Gayatri Chakravorty Spivak: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(Utworzono nową stronę "==Czy podporządkowani inni mogą przemówić== * Katecheza: "Związek z ruchem robotniczym jest po prostu umiejscowiony w pragnieniu [desire]. Nie jest to „pożądan...") |
(→Czy podporządkowani inni mogą przemówić) |
||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Czy podporządkowani inni mogą przemówić== | ==Czy podporządkowani inni mogą przemówić== | ||
− | * Katecheza: "Związek z ruchem robotniczym jest po prostu umiejscowiony w pragnieniu [desire]. Nie jest to „pożądanie” [„desire”] z Anty-Edypa, będące świadomą | + | * Katecheza: "Związek z ruchem robotniczym jest po prostu umiejscowiony w pragnieniu [desire]. Nie jest to „pożądanie” [„desire”] z Anty-Edypa, będące świadomą dezinterpretacją ogólnego przepływu (którego residuum jest „podmiot”) i dla którego nie dałoby się znaleźć adekwatnej nazwy – to nominalna katachreza." |
− | * ONZ, feministyczny aparatczyk: "feministycznego | + | * ONZ, feministyczny aparatczyk: "feministycznego aparatczyka w stylu Narodów Zjednoczonych są niemal identyczne. Jej walka z patriarchalnymi zasadami jest ze wszech miar urocza w jej własnym miejscu zamieszkania, ale żałosna, gdy „aplikuje się ją” globalnie." |
− | * Rozwój to idea kolonialna: "Pomogło ono pozytywistycznemu empiryzmowi – legitymizującemu zaawansowany | + | * Rozwój to idea kolonialna: "Pomogło ono pozytywistycznemu empiryzmowi – legitymizującemu zaawansowany kapitalistyczny neokolonializm – w zdefiniowaniu własnego pola jako „konkretnego doświadczenia”, „tego, co faktycznie się wydarza” (podobnie stało się w przypadku kapitalistycznego kolonializmu i, mutatis mutandis, wyzysku-jako-„Rozwoju”." |
− | * "Brzuchomówstwo podporządkowanych innych [subaltern] staje się w ten sposób kartą | + | * "Brzuchomówstwo podporządkowanych innych [subaltern] staje się w ten sposób kartą przetargową lewicowego intelektualisty." |
− | * "Jesteśmy tego na co dzień świadkami w naszej dyscyplinie, gdy widzimy, jak postkolonialny migrant staje się normą, znów przysłaniając rdzennego mieszkańca [native] | + | * "Jesteśmy tego na co dzień świadkami w naszej dyscyplinie, gdy widzimy, jak postkolonialny migrant staje się normą, znów przysłaniając rdzennego mieszkańca [native]." |
− | * Intelektualiści samowolnie reprezentują podporządkowanych innych w sposób pozornie obiektywny: "Tym samym ujawniona zostaje banalność | + | * Intelektualiści samowolnie reprezentują podporządkowanych innych w sposób pozornie obiektywny: "Tym samym ujawniona zostaje banalność tworzonych przez lewicowych intelektualistów list z dysponującymi samowiedzą i politycznym sprytem podporządkowanymi innymi [subalterns]; reprezentując ich, intelektualiści zarazem prezentują siebie jako przezroczystych." |
* Problem reprezentacji u Marksa: "Drobni chłopi: Nie mogą sami siebie reprezentować, muszą być reprezentowani." | * Problem reprezentacji u Marksa: "Drobni chłopi: Nie mogą sami siebie reprezentować, muszą być reprezentowani." | ||
− | * Nie można ograniczać się do kwestii płci, trzeba uwzględnić klasę: "zwłaszcza w celu powiedzenia, że to właśnie za nimi | + | * Nie można ograniczać się do kwestii płci, trzeba uwzględnić klasę: "zwłaszcza w celu powiedzenia, że to właśnie za nimi przemawia, działa i sam wie lepiej uciskany podmiot, prowadzi do esencjalistycznej, utopijnej polityki, która jeśli zostanie przeniesiona do monotematycznie rozumianej kwestii płci (zamiast klasy), może prowadzić do bezwarunkowego wsparcia dalszej fi nansjeryzacji świata." |
− | * Dwa rodzaje reprezentacji są zależne wzajemnie: "Muszą zauważać, jak | + | * Dwa rodzaje reprezentacji są zależne wzajemnie: "Muszą zauważać, jak przedstawienie świata w reprezentacji – w samej scenie pisania, w swoim Darstellung – skrywa wybór i potrzebę „bohaterów”, krewnych z linii ojca, przedstawicieli władzy – Vertretung." |
