Claude Lévi-Strauss: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Skuteczność symboliczna)
Linia 3: Linia 3:
 
* "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref>
 
* "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251</ref>
 
* "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref>
 
* "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref>
 +
* dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref>
 +
* "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254</ref>
  
 
==Literatura==
 
==Literatura==
Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.
+
* Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 21:25, 22 mar 2021

Skuteczność symboliczna

  • "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"[1]
  • "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"[2]
  • "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"[3]
  • dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"[4]
  • "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."[5]

Literatura

  • Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.

Przypisy

  1. Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 250
  2. Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 251
  3. Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254
  4. Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254
  5. Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, przeł. Krzysztof Pomian, w: Antropologia słowa, s. 254