Ekran: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
m (1 wersja) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
# Anne Friedberg, "Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu", tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012 | # Anne Friedberg, "Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu", tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * „Dziś (…) to (…) technologie elektroniczne oparte na ekranach (...) stanowią porządek dominujący w kulturze” (Andrzej Gwóźdź, Przez okno technologii. Wprowadzenie, w: jego (red.), Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Universitas: Kraków 2001, s. 9. | ||
+ | * Za Manovichem: „jesteśmy społeczeństwem ekranów i monitorów”, jw., s. 16. | ||
+ | |||
+ | * Lev Manovich, "Jest on płaską, prostokątną powierzchnią. Należy go oglądać z przodu (w przeciwieństwie chociażby do panoramy). Znajduje się w naszej normalnej przestrzeni - przestrzeni naszego ciała - i pełni funkcję okna wychodzącego na inną przestrzeń. Ta inna przestrzeń - przestrzeń reprezentacji - charakteryzuje się inną skalą w porównaniu z naszą normalną przestrzenią. Opisany w ten sposób ekran z powodzeniem odnosi się zarówno do malarstwa renesansowego (na przykład Albertiego), jak i do współczesnego monitora komputera. W ciągu ostatnich pięciu stuleci nie uległy zmianie nawet proporcje, lecz zostały zbliżone dla typowego piętnastowiecznego malarstwa, ekranu filmowego i ekranu komputera", Lev Manovich, Ku archeologii ekranu komputerowego, przeł. A. Piskorz, w: A. Gwóźdź, Widzieć, myśleć, być, s. 168. |
Aktualna wersja na dzień 00:47, 18 kwi 2018
- Anne Friedberg, "Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu", tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012
- „Dziś (…) to (…) technologie elektroniczne oparte na ekranach (...) stanowią porządek dominujący w kulturze” (Andrzej Gwóźdź, Przez okno technologii. Wprowadzenie, w: jego (red.), Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, Universitas: Kraków 2001, s. 9.
- Za Manovichem: „jesteśmy społeczeństwem ekranów i monitorów”, jw., s. 16.
- Lev Manovich, "Jest on płaską, prostokątną powierzchnią. Należy go oglądać z przodu (w przeciwieństwie chociażby do panoramy). Znajduje się w naszej normalnej przestrzeni - przestrzeni naszego ciała - i pełni funkcję okna wychodzącego na inną przestrzeń. Ta inna przestrzeń - przestrzeń reprezentacji - charakteryzuje się inną skalą w porównaniu z naszą normalną przestrzenią. Opisany w ten sposób ekran z powodzeniem odnosi się zarówno do malarstwa renesansowego (na przykład Albertiego), jak i do współczesnego monitora komputera. W ciągu ostatnich pięciu stuleci nie uległy zmianie nawet proporcje, lecz zostały zbliżone dla typowego piętnastowiecznego malarstwa, ekranu filmowego i ekranu komputera", Lev Manovich, Ku archeologii ekranu komputerowego, przeł. A. Piskorz, w: A. Gwóźdź, Widzieć, myśleć, być, s. 168.