− | * Odrzuca pojęcia władzy i pożądania: "Moim zdaniem radykalna praktyka winna raczej towarzyszyć tej podwójnej sesji reprezentacji, niż na powrót wprowadzać indywidualny podmiot za pomocą | + | * Odrzuca pojęcia władzy i pożądania: "Moim zdaniem radykalna praktyka winna raczej towarzyszyć tej podwójnej sesji reprezentacji, niż na powrót wprowadzać indywidualny podmiot za pomocą totalizujących pojęć władzy i pożądania" |
− | * Said krytykuje Foucaulta: "Edwarda W. Saida krytykę Foucaultowskiego pojęcia władzy jako kategorii zniewalającej i mistyf i kującej, która pozwala mu na „zamazywanie roli klas, ekonomii, powstań i rebelii”, choć nie należy również ignorować znaczenia | + | * Said krytykuje Foucaulta: "Edwarda W. Saida krytykę Foucaultowskiego pojęcia władzy jako kategorii zniewalającej i mistyf i kującej, która pozwala mu na „zamazywanie roli klas, ekonomii, powstań i rebelii”, choć nie należy również ignorować znaczenia pojęcia „władza” w tym, co subindywidualne50." |
− | * Dwa podmioty: "Wszystko to wprowadza na powrót konstytuujący | + | * Dwa podmioty: "Wszystko to wprowadza na powrót konstytuujący podmiot na co najmniej dwóch poziomach: a) Podmiot pożądania i władzy jako nieredukowalne założenie metodologiczne oraz b) bezpośrednio dla siebie dostępny, jeśli nie identyczny ze sobą, podmiot uciskanych." |
− | * "Do analizy zaproponowanej przez Saida chciałabym dodać pojęcie utajonego | + | * "Do analizy zaproponowanej przez Saida chciałabym dodać pojęcie utajonego podmiotu władzy i pożądania, kryjącego się za przejrzystością intelektualisty." |
− | * Podmiot władzy stojący po stronie wyzyskiwaczy: "Ów P/podmiot, osobliwie zszyty | + | * Podmiot władzy stojący po stronie wyzyskiwaczy: "Ów P/podmiot, osobliwie zszyty niewidzialnymi nićmi za pomocą szeregu zaprzeczeń, znajduje się w międzynarodowym podziale pracy po stronie wyzyskiwaczy." |
− | * Inny Europy nie może mieć władzy i pożądania: "Współcześni francuscy intelektualiści nie potraf i ą wyobrazić sobie Władzy i | + | * Inny Europy nie może mieć władzy i pożądania: "Współcześni francuscy intelektualiści nie potraf i ą wyobrazić sobie Władzy i Pożądania, które byłyby umiejscowione w nienazwanym podmiocie Innego Europy." |
− | * Epistemiczna przemoc tworząca innego: " | + | * Epistemiczna przemoc tworząca innego: "epistemicznej przemocy był zarządzany z oddali, rozległy i heterogeniczny projekt polegający na tworzeniu kolonialnego podmiotu jako Innego. P" |
− | * Episteme kolonizatorska: "A co się stanie, gdy uznamy, że ta szczególna redef i nicja była tylko częścią europejskiej i kolonialnej opowieści | + | * Episteme kolonizatorska: "A co się stanie, gdy uznamy, że ta szczególna redef i nicja była tylko częścią europejskiej i kolonialnej opowieści historycznej?" |
− | * Przemoc epistemiczna: "szkicowe zarysowanie epistemicznej | + | * Przemoc epistemiczna: "szkicowe zarysowanie epistemicznej przemocy związanej z kodyf i kacją prawa hinduskiego." |
* Cztery źródła prawa hinduskiego: "sruti (to, co usłyszane), smriti (to, co pamiętane), sāstra (traktat) i vyavahāra (działanie)56." | * Cztery źródła prawa hinduskiego: "sruti (to, co usłyszane), smriti (to, co pamiętane), sāstra (traktat) i vyavahāra (działanie)56." | ||
* Podręcznik dla kolonizatora: "Minute on Indian Education Macaulaya z 1835" | * Podręcznik dla kolonizatora: "Minute on Indian Education Macaulaya z 1835" | ||
