Albert Lord

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj

Formuła

  • punkt wyjścia: repetycje, typowe epitety, klisze epickie, stereotypowe frazy[1]
  • definicja formuły Milmana Parry'ego: "grupa słów używanych zawsze w tych samych pozycjach metrycznych do wyrażenia pewnych podstawowych treści"[2]
  • "Terminem "wyrażenie formularne" nazywam wers lub półwers skonstruowany na bazie formuł. "Tematem" jest dla mnie opis zdarzeń lub stanów, powtarzający się w różnych fragmentach pieśni"[3]
  • przedmiot badania: epika oralna, pieśń[4]
  • sztuka pieśniarza: "polega nie tyle na pamięciowej repetycji usztywnionych przez upływ czasu formuł, ile na zdolności do ustawicznej kompozycji i rekompozycji fraz (opartych na wzorcu wyznaczonym przez zasób formuł podstawowych) w zależności od potrzeb każdego momentu każdej narracji."[5]
  • podstawowe typy formuł
    1. "nazwy postaci działających i określenie głównych działań oraz ich czasu i miejsca" (,,Puchar wychyla Marko Królewicz")[6]
    2. "najczęstsze w opowiadaniu czynności" (,,i dosiada swojego deresza")[7]
    3. czas akcji (,,Kiedy świt rozpostarł swoje skrzydła")[8]
    4. miejsce akcji (,,A w Prilipie, w mieście domów białych")[9]
  • formuły to "fundamentalne elementy stylu oralnego"[10]
  • modyfikacje formuł: "Metoda używania języka jest taka sama jak metoda twórcza w poezji oralnej - polega na podstawieniach w obrębie reguł wyznaczanych przez gramatykę"[11]

Pieśniarz

  • kariera pieśniarza: "Nasza metoda polega na podążaniu tropami młodego pieśniarza od samego początku jego kariery. Rozpoczynamy badanie wtedy, gdy przyswaja on tradycję jeszcze całkiem biernie, przez samo tylko przysłuchiwanie się pieśniom."[12]
  • pieśniarz nie zna teorii: "Jeśli ten pieśniarz dorasta w tradycji jugosłowiańskiej, zostaje uwrażliwiony na rytm dziesięciozgłoskowca i następującej po nim pauzy składniowej, mimo że nigdy w życiu nie policzył tych dziesięciu sylab, a zapytany - może nie będzie umiał powiedzieć, ile sylab jest pomiędzy dwiema pauzami."[13]
  • akompaniament muzyczny: jednostrunowe gusle[14]

Kwestia homerycka

  • kwestie homeryckie
  1. zakwestionowanie pojedynczego autorstwa: Czy w czasach Homera istniało pismo?
    • Józef Flawiusz, I w.
    • D'Aubignac, XVIII w.
    • August Wolf, Prolegomena ad Homerum, 1795[15]
    • tak, ale bez literatury - pismo linearne B[16]
  2. "błędy" i niespójności w eposach
    • "Querelle des Anciens et des Modernes", XVII w.
    • D'Aubignac, Perrault, Giambattista Vico, Robert Wood[17]
    • "drzemiący Homer": poeta oralny koncentruje się w jednej chwili tylko na jednym konkretnym fragmencie (Maurice Bowra, Tradition and Design in the Illiad, 1930)[18]
  3. Jak możliwe tak długie eposy bez pisma?
  4. Homer a średniowieczni minstrele i poezja ustna
    • od XVIII w.: D'Aubignac, Thomas Blackwell, Percy, Macpherson, Herder, Goethe[20]
  5. przekaz o redakcji Pizystrata
    • znany od czasów starożytnych[21]
  6. formy dialektalne z różnych regionów, archaizmy z różnych okresów
  • Homer: pierwszy twórca czy ostatni kompilator? (Unitaryzm vs. separatyzm)[23]
  • teorie wielokrotnego autorstwa:
    1. Homer kompilator (Liedertheorie): D'Aubignac, Conjectures (1715); Lachmann, XIX w.[24]
    2. rdzeń modyfikowany przez kolejnych redaktorów, Homer ostatni redaktor[25]
  • poszukiwania archetypu tekstowego
    • Leaf: pięć warstw tekstu
    • MacKay, The Wrath of Homer
    • krytyka: Allen, Homer: the Origins and the Transmission[26]
  • trzecia droga: tradycja oralna[27]

Bibliografia

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, przeł. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2010.

Przypisy

  1. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 109
  2. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63, 109
  3. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  4. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 63
  5. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 64
  6. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 116
  7. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 117
  8. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  9. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  10. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 118
  11. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 119
  12. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 110-111
  13. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 113
  14. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 115
  15. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  16. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 71
  17. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 69
  18. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  19. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  20. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  21. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  22. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  23. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 70
  24. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 73
  25. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74
  26. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 74-75
  27. Albert B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, s. 72