Albert Lord: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Kwestia homerycka)
(Kwestia homerycka)
Linia 14: Linia 14:
 
#* "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
 
#* "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
 
#* D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69</ref>
 
#* D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69</ref>
 +
#* "drzemiący Homer": #* poeta oralny koncentruje się w jednej chwili tylko na jednym konkretnym fragmencie (Bowry, Tradition and Design in the Illiad)<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73</ref>
 
# Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?  
 
# Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?  
 
#* Robert Wood<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70</ref>
 
#* Robert Wood<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70</ref>

Wersja z 19:17, 17 maj 2021

Formuła

  • formuła: "Termin "formuła" rozumiem jako grupę słów używanych zawsze w tych samych pozycjach metrycznych do wyrażenia pewnych podstawowych treści". Jest to definicja Parry'ego. Terminem "wyrażenie formularne" nazywam wers lub półwers skonstruowany na bazie formuł. "Tematem" jest dla mnie opis zdarzeń lub stanów, powtarzający się w różnych fragmentach pieśni"[1]
  • przedmiot badania: epika oralna, pieśń[2]
  • sztuka pieśniarza: "polega nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."[3]
  • formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"[4]

Kwestia homerycka

  • kwestie homeryckie
  1. zakwestionowanie pojedynczego autorstwa: Czy w czasach Homera istniało pismo?
    • Józef Flawiusz, I w.
    • D'Aubignac, XVIII w.
    • August Wolf, Prolegomena ad Homerum, 1795[5]
    • tak, ale bez literatury - pismo linearne B[6]
  2. "błędy" i niespójności w eposach
    • "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
    • D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood[7]
    • "drzemiący Homer": #* poeta oralny koncentruje się w jednej chwili tylko na jednym konkretnym fragmencie (Bowry, Tradition and Design in the Illiad)[8]
  3. Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?
    • Robert Wood[9]
  4. Homer a średniowieczni minstrele i poezja ustna
    • od XVIII w.: D'Aubignac, Thomas Blackwell, Percy, Macpherson, Herder, Goethe[10]
  5. przekaz o redakcji Pizystrata
    • znany od czasów starożytnych[11]
  6. formy dialektalne z różnych regionów, archaizmy z różnych okresów
  • Homer: pierwszy twórca czy ostatni kompilator? (Unitaryzm vs. separatyzm)[13]
  • trzecia droga: tradycja oralna[14]

Bibliografia

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, przeł. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2010.

Przypisy

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  2. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  3. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64
  4. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  5. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  6. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 71
  7. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  8. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  9. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  10. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  11. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  12. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  13. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  14. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 72