− | * Centralne pytanie tekstu: "Musimy teraz zmierzyć się z następującym pytaniem: czy po drugiej stronie międzynarodowego podziału pracy i uspołecznionego kapitału; wewnątrz i na zewnątrz obiegu epistemicznej przemocy imperialistycznego prawa i edukacji | + | * Centralne pytanie tekstu: "Musimy teraz zmierzyć się z następującym pytaniem: czy po drugiej stronie międzynarodowego podziału pracy i uspołecznionego kapitału; wewnątrz i na zewnątrz obiegu epistemicznej przemocy imperialistycznego prawa i edukacji uzupełniającej wcześniejszy tekst ekonomii podporządkowani inni [the subaltern] mogą przemówić?" |
* Subalterni od Gramsciego: "Antonia Gramsciego o „klasach zależnych” [the subaltern]59" | * Subalterni od Gramsciego: "Antonia Gramsciego o „klasach zależnych” [the subaltern]59" | ||
− | * Sub altern studies: "Ich projekt to próba | + | * Sub altern studies: "Ich projekt to próba przemyślenia kolonialnej historiograf i i Indii z perspektywy nieciągłego łańcucha powstań chłopskich podczas kolonialnej okupacji." |
* "problem „pozwolenia na prowadzenie narracji”" | * "problem „pozwolenia na prowadzenie narracji”" | ||
* Ranajit Guha, | * Ranajit Guha, | ||
− | * Historia wysuwana czoło rolę elit: "Historiografia hinduskiego nacjonalizmu była przez długie lata zdominowana przez elitaryzm – kolonialny i mieszczańsko- | + | * Historia wysuwana czoło rolę elit: "Historiografia hinduskiego nacjonalizmu była przez długie lata zdominowana przez elitaryzm – kolonialny i mieszczańsko-nacjonalistyczny […], które podzielały uprzedzenie dotyczące tego, że tworzenie narodu hinduskiego i rozwijanie jego świadomości – nacjonalizmu, stanowiącego potwierdzenie tego procesu, było wyłącznie lub w przeważającej mierze osiągnięciem elity" |
− | * "W historiografiach kolonialnych i neokolonialnych osiągnięcia te przypisywane są brytyjskim zarządcom | + | * "W historiografiach kolonialnych i neokolonialnych osiągnięcia te przypisywane są brytyjskim zarządcom kolonialnym, administratorom, policji, instytucjom i kulturze; w pismach nacjonalistycznych i neonacjonalistycznych zaś – osobistościom hinduskiej elity, jej instytucjom, działaniom i przekonaniom6" |
− | * "Przeciw tej lokalnej elicie możemy | + | * "Przeciw tej lokalnej elicie możemy uruchomić to, co Guha nazywa „polityką ludu"" |
* "podporządkowani inni [the subaltern] nie mogą przemówić." | * "podporządkowani inni [the subaltern] nie mogą przemówić." | ||
− | * Brak uwzględnienia kobiet w badaniach postkolonialnych: "W obrębie tej wymazanej trajektorii podmiotu podporządkowanych innych ślad różnicy płci zostaje zamazany | + | * Brak uwzględnienia kobiet w badaniach postkolonialnych: "W obrębie tej wymazanej trajektorii podmiotu podporządkowanych innych ślad różnicy płci zostaje zamazany podwójnie" |
* "zarówno jako przedmiot kolonialnej historiograf i i, jak i podmiot buntu, ideologiczna konstrukcja płci społeczno-kulturowej utrzymuje to, co męskie, w pozycji dominującej." | * "zarówno jako przedmiot kolonialnej historiograf i i, jak i podmiot buntu, ideologiczna konstrukcja płci społeczno-kulturowej utrzymuje to, co męskie, w pozycji dominującej." | ||
* "Jeśli to prawda, że w wyścigu produkcji kolonialnej podporządkowani inni nie mają historii i nie mogą przemówić, podporządkowany inny jako kobieta kryje się w jeszcze głębszym cieniu." | * "Jeśli to prawda, że w wyścigu produkcji kolonialnej podporządkowani inni nie mają historii i nie mogą przemówić, podporządkowany inny jako kobieta kryje się w jeszcze głębszym cieniu." | ||
− | * Kolonizacja w skrócie, cel tania siła robocza nie chroniona przez prawo: "u zarania kapitalizmu | + | * Kolonizacja w skrócie, cel tania siła robocza nie chroniona przez prawo: "u zarania kapitalizmu przemysłowego i podboju grupa państw (przeważnie z Pierwszego Świata) znalazła się w pozycji umożliwiającej inwestowanie kapitału, inna grupa zaś, zasadniczo z Trzeciego Świata, zapewniła terytorium inwestycjom, tak dzięki podporządkowanym lokalnym kapitalistom, jak i niechronionej przez prawo oraz podlegającej ciągłej wymianie sile roboczej. Aby podtrzymywać cyrkulację i powiększać industrialny kapitał (jak również ze względu na zadania administracyjne w ramach XIX-wiecznego kapitalizmu terytorialnego), rozwijano transport, prawo i standaryzowane systemy edukacji – nawet jeśli w tym samym czasie lokalne przemysły się rozpadały lub ulegały przekształceniom, podział ziemi rolnej ulegał reorganizacji, a surowce wywożono do kraju kolonizującego." |
