Claude Lévi-Strauss: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Skuteczność symboliczna) |
(→Skuteczność symboliczna) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
* "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 250</ref> | * "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 250</ref> | ||
* "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref> | * "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref> | ||
+ | * "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref> | ||
==Literatura== | ==Literatura== | ||
Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. | Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 21:20, 22 mar 2021
Skuteczność symboliczna
- "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"[1]
- "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"[2]
- "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"[3]
Literatura
Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.
Przypisy
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 250
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254