PNFN: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
    ​ Krytyczne aspekty polsko-niemieckiej kultury pamięci w Wikipedii (wiek XX)
+
Kosztorys
„Nowa pamięć”, post-pamięć, historia oddolna czy nurt mikrohistorii, to tylko niektóre z propozycji nowych podejść i metodologii stosowanych do badań dziejów narodów, grup i jednostek. Systematyczne badania można rozwijać wzdłuż następujących punktów przecięcia: 1) ogólnie przyjęta kulturoznawcza perspektywa na kulturę pamięci i zmiany pokoleniowe od pamięci komunikacyjnej do pamięci zbiorowej, 2) ostatnio obserwowana koniunktura usuwania tabu z tematów historycznych zarówno w badaniach naukowych, jak i w kulturze popularnej, 3) zmiany aktorów – i poziomów medialnych w przetwarzaniu i raportowaniu wiadomości.
+
Wikipedia wydaje się szczególnie odpowiednia jako medium badawcze do zebrania wspomnianych na początku punktów przecięcia. Dzięki dwóm już dekadom istnienia projektu będzie można prześledzić, jak zmieniły się zapisy polsko-niemieckiej kultury pamięci na tle koniunktury tematycznej, jaki wpływ ma na nie debata polityczna oraz jak w sposób systematyczny dają się opisywać kontrapunkty między debatą krytyczną, negacją i usuwaniem tabu. Należy wziąć pod uwagę jako punkty odniesienia wersje polską, niemiecką oraz anglojęzyczną tak, aby zrozumieć nowe konflikty i „wojny wydawnicze” w połączeniu z kulturowo-naukowym pytaniem o nową relację między pamięcią komunikacyjną a pamięcią zbiorową.
+
Przykładem splotu powyższych elementów i zjawisk są takie artykuły Wikipedii, takie jak „Pogrom w Jedwabnem”, „Lublin (KL)”, „Auschwitz-Birkenau”, „Obóz zagłady w Sobiborze” itp. Wersje anglojęzyczne owych artykułów są zabezpieczone przed edycją. Jest to skutek wojen edycyjnych, w których rywalizujący redaktorzy wzajemnie usuwają i zmieniają artykuł. Warto zauważyć, że ochrona redakcyjna dotyczy tylko wersji anglojęzycznej, a nie polskiej i niemieckojęzycznej wersji artykułu. Ujawnienie celu i przedmiotu tej ideologicznej wojny prowadziłoby niczym spojrzenie przez „dziurkę od klucza” do odkrycia napięcia między naukowo poinformowanymi laikami. Jakie są według Wikipedii najbardziej kontrowersyjne punkty polsko-niemieckiej historii? Jakie są możliwości opowiedzenia tej historii w taki sposób, aby wszystkie strony to zaakceptowały? Tak uzyskana wiedza będzie bezcenna dla przyszłych badaczy tej problematyki, jak również autorów postulowanych wspólnych podręczników historii.
+
 
+
 
+
    ​ Kritische Aspekte von Deutsch-Polnischer Erinnerungskultur in Wikipedia (XXer Jahrhundert)
+
"Neue Erinnerung", Post-Memory, Bottom-Up-Geschichte oder die Strömung der Mikrogeschichte sind nur einige Vorschläge für neue Ansätze und Methoden zur Erforschung der Geschichte von Nationen, Gruppen und Individuen. Die systematische Untersuchung ließe sich entlang folgender Schnittpunkte entfalten: 1) der allgemein akzeptierten kulturwissenschaftlichen Perspektive auf Erinnerungskultur und Generationenverschiebung von kommunikativem zu kollektivem Gedächtnis, 2) jüngst zu beobachtende Konjunkturen der Enttabuisierung von historischen Themen sowohl in Forschungslandschaft als auch Populärkultur, 3) Veränderungen auf Akteurs- und Medienebene in der Aufarbeitung und Berichterstattung.
+
Die Wikipedia scheint als Untersuchungsmedium besonders geeignet, um die eingangs genannten Schnittpunkte zusammenzuführen. Anhand der letzten zwei Jahrzehnte soll nachvollzogen werden, wie sich Einträge zur deutsch-polnischen Erinnerungskultur vor dem Hintergrund anhaltender Themenkonjunkturen verändert haben, wie sie von politischer Auseinandersetzung beeinflusst sind und wie sich die Kontrapunkte zwischen einerseits kritischer Debatte, Verleugnung und andererseits Enttabuisierung systematisch beschreiben lassen. Dabei sollen für den polnischen, deutschen und englischsprachigen Teil als Referenzpunkt redaktionsseitige Perspektiven und Veränderung so einbezogen werden, dass sich neue Virulenzen und „Bearbeitungskriegen“ (editwars) nachvollziehen lassen, verbunden mit der kulturwissenschaftlichen Frage nach einem neuen Verhältnis von kommunikativem und kollektivem Gedächtnis.
+
Ein Beispiel, bei dem die oben genannten Elemente und Phänomene ineinandergreifen, sind die  Wikipedia-Artikeln wie "Massaker von Jedwabne", "Konzentrations- und Vernichtungslager Lublin-Majdanek", "KZ Auschwitz", "Vernichtungslager Sobibor" etc. Die englischsprachige Versionen dieser Artikel ist gegen Bearbeitung geschützt. Dies ist im Prinzip das Ergebnis von Bearbeitungskriegen, bei denen rivalisierende Redakteure den Artikel gegenseitig löschen und ndern. Bemerkenswert ist, dass der Bearbeitungsschutz nur für die englischsprachige Version gilt, nicht jedoch für die polnische und die deutschsprachige Version des Artikels. Die Entdeckung des Zieles und Objektes dieses ideologischen Krieges würde wie ein Blick durchs „Schlüsselloch“ auf Spannungsverhältnisse zwischen wissenschaftlich informierten Laien leiten. Was sind laut Wikipedia die umstrittensten Punkte in der polnisch-deutschen Geschichte? Welche Möglichkeiten gibt es, diese Geschichte so zu erzählen, dass sie von allen Seiten akzeptiert wird? Die so gewonnenen Erkenntnisse werden für zukünftige Forscher dieses Themas sowie für die Autoren der postulierten gemeinsamen Geschichtslehrbücher von unschätzbarem Wert sein.
+
+
Kosztorys
+
 
     4. Koszty podróżyc: a. raz