− | * "z uwagi na panujący postfordyzm i międzynarodowe podwykonawstwo niezorganizowana i | + | * "z uwagi na panujący postfordyzm i międzynarodowe podwykonawstwo niezorganizowana i permanentnie tymczasowa praca kobiet staje się fi larem światowego handlu we współczesnej globalizacji," |
− | * Błędy filozofów: "Deleuze i Foucault zignorowali zarówno epistemiczną przemoc | + | * Błędy filozofów: "Deleuze i Foucault zignorowali zarówno epistemiczną przemoc imperializmu, jak i międzynarodowy podział pracy," |
* Eurocentryzm Derridy: "Derrida wydaje się świadomy etnocentryzmu produkcji wiedzy od samego początku swojej twórczości7" | * Eurocentryzm Derridy: "Derrida wydaje się świadomy etnocentryzmu produkcji wiedzy od samego początku swojej twórczości7" | ||
− | * Derrida o piśmie chińskim i alfabetocentryzmie: "W europejskim XVII stuleciu, twierdzi Derrida, istniały trzy rodzaje „przesądów” działających w historii pisma, które stanowiły „symptom kryzysu świadomości europejskiej”80: „przesąd teologiczny”, „przesąd chiński” i „przesąd hieroglif i styczny”. Pierwszy z nich można wyjaśnić tak: Bóg spisał podstawowe czy też naturalne pismo – hebrajskie lub | + | * Derrida o piśmie chińskim i alfabetocentryzmie: "W europejskim XVII stuleciu, twierdzi Derrida, istniały trzy rodzaje „przesądów” działających w historii pisma, które stanowiły „symptom kryzysu świadomości europejskiej”80: „przesąd teologiczny”, „przesąd chiński” i „przesąd hieroglif i styczny”. Pierwszy z nich można wyjaśnić tak: Bóg spisał podstawowe czy też naturalne pismo – hebrajskie lub greckie. Drugi przesąd: chiński jest doskonałą odbitką pisma fi lozof i cznego, ale jest tylko odbitką, niczym więcej. Prawdziwe pismo fi lozof i czne jest „niezależne od historii”81 i zniesie [w sensie Heglowskiego Aufhebung – przyp. tłum] chiński do postaci łatwego-do-nauczenia pisma, które zastąpi aktualną wersję tego języka. Przesąd trzeci: pismo egipskie jest zbyt wzniosłe, żeby je odcyfrować." |
− | * "Derrida uznaje etnocentryzm | + | * "Derrida uznaje etnocentryzm europejskiej nauki pisma z końca XVII i początków XVIII wieku za symptom ogólnego kryzysu świadomości europejskiej." |
− | * Palenie wdów: "Kiedy pytam, jak w ogóle można chcieć zostać spalonym w rytuale żałobnym po śmierci męża, zadaję to pytanie ( | + | * Palenie wdów: "Kiedy pytam, jak w ogóle można chcieć zostać spalonym w rytuale żałobnym po śmierci męża, zadaję to pytanie (upłciowionej) podporządkowanej innej [subaltern woman] jako podmiotowi nie po to, by – jak nieco tendencyjnie sugeruje mój przyjaciel Jonathan Culler – „wytwarzać różnicę przez różnicowanie” albo „odwoływać się […] do tożsamości płciowej określonej jako esencjalne i uprzywilejowujące doświadczenie powiązane z ową tożsamością”" |
* Zaznaczać pozycję podmiotu badającego: "Nie mam też awersji do uczenia się od zachodnich teoretyków, choć nauczyłam się już nalegać na zaznaczenie ich pozycji jako podmiotów badających." | * Zaznaczać pozycję podmiotu badającego: "Nie mam też awersji do uczenia się od zachodnich teoretyków, choć nauczyłam się już nalegać na zaznaczenie ich pozycji jako podmiotów badających." | ||
− | * "To raczej zauważając te zagrożenia, niż | + | * "To raczej zauważając te zagrożenia, niż rozwiązując problem, sformułowałam zdanie: „biali mężczyźni ratują brązowe kobiety przed brązowymi mężczyznami”, zdanie, które niczym nić przewodnia biegnie przez dzisiejsze programy „gender i rozwoju”" |
