Claude Lévi-Strauss: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Skuteczność symboliczna) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
* "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref> | * "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref> | ||
* "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref> | * "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref> | ||
+ | * dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref> | ||
+ | * "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref> | ||
==Literatura== | ==Literatura== | ||
− | Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. | + | * Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. |
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 21:25, 22 mar 2021
Skuteczność symboliczna
- "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"[1]
- "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"[2]
- "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"[3]
- dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"[4]
- "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."[5]
Literatura
- Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.
Przypisy
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 250
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254