłownie zniekształca sens, ale go nie usuwa: próbując oddać tę sprzeczność jednym słowem, powiedzielibyśmy, że pojęcie alienuje sens"[18]
Bibliografia
- Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000.
Przypisy
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 240.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 241.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 248.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 248.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 253.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 253.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 254.