− | * "wprowadzonym przez Brytyjczyków | + | * "wprowadzonym przez Brytyjczyków zakazem palenia wdów w 1829" |
* "w klasycznej wedyjskiej przeszłości „hinduskich” Indii – w Rygwedzie i Dharmasāstrze" | * "w klasycznej wedyjskiej przeszłości „hinduskich” Indii – w Rygwedzie i Dharmasāstrze" | ||
* „Te kobiety chciały umrzeć” | * „Te kobiety chciały umrzeć” | ||
− | * Wdowa, sati, samo spalenie na stosie: "Hinduska wdowa wchodzi na stos | + | * Wdowa, sati, samo spalenie na stosie: "Hinduska wdowa wchodzi na stos swojego zmarłego męża i dokonuje na nim samospalenia. To właśnie of i ara z wdowy. (Tradycyjna transkrypcja sanskryckiego słowa oznaczającego wdowę to sati." |
− | * Samospalenie wdów: "Rytuał nie był powszechnie | + | * Samospalenie wdów: "Rytuał nie był powszechnie stosowany i przypisany do konkretnej kasty czy klasy." |
* Episteme u Foucault: "episteme”: „Episteme jest tym właśnie «aparatem», który umożliwia oddzielenie nie tylko prawdy od fałszu, ale również od tego, czego nie można określić mianem nauki”, Michel Foucault, Power/Knowledge…, s. 197. | * Episteme u Foucault: "episteme”: „Episteme jest tym właśnie «aparatem», który umożliwia oddzielenie nie tylko prawdy od fałszu, ale również od tego, czego nie można określić mianem nauki”, Michel Foucault, Power/Knowledge…, s. 197. | ||
− | * Na gruncie prawa hinduskiego wdowa ma prawo do samobójstwa: "Ten trzeci wyjątek od ogólnej zasady | + | * Na gruncie prawa hinduskiego wdowa ma prawo do samobójstwa: "Ten trzeci wyjątek od ogólnej zasady dotyczącej samobójstw anuluje zjawiskową tożsamość czy irracjonalność samospalenia, jeśli zostało ono dokonane w określonym miejscu raczej niż w określonym stanie oświecenia." |
+ | * Stanowisko Spivak: "Oczywiście nie występuję tu w obro-nie zabijania wdów. Twierdzę, że w obrę-bie dwóch rywalizujących ze sobą wersji wolności konstytuowanie podmiotu kobiecego w życiu jest miejscem poróż-nienia [différend]" | ||
+ | * Rytuał wdów jak kolonializm: "Znaczenie rytuału sati polega na tym, że został on poddany ideolo-gicznemu obsadzeniu jako „nagroda”, podobnie jak ciężar znaczeniowy impe-rializmu polega na tym, że został on ideologicznie obsadzony w roli „misji społecznej”. Dziś podporządkowana inna [subaltern woman] jest rozdarta między patriarchatem a Rozwojem." | ||
+ | * sastryczny zakaz samospalenia wdów | ||
+ | * strajk głodowy to też działanie samobójcze: "dokonane przez Mahatmę Gandhiego przepisanie pojęcia satyāgraha, czyli strajku głodowego, na formę oporu." | ||
+ | * Samo spalenie wdów i strajk głodowy to podobne praktyki samobójcze: "Chciałabym jedynie zaproponować, by czytelniczka sama porównała aurę poświęcenia wdów i oporu według Gandhiego. Korzenie pierwszej części pojęć satyāgraha oraz sati są dokładnie te same." | ||
+ | * W 1988?: "zob. stworzone na użytek internetu fałszywe statystyki z „mordowania” Hindusów w Ban-gladeszu)" | ||
+ | * Niewolnictwo: "Koleją Podziemną [The Underground Railroad to legendarna droga ucieczek amerykańskich niewolników do Filadelf i i i dalej, do Kanady, zwana również „Freedom train” czy „Gospel train” – przyp. tłum.]" |
Aktualna wersja na dzień 17:55, 25 lut 2023
Czy podporządkowani inni mogą przemówić
- Katecheza: "Związek z ruchem robotniczym jest po prostu umiejscowiony w pragnieniu [desire]. Nie jest to „pożądanie” [„desire”] z Anty-Edypa, będące świadomą dezinterpretacją ogólnego przepływu (którego residuum jest „podmiot”) i dla którego nie dałoby się znaleźć adekwatnej nazwy – to nominalna katachreza."
- ONZ, feministyczny aparatczyk: "feministycznego aparatczyka w stylu Narodów Zjednoczonych są niemal identyczne. Jej walka z patriarchalnymi zasadami jest ze wszech miar urocza w jej własnym miejscu zamieszkania, ale żałosna, gdy „aplikuje się ją” globalnie."
