Mit: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Bibliografia) |
(→Bibliografia) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | ==Mircea Eliade== | ||
<blockquote> | <blockquote> | ||
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55) | Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55) | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
+ | |||
+ | ==Umberto Eco== | ||
+ | * mitologizacja | ||
+ | "nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref> | ||
+ | * postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej | ||
+ | "z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."<ref>U. Eco, Struktura złego gustu, w: jego, Apokaliptycy i przystosowani. Komunikacja masowa a teoria kultury masowej, przeł. Piotr Salwa, s. 314.</ref> | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Linia 8: | Linia 16: | ||
# Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981. | # Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981. | ||
# E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów | # E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów | ||
+ | ==Przypisy== |
Aktualna wersja na dzień 18:48, 6 kwi 2021
Spis treści
Mircea Eliade
Wydarzenie historyczne samo w sobie, bez względu na swe znaczenie, nie utrzymuje się w pamięci ludowej, a jego wspomnienie rozpala wyobraźnię poetycką tylko wtedy, gdy owo wydarzenie historyczne przybliża się jak najbardziej do modelu mitycznego (Eliade, 1998: 55)
Umberto Eco
- mitologizacja
"nieświadoma symbolizacja, utożsamianie jakiegoś przedmiotu z pewną sumą celów nie zawsze dających się racjonalnie ująć, projekcję w pewnym wyobrażeniu rozmaitych tendencji, aspiracji, obaw, pojawiających się w szczególny sposób w życiu jednostki, wspólnoty czy całej epoki historycznej"[1]
- postępowanie wobec sytuacji mitotwórczej
"z jednej strony powinno to być badanie celów, których ucieleśnieniem jest obraz, tego, co następuje po kontakcie z obrazem; z drugiej strony powinien to być proces demistyfikacji, polegający na odkryciu tego, co kryje się za obrazem."[2]
Bibliografia
- Mircea Eliade, Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
- Eleazar M Meletinsky, Poetics of myth, Abingdon: Routledge, 2016.
- Eleazar Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa 1981.
- E. Fromm, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów