Genologia: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(Nie pokazano 11 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | =Genologia multimedialna= | |
− | + | * gatunek: 'Jest powtarzalną kombinacją chwytów - decydujących o kompozycji (morfologii) tekstu, podporządkowanych jakimś celom komunikacyjnym i zdeterminowanych przez materiał oraz technikę przekazu (medium)'<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 10</ref> | |
+ | * szkolna genologia liryka-epika-dramat oparta na opozycjach monolog-dialog, fabularność-niefabularność | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |+Genologia szkolna | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |Monolog/dialog | ||
+ | |Fabularność/Afabularność | ||
+ | |- | ||
+ | |Liryka | ||
+ | |monolog | ||
+ | |afabularność | ||
+ | |- | ||
+ | |Epika | ||
+ | |monolog | ||
+ | |fabularność | ||
+ | |- | ||
+ | |Dramat | ||
+ | |dialog | ||
+ | |fabularność | ||
+ | |} | ||
+ | * szeregi monomedialne (aforyzm, nowela, opowiadanie, powieść) i szeregi polimedialne (opera, film): <ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 16</ref> | ||
+ | * Nowa Genologia, rodzaje multimedialne: esej-reportaż-felieton<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 20</ref> | ||
+ | * reporterskość, intencja reporterska<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 21</ref> | ||
+ | *# istnienie rzeczywistości obiektywnej, choć zdeformowanej przez język | ||
+ | *# przykłady: komunikat (materiał), serwis informacyjny, telewizyjny zapis zdarzeń, ekspertyza sądowa, studium naukowe, praca historyczna, sztuka werystyczna, naturalistyczna, realistyczna (malarstwo portretowe, rodzajowe, historyczne), muzyka konkretna, dźwięki natury | ||
+ | *# mimesis | ||
+ | * eseistyczność, intencja eseistyczna<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 22</ref> | ||
+ | *# napięcie między wykładem światopoglądu a ambicjami pedagogicznymi, między jednostkowością a ogólnością | ||
+ | *# przykłady: sentencja, przysłowie, aforyzm, dydaktyka homilijna, retoryka wychowawcza, dramaty i powieści filozoficzne (Wyspiański, Mann, Lem), ballady Leśmiana, filmy Felliniego, obraz (alegoria, symbol) religijny, ojczyźniany, klasowy; malarstwo Munka, Picassa, Nowosielskiego; muzyka poważna (fuga) | ||
+ | * felietonowość, intencja felietonowa<ref>E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 23</ref> | ||
+ | *# język jako magazyn stereotypów, cel - krytyczny przegląd | ||
+ | *# gatunki: dowcip językowy, graficzny, karykatura, gag filmowy, burleska, parodia plastyczna, teatralna, filmowa, muzyczna | ||
+ | ==Literatura== | ||
+ | # Edward Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6. | ||
+ | # Iwona Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej | ||
+ | ==Przypisy== | ||
[[Kategoria:Genologia]] | [[Kategoria:Genologia]] |
Aktualna wersja na dzień 11:04, 12 maj 2021
Genologia multimedialna
- gatunek: 'Jest powtarzalną kombinacją chwytów - decydujących o kompozycji (morfologii) tekstu, podporządkowanych jakimś celom komunikacyjnym i zdeterminowanych przez materiał oraz technikę przekazu (medium)'[1]
- szkolna genologia liryka-epika-dramat oparta na opozycjach monolog-dialog, fabularność-niefabularność
Monolog/dialog | Fabularność/Afabularność | |
Liryka | monolog | afabularność |
Epika | monolog | fabularność |
Dramat | dialog | fabularność |
- szeregi monomedialne (aforyzm, nowela, opowiadanie, powieść) i szeregi polimedialne (opera, film): [2]
- Nowa Genologia, rodzaje multimedialne: esej-reportaż-felieton[3]
- reporterskość, intencja reporterska[4]
- istnienie rzeczywistości obiektywnej, choć zdeformowanej przez język
- przykłady: komunikat (materiał), serwis informacyjny, telewizyjny zapis zdarzeń, ekspertyza sądowa, studium naukowe, praca historyczna, sztuka werystyczna, naturalistyczna, realistyczna (malarstwo portretowe, rodzajowe, historyczne), muzyka konkretna, dźwięki natury
- mimesis
- eseistyczność, intencja eseistyczna[5]
- napięcie między wykładem światopoglądu a ambicjami pedagogicznymi, między jednostkowością a ogólnością
- przykłady: sentencja, przysłowie, aforyzm, dydaktyka homilijna, retoryka wychowawcza, dramaty i powieści filozoficzne (Wyspiański, Mann, Lem), ballady Leśmiana, filmy Felliniego, obraz (alegoria, symbol) religijny, ojczyźniany, klasowy; malarstwo Munka, Picassa, Nowosielskiego; muzyka poważna (fuga)
- felietonowość, intencja felietonowa[6]
- język jako magazyn stereotypów, cel - krytyczny przegląd
- gatunki: dowcip językowy, graficzny, karykatura, gag filmowy, burleska, parodia plastyczna, teatralna, filmowa, muzyczna
Literatura
- Edward Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, "Teksty Drugie" 1999 nr 6.
- Iwona Loewe, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej
Przypisy
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 10
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 16
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 20
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 21
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 22
- ↑ E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, s. 23