Genologia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
 
(Nie pokazano 11 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
# E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6.
+
=Genologia multimedialna=
# Iwona Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej
+
* gatunek: 'Jest powtarzalną kombinacją chwytów - decydujących o kompozycji (morfologii) tekstu, podporządkowanych jakimś celom komunikacyjnym i zdeterminowanych przez materiał oraz technikę przekazu (medium)'<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 10</ref>
 +
* szkolna genologia liryka-epika-dramat oparta na opozycjach monolog-dialog, fabularność-niefabularność
 +
{| class="wikitable"
 +
|+Genologia szkolna
 +
|-
 +
|
 +
|Monolog/dialog
 +
|Fabularność/Afabularność
 +
|-
 +
|Liryka
 +
|monolog
 +
|afabularność
 +
|-
 +
|Epika
 +
|monolog
 +
|fabularność
 +
|-
 +
|Dramat
 +
|dialog
 +
|fabularność
 +
|}
  
 +
* szeregi monomedialne (aforyzm, nowela, opowiadanie, powieść) i szeregi polimedialne (opera, film): <ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 16</ref>
 +
* Nowa Genologia, rodzaje multimedialne: esej-reportaż-felieton<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 20</ref>
 +
* reporterskość, intencja reporterska<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 21</ref>
 +
*# istnienie rzeczywistości obiektywnej, choć zdeformowanej przez język
 +
*# przykłady: komunikat (materiał), serwis informacyjny, telewizyjny zapis zdarzeń, ekspertyza sądowa, studium naukowe, praca historyczna, sztuka werystyczna, naturalistyczna, realistyczna (malarstwo portretowe, rodzajowe, historyczne), muzyka konkretna, dźwięki natury
 +
*# mimesis
 +
* eseistyczność, intencja eseistyczna<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 22</ref>
 +
*# napięcie między wykładem światopoglądu a ambicjami pedagogicznymi, między jednostkowością a ogólnością
 +
*# przykłady: sentencja, przysłowie, aforyzm, dydaktyka homilijna, retoryka wychowawcza, dramaty i powieści filozoficzne (Wyspiański, Mann, Lem), ballady Leśmiana, filmy Felliniego, obraz (alegoria, symbol) religijny, ojczyźniany, klasowy; malarstwo Munka, Picassa, Nowosielskiego; muzyka poważna (fuga)
 +
* felietonowość, intencja felietonowa<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 23</ref>
 +
*# język jako magazyn stereotypów, cel - krytyczny przegląd
 +
*# gatunki: dowcip językowy, graficzny, karykatura, gag filmowy, burleska, parodia plastyczna, teatralna, filmowa, muzyczna
 +
==Literatura==
 +
# Edward Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6.
 +
# Iwona Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej
 +
==Przypisy==
  
 
[[Kategoria:Genologia]]
 
[[Kategoria:Genologia]]

Aktualna wersja na dzień 11:04, 12 maj 2021

Genologia multimedialna

  • gatunek: 'Jest powtarzalną kombinacją chwytów - decydujących o kompozycji (morfologii) tekstu, podporządkowanych jakimś celom komunikacyjnym i zdeterminowanych przez materiał oraz technikę przekazu (medium)'[1]
  • szkolna genologia liryka-epika-dramat oparta na opozycjach monolog-dialog, fabularność-niefabularność
Genologia szkolna
Monolog/dialog Fabularność/Afabularność
Liryka monolog afabularność
Epika monolog fabularność
Dramat dialog fabularność
  • szeregi monomedialne (aforyzm, nowela, opowiadanie, powieść) i szeregi polimedialne (opera, film): [2]
  • Nowa Genologia, rodzaje multimedialne: esej-reportaż-felieton[3]
  • reporterskość, intencja reporterska[4]
    1. istnienie rzeczywistości obiektywnej, choć zdeformowanej przez język
    2. przykłady: komunikat (materiał), serwis informacyjny, telewizyjny zapis zdarzeń, ekspertyza sądowa, studium naukowe, praca historyczna, sztuka werystyczna, naturalistyczna, realistyczna (malarstwo portretowe, rodzajowe, historyczne), muzyka konkretna, dźwięki natury
    3. mimesis
  • eseistyczność, intencja eseistyczna[5]
    1. napięcie między wykładem światopoglądu a ambicjami pedagogicznymi, między jednostkowością a ogólnością
    2. przykłady: sentencja, przysłowie, aforyzm, dydaktyka homilijna, retoryka wychowawcza, dramaty i powieści filozoficzne (Wyspiański, Mann, Lem), ballady Leśmiana, filmy Felliniego, obraz (alegoria, symbol) religijny, ojczyźniany, klasowy; malarstwo Munka, Picassa, Nowosielskiego; muzyka poważna (fuga)
  • felietonowość, intencja felietonowa[6]
    1. język jako magazyn stereotypów, cel - krytyczny przegląd
    2. gatunki: dowcip językowy, graficzny, karykatura, gag filmowy, burleska, parodia plastyczna, teatralna, filmowa, muzyczna

Literatura

  1. Edward Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6.
  2. Iwona Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej

Przypisy

  1. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 10
  2. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 16
  3. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 20
  4. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 21
  5. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 22
  6. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 23