Claude Lévi-Strauss: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Skuteczność symboliczna) |
(→Skuteczność symboliczna) |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
* dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177</ref> | * dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177</ref> | ||
* "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177-178</ref> | * "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177-178</ref> | ||
+ | * "Kuracja szamanistyczna wydaje się dokładnym równoważnikiem kuracji psychoanalitycznej przy równoczesnym odwróceniu wszystkich terminów. Obie dążą do spowodowania pewnego doświadczenia; obie osiągają to, odtwarzając mi, który chory ma przeżyć lub przeżyć ponownie. Ale w jednym przypadku jest to mit indywidualny budowany przez chorego ze składników, które wydobywa on ze swej przeszłości; w drugim przypadku jest to mit społeczny, otrzymywany przez chorego z zewnątrz(...)"<ref>Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177-178</ref> | ||
==Literatura== | ==Literatura== | ||
* Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. | * Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 21:41, 22 mar 2021
Skuteczność symboliczna
- "pieśń stanowi psychologiczną manipulację chorego narządu"[1]
- "Dokona się zatem przejście od rzeczywistości najbardziej pospolitej do mitu, od świata fizycznego do świata fizjologicznego, od świata zewnętrznego do świata wewnętrznego"[2]
- bóle porodowe są upersonifikowane jako zwierzęta: "wuj Aligator, z jego wystającymi oczyma, z ciałem giętkim i pokrytym plamami, który rusza się tu i tam, zatrzymując się i machając ogonem; (...) Ośmiornica, której lepkie przyssawki kolejno wysuwają się i wsuwają"[3]
- "Kuracja polegałaby więc na tym, by udostępnić myśli sytuację daną początkowo w terminach uczuciowych; by uczynić bóle, których ciało nie chce znosić, czymś, co może być przez umysł uznane. Fakt, że mitologia szamana nie odpowiada rzeczywistości obiektywnej, jest bez znaczenia; chora wierzy w nią i jest członkiem wierzącego w nią społeczeństwa"[4]
- dlaczego kuracja nie działa w naszym przypadku: "(...) stosunek między mikrobem a chorobą jest zewnętrzny względem umysłu pacjenta, jest stosunkiem przyczynowo-skutkowym; natomiast stosunek między potworem a chorobą jest usytuowany świadomie lub nieświadomie w tym umyśle; jest to stosunek symbolu do rzeczy symbolizowanej, albo, by skorzystać ze słownictwa językoznawców, stosunek tego, co znaczące, do tego, co znaczone. Szaman dostarcza chorej języka, w którym dają się bezpośrednio wyrazić stany nieformułowane i nie dające się inaczej sformułować"[5]
- "Pod tym względem kuracja szamanistyczna mieści się w połowie drogi między naszą medycyną organiczną a terapiami psychologicznymi, jak psychoanaliza. Jej oryginalność polega na tym, że stosuje ona do zaburzenia organicznego metodą bardzo zbliżoną do tych terapii."[6]
- "Kuracja szamanistyczna wydaje się dokładnym równoważnikiem kuracji psychoanalitycznej przy równoczesnym odwróceniu wszystkich terminów. Obie dążą do spowodowania pewnego doświadczenia; obie osiągają to, odtwarzając mi, który chory ma przeżyć lub przeżyć ponownie. Ale w jednym przypadku jest to mit indywidualny budowany przez chorego ze składników, które wydobywa on ze swej przeszłości; w drugim przypadku jest to mit społeczny, otrzymywany przez chorego z zewnątrz(...)"[7]
Literatura
- Claude Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2000.
Przypisy
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, w: Claude Lévi-Strauss, Antropologia słowa, przeł. Krzysztof Pomian, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000, s. 172
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 173
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 175
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177-178
- ↑ Claude Lévi-Strauss, Skuteczność symboliczna, s. 177-178