- Rozwój to idea kolonialna: "Pomogło ono pozytywistycznemu empiryzmowi – legitymizującemu zaawansowany kapitalistyczny neokolonializm – w zdefiniowaniu własnego pola jako „konkretnego doświadczenia”, „tego, co faktycznie się wydarza” (podobnie stało się w przypadku kapitalistycznego kolonializmu i, mutatis mutandis, wyzysku-jako-„Rozwoju”."
- "Brzuchomówstwo podporządkowanych innych [subaltern] staje się w ten sposób kartą przetargową lewicowego intelektualisty."
- "Jesteśmy tego na co dzień świadkami w naszej dyscyplinie, gdy widzimy, jak postkolonialny migrant staje się normą, znów przysłaniając rdzennego mieszkańca [native]."
- Intelektualiści samowolnie reprezentują podporządkowanych innych w sposób pozornie obiektywny: "Tym samym ujawniona zostaje banalność tworzonych przez lewicowych intelektualistów list z dysponującymi samowiedzą i politycznym sprytem podporządkowanymi innymi [subalterns]; reprezentując ich, intelektualiści zarazem prezentują siebie jako przezroczystych."
- Problem reprezentacji u Marksa: "Drobni chłopi: Nie mogą sami siebie reprezentować, muszą być reprezentowani."
- Nie można ograniczać się do kwestii płci, trzeba uwzględnić klasę: "zwłaszcza w celu powiedzenia, że to właśnie za nimi przemawia, działa i sam wie lepiej uciskany podmiot, prowadzi do esencjalistycznej, utopijnej polityki, która jeśli zostanie przeniesiona do monotematycznie rozumianej kwestii płci (zamiast klasy), może prowadzić do bezwarunkowego wsparcia dalszej fi nansjeryzacji świata."
- Dwa rodzaje reprezentacji są zależne wzajemnie: "Muszą zauważać, jak przedstawienie świata w reprezentacji – w samej scenie pisania, w swoim Darstellung – skrywa wybór i potrzebę „bohaterów”, krewnych z linii ojca, przedstawicieli władzy – Vertretung."
- Odrzuca pojęcia władzy i pożądania: "Moim zdaniem radykalna praktyka winna raczej towarzyszyć tej podwójnej sesji reprezentacji, niż na powrót wprowadzać indywidualny podmiot za pomocą totalizujących pojęć władzy i pożądania"
- Said krytykuje Foucaulta: "Edwarda W. Saida krytykę Foucaultowskiego pojęcia władzy jako kategorii zniewalającej i mistyf i kującej, która pozwala mu na „zamazywanie roli klas, ekonomii, powstań i rebelii”, choć nie należy również ignorować znaczenia pojęcia „władza” w tym, co subindywidualne50."
- Dwa podmioty: "Wszystko to wprowadza na powrót konstytuujący podmiot na co najmniej dwóch poziomach: a) Podmiot pożądania i władzy jako nieredukowalne założenie metodologiczne oraz b) bezpośrednio dla siebie dostępny, jeśli nie identyczny ze sobą, podmiot uciskanych."
- "Do analizy zaproponowanej przez Saida chciałabym dodać pojęcie utajonego podmiotu władzy i pożądania, kryjącego się za przejrzystością intelektualisty."
- Podmiot władzy stojący po stronie wyzyskiwaczy: "Ów P/podmiot, osobliwie zszyty niewidzialnymi nićmi za pomocą szeregu zaprzeczeń, znajduje się w międzynarodowym podziale pracy po stronie wyzyskiwaczy."
- Inny Europy nie może mieć władzy i pożądania: "Współcześni francuscy intelektualiści nie potraf i ą wyobrazić sobie Władzy i Pożądania, które byłyby umiejscowione w nienazwanym podmiocie Innego Europy."
- Epistemiczna przemoc tworząca innego: "epistemicznej przemocy był zarządzany z oddali, rozległy i heterogeniczny projekt polegający na tworzeniu kolonialnego podmiotu jako Innego. P"
- Episteme kolonizatorska: "A co się stanie, gdy uznamy, że ta szczególna redef i nicja była tylko częścią europejskiej i kolonialnej opowieści historycznej?"
- Przemoc epistemiczna: "szkicowe zarysowanie epistemicznej przemocy związanej z kodyf i kacją prawa hinduskiego."
- Cztery źródła prawa hinduskiego: "sruti (to, co usłyszane), smriti (to, co pamiętane), sāstra (traktat) i vyavahāra (działanie)56."
