Albert Lord: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Formuła)
(Formuła)
Linia 6: Linia 6:
 
* sztuka pieśniarza: "polega  nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64</ref>
 
* sztuka pieśniarza: "polega  nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64</ref>
 
* formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118</ref>
 
* formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118</ref>
 +
==Pieśniarz==
 +
* kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111</ref>
  
 
==Kwestia homerycka==
 
==Kwestia homerycka==

Wersja z 12:17, 18 maj 2021

Formuła

  • punkt wyjścia: repetycje, typowe epitety, klisze epickie, stereotypowe frazy[1]
  • definicja formuły Milmana Parry'ego: "grupa słów używanych zawsze w tych samych pozycjach metrycznych do wyrażenia pewnych podstawowych treści"[2]
  • "Terminem "wyrażenie formularne" nazywam wers lub półwers skonstruowany na bazie formuł. "Tematem" jest dla mnie opis zdarzeń lub stanów, powtarzający się w różnych fragmentach pieśni"[3]
  • przedmiot badania: epika oralna, pieśń[4]
  • sztuka pieśniarza: "polega nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."[5]
  • formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"[6]

Pieśniarz

  • kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."[7]

Kwestia homerycka

  • kwestie homeryckie
  1. zakwestionowanie pojedynczego autorstwa: Czy w czasach Homera istniało pismo?
    • Józef Flawiusz, I w.
    • D'Aubignac, XVIII w.
    • August Wolf, Prolegomena ad Homerum, 1795[8]
    • tak, ale bez literatury - pismo linearne B[9]
  2. "błędy" i niespójności w eposach
    • "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
    • D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood[10]
    • "drzemiący Homer": #* poeta oralny koncentruje się w jednej chwili tylko na jednym konkretnym fragmencie (Bowry, Tradition and Design in the Illiad)[11]
  3. Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?
  4. Homer a średniowieczni minstrele i poezja ustna
    • od XVIII w.: D'Aubignac, Thomas Blackwell, Percy, Macpherson, Herder, Goethe[13]
  5. przekaz o redakcji Pizystrata
    • znany od czasów starożytnych[14]
  6. formy dialektalne z różnych regionów, archaizmy z różnych okresów
  • Homer: pierwszy twórca czy ostatni kompilator? (Unitaryzm vs. separatyzm)[16]
  • teorie wielokrotnego autorstwa:
    1. Homer kompilator (Liedertheorie): D'Aubignac, Conjectures (1715); Lachmann, XIX w.[17]
    2. rdzeń modyfikowany przez kolejnych redaktorów, Homer ostatni redaktor[18]
  • poszukiwania archetypu tekstowego
    • Leaf: pięć warstw tekstu
    • MacKay, The Wrath of Homer
    • krytyka: Allen, Homer: the Origins and the Transmission[19]
  • trzecia droga: tradycja oralna[20]

Bibliografia

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, przeł. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2010.

Przypisy

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 109
  2. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63, 109
  3. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  4. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  5. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64
  6. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  7. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111
  8. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  9. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 71
  10. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  11. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  12. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  13. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  14. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  15. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  16. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  17. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  18. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74
  19. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74-75
  20. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 72