Roland Barthes

Z Literatura przedmiotu
Wersja z dnia 17:37, 13 sty 2021 autorstwa Admin (dyskusja | edycje) (Mit dzisiaj)

Skocz do: nawigacja, szukaj

Mit dzisiaj

  • "Mit jest słowem (...) jest sposobem znaczenia, jest formą"[1]
  • "Mitu nie określa przedmiot jego komunikatu, ale sposób jego wypowiadania"[2]
  • "Wszystko może więc być mitem? Tak właśnie sądzę, gdyż świat jest nieskończenie wyzywający"[3]
  • "To słowo jest komunikatem (...) może przybrać formy pisane albo formy przedstawienia: wypowiedź na piśmie, ale też fotografia, film, reportaż, sport, widowiska, reklama - to wszystko może być nośnikiem mowy mitycznej".[4]
  • strukturalizm: "Przez mowę, wypowiedź, słowo itd. będziemy odtąd rozumieć każdą jednostkę lub każdą syntezę znaczeniową, czy to słowną, czy wizualną: zdjęcie będzie dla nas słowem z tego samego powodu co artykuł w gazecie"[5]
  • szkoła w Tartu: mit to wtórny system semiologiczny[6]
    • "To, co jest znakiem (...) w pierwszym systemie, staje się prostym signifiant w drugim"[7]
    • Język-przedmiot zostaje zagarnięty "przez mit do skonstruowania własnego systemu"[8]
    • la langue to język-przedmiot, mit jest metajęzykiem[9]
  • przykłady:
    1. quia ego nominor leo (Fedrus, I, 5.)[10]
      • signifiant: "nazywam się lew", signifié: "jestem przykładem gramatycznym"[11]
    2. Afrykanin na okładce Paris-Match[12]
      • signifiant: "czarnoskóry żołnierz salutuje", signifié: "pomieszanie francuskości z militaryzmem"[13]
  • terminologia[14]
    1. signifiant w planie języka - sens, w planie mitu - forma
    2. signifié - pojęcie
    3. znak, połączenie signifiant i signifié - znaczenie
  • puste znaczące: "Significant mitu przedstawia się w sposób dwuznaczny: jest zarazem sensem i formą, z jednej strony pełne, z drugiej puste."[15]
  • "mit niczego nie ukrywa: na tym polega jego funkcja, że zniekształca, ale nie prowadzi do zaniku"[16]
  • "Relacja łącząca pojęcie mitu z sensem jest ze swej istoty relacją zniekształacania"[17]
  • "Pojęcie dosłownie zniekształca sens, ale go nie usuwa: próbując oddać tę sprzeczność jednym słowem, powiedzielibyśmy, że pojęcie alienuje sens"[18]

Bibliografia

  • Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000.

Przypisy

  1. Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
  2. Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
  3. Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
  4. Roland Barthes, Mitologie, s. 240.
  5. Roland Barthes, Mitologie, s. 241.
  6. Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
  7. Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
  8. Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
  9. Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
  10. Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
  11. Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
  12. Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
  13. Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
  14. Roland Barthes, Mitologie, s. 248.
  15. Roland Barthes, Mitologie, s. 248.
  16. Roland Barthes, Mitologie, s. 253.
  17. Roland Barthes, Mitologie, s. 253.
  18. Roland Barthes, Mitologie, s. 254.