- Podręcznik dla kolonizatora: "Minute on Indian Education Macaulaya z 1835"
- Centralne pytanie tekstu: "Musimy teraz zmierzyć się z następującym pytaniem: czy po drugiej stronie międzynarodowego podziału pracy i uspołecznionego kapitału; wewnątrz i na zewnątrz obiegu epistemicznej przemocy imperialistycznego prawa i edukacji uzupełniającej wcześniejszy tekst ekonomii podporządkowani inni [the subaltern] mogą przemówić?"
- Subalterni od Gramsciego: "Antonia Gramsciego o „klasach zależnych” [the subaltern]59"
- Sub altern studies: "Ich projekt to próba przemyślenia kolonialnej historiograf i i Indii z perspektywy nieciągłego łańcucha powstań chłopskich podczas kolonialnej okupacji."
- "problem „pozwolenia na prowadzenie narracji”"
- Ranajit Guha,
- Historia wysuwana czoło rolę elit: "Historiografia hinduskiego nacjonalizmu była przez długie lata zdominowana przez elitaryzm – kolonialny i mieszczańsko-nacjonalistyczny […], które podzielały uprzedzenie dotyczące tego, że tworzenie narodu hinduskiego i rozwijanie jego świadomości – nacjonalizmu, stanowiącego potwierdzenie tego procesu, było wyłącznie lub w przeważającej mierze osiągnięciem elity"
- "W historiografiach kolonialnych i neokolonialnych osiągnięcia te przypisywane są brytyjskim zarządcom kolonialnym, administratorom, policji, instytucjom i kulturze; w pismach nacjonalistycznych i neonacjonalistycznych zaś – osobistościom hinduskiej elity, jej instytucjom, działaniom i przekonaniom6"
- "Przeciw tej lokalnej elicie możemy uruchomić to, co Guha nazywa „polityką ludu""
- "podporządkowani inni [the subaltern] nie mogą przemówić."
- Brak uwzględnienia kobiet w badaniach postkolonialnych: "W obrębie tej wymazanej trajektorii podmiotu podporządkowanych innych ślad różnicy płci zostaje zamazany podwójnie"
- "zarówno jako przedmiot kolonialnej historiograf i i, jak i podmiot buntu, ideologiczna konstrukcja płci społeczno-kulturowej utrzymuje to, co męskie, w pozycji dominującej."
- "Jeśli to prawda, że w wyścigu produkcji kolonialnej podporządkowani inni nie mają historii i nie mogą przemówić, podporządkowany inny jako kobieta kryje się w jeszcze głębszym cieniu."
- Kolonizacja w skrócie, cel tania siła robocza nie chroniona przez prawo: "u zarania kapitalizmu przemysłowego i podboju grupa państw (przeważnie z Pierwszego Świata) znalazła się w pozycji umożliwiającej inwestowanie kapitału, inna grupa zaś, zasadniczo z Trzeciego Świata, zapewniła terytorium inwestycjom, tak dzięki podporządkowanym lokalnym kapitalistom, jak i niechronionej przez prawo oraz podlegającej ciągłej wymianie sile roboczej. Aby podtrzymywać cyrkulację i powiększać industrialny kapitał (jak również ze względu na zadania administracyjne w ramach XIX-wiecznego kapitalizmu terytorialnego), rozwijano transport, prawo i standaryzowane systemy edukacji – nawet jeśli w tym samym czasie lokalne przemysły się rozpadały lub ulegały przekształceniom, podział ziemi rolnej ulegał reorganizacji, a surowce wywożono do kraju kolonizującego."
- "z uwagi na panujący postfordyzm i międzynarodowe podwykonawstwo niezorganizowana i permanentnie tymczasowa praca kobiet staje się fi larem światowego handlu we współczesnej globalizacji,"
- Błędy filozofów: "Deleuze i Foucault zignorowali zarówno epistemiczną przemoc imperializmu, jak i międzynarodowy podział pracy,"
- Eurocentryzm Derridy: "Derrida wydaje się świadomy etnocentryzmu produkcji wiedzy od samego początku swojej twórczości7"
- Derrida o piśmie chińskim i alfabetocentryzmie: "W europejskim XVII stuleciu, twierdzi Derrida, istniały trzy rodzaje „przesądów” działających w historii pisma, które stanowiły „symptom kryzysu świadomości europejskiej”80: „przesąd teologiczny”, „przesąd chiński” i „przesąd hieroglif i styczny”. Pierwszy z nich można wyjaśnić tak: Bóg spisał podstawowe czy też naturalne pismo – hebrajskie lub greckie. Drugi przesąd: chiński jest doskonałą odbitką pisma fi lozof i cznego, ale jest tylko odbitką, niczym więcej. Prawdziwe pismo fi lozof i czne jest „niezależne od historii”81 i zniesie [w sensie Heglowskiego Aufhebung – przyp. tłum] chiński do postaci łatwego-do-nauczenia pisma, które zastąpi aktualną wersję tego języka. Przesąd trzeci: pismo egipskie jest zbyt wzniosłe, żeby je odcyfrować."
