Albert Lord: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Formuła)
(Pieśniarz)
Linia 8: Linia 8:
 
==Pieśniarz==
 
==Pieśniarz==
 
* kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111</ref>
 
* kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111</ref>
 +
* pieśniarz nie zna teorii: "Jeśli ten pieśniarz dorasta w tradycji jugosłowiańskiej, zostaje uwrażliwiony na rytm dziesięciozgłoskowca i następującej po nim pauzy składniowej, mimo że nigdy w życiu nie policzył tych dziesięciu sylab, a zapytany - może nie będzie umiał powiedzieć, ile sylab jest pomiędzy dwiema pauzami."<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 113</ref>
 +
* akompaniament muzyczny: jednostrunowe gusle<ref>Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 115</ref>
  
 
==Kwestia homerycka==
 
==Kwestia homerycka==

Wersja z 12:20, 18 maj 2021

Formuła

  • punkt wyjścia: repetycje, typowe epitety, klisze epickie, stereotypowe frazy[1]
  • definicja formuły Milmana Parry'ego: "grupa słów używanych zawsze w tych samych pozycjach metrycznych do wyrażenia pewnych podstawowych treści"[2]
  • "Terminem "wyrażenie formularne" nazywam wers lub półwers skonstruowany na bazie formuł. "Tematem" jest dla mnie opis zdarzeń lub stanów, powtarzający się w różnych fragmentach pieśni"[3]
  • przedmiot badania: epika oralna, pieśń[4]
  • sztuka pieśniarza: "polega nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."[5]
  • formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"[6]

Pieśniarz

  • kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."[7]
  • pieśniarz nie zna teorii: "Jeśli ten pieśniarz dorasta w tradycji jugosłowiańskiej, zostaje uwrażliwiony na rytm dziesięciozgłoskowca i następującej po nim pauzy składniowej, mimo że nigdy w życiu nie policzył tych dziesięciu sylab, a zapytany - może nie będzie umiał powiedzieć, ile sylab jest pomiędzy dwiema pauzami."[8]
  • akompaniament muzyczny: jednostrunowe gusle[9]

Kwestia homerycka

  • kwestie homeryckie
  1. zakwestionowanie pojedynczego autorstwa: Czy w czasach Homera istniało pismo?
    • Józef Flawiusz, I w.
    • D'Aubignac, XVIII w.
    • August Wolf, Prolegomena ad Homerum, 1795[10]
    • tak, ale bez literatury - pismo linearne B[11]
  2. "błędy" i niespójności w eposach
    • "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
    • D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood[12]
    • "drzemiący Homer": #* poeta oralny koncentruje się w jednej chwili tylko na jednym konkretnym fragmencie (Bowry, Tradition and Design in the Illiad)[13]
  3. Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?
  4. Homer a średniowieczni minstrele i poezja ustna
    • od XVIII w.: D'Aubignac, Thomas Blackwell, Percy, Macpherson, Herder, Goethe[15]
  5. przekaz o redakcji Pizystrata
    • znany od czasów starożytnych[16]
  6. formy dialektalne z różnych regionów, archaizmy z różnych okresów
  • Homer: pierwszy twórca czy ostatni kompilator? (Unitaryzm vs. separatyzm)[18]
  • teorie wielokrotnego autorstwa:
    1. Homer kompilator (Liedertheorie): D'Aubignac, Conjectures (1715); Lachmann, XIX w.[19]
    2. rdzeń modyfikowany przez kolejnych redaktorów, Homer ostatni redaktor[20]
  • poszukiwania archetypu tekstowego
    • Leaf: pięć warstw tekstu
    • MacKay, The Wrath of Homer
    • krytyka: Allen, Homer: the Origins and the Transmission[21]
  • trzecia droga: tradycja oralna[22]

Bibliografia

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, przeł. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2010.

Przypisy

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 109
  2. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63, 109
  3. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  4. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  5. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64
  6. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  7. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111
  8. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 113
  9. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 115
  10. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  11. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 71
  12. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  13. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  14. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  15. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  16. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  17. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  18. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  19. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  20. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74
  21. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74-75
  22. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 72