- "Derrida uznaje etnocentryzm europejskiej nauki pisma z końca XVII i początków XVIII wieku za symptom ogólnego kryzysu świadomości europejskiej."
- Palenie wdów: "Kiedy pytam, jak w ogóle można chcieć zostać spalonym w rytuale żałobnym po śmierci męża, zadaję to pytanie (upłciowionej) podporządkowanej innej [subaltern woman] jako podmiotowi nie po to, by – jak nieco tendencyjnie sugeruje mój przyjaciel Jonathan Culler – „wytwarzać różnicę przez różnicowanie” albo „odwoływać się […] do tożsamości płciowej określonej jako esencjalne i uprzywilejowujące doświadczenie powiązane z ową tożsamością”"
- Zaznaczać pozycję podmiotu badającego: "Nie mam też awersji do uczenia się od zachodnich teoretyków, choć nauczyłam się już nalegać na zaznaczenie ich pozycji jako podmiotów badających."
- "To raczej zauważając te zagrożenia, niż rozwiązując problem, sformułowałam zdanie: „biali mężczyźni ratują brązowe kobiety przed brązowymi mężczyznami”, zdanie, które niczym nić przewodnia biegnie przez dzisiejsze programy „gender i rozwoju”"
- "wprowadzonym przez Brytyjczyków zakazem palenia wdów w 1829"
- "w klasycznej wedyjskiej przeszłości „hinduskich” Indii – w Rygwedzie i Dharmasāstrze"
- „Te kobiety chciały umrzeć”
- Wdowa, sati, samo spalenie na stosie: "Hinduska wdowa wchodzi na stos swojego zmarłego męża i dokonuje na nim samospalenia. To właśnie of i ara z wdowy. (Tradycyjna transkrypcja sanskryckiego słowa oznaczającego wdowę to sati."
- Samospalenie wdów: "Rytuał nie był powszechnie stosowany i przypisany do konkretnej kasty czy klasy."
- Episteme u Foucault: "episteme”: „Episteme jest tym właśnie «aparatem», który umożliwia oddzielenie nie tylko prawdy od fałszu, ale również od tego, czego nie można określić mianem nauki”, Michel Foucault, Power/Knowledge…, s. 197.
- Na gruncie prawa hinduskiego wdowa ma prawo do samobójstwa: "Ten trzeci wyjątek od ogólnej zasady dotyczącej samobójstw anuluje zjawiskową tożsamość czy irracjonalność samospalenia, jeśli zostało ono dokonane w określonym miejscu raczej niż w określonym stanie oświecenia."
- Stanowisko Spivak: "Oczywiście nie występuję tu w obro-nie zabijania wdów. Twierdzę, że w obrę-bie dwóch rywalizujących ze sobą wersji wolności konstytuowanie podmiotu kobiecego w życiu jest miejscem poróż-nienia [différend]"
- Rytuał wdów jak kolonializm: "Znaczenie rytuału sati polega na tym, że został on poddany ideolo-gicznemu obsadzeniu jako „nagroda”, podobnie jak ciężar znaczeniowy impe-rializmu polega na tym, że został on ideologicznie obsadzony w roli „misji społecznej”. Dziś podporządkowana inna [subaltern woman] jest rozdarta między patriarchatem a Rozwojem."
- sastryczny zakaz samospalenia wdów
- strajk głodowy to też działanie samobójcze: "dokonane przez Mahatmę Gandhiego przepisanie pojęcia satyāgraha, czyli strajku głodowego, na formę oporu."
- Samo spalenie wdów i strajk głodowy to podobne praktyki samobójcze: "Chciałabym jedynie zaproponować, by czytelniczka sama porównała aurę poświęcenia wdów i oporu według Gandhiego. Korzenie pierwszej części pojęć satyāgraha oraz sati są dokładnie te same."
- W 1988?: "zob. stworzone na użytek internetu fałszywe statystyki z „mordowania” Hindusów w Ban-gladeszu)"
- Niewolnictwo: "Koleją Podziemną [The Underground Railroad to legendarna droga ucieczek amerykańskich niewolników do Filadelf i i i dalej, do Kanady, zwana również „Freedom train” czy „Gospel train” – przyp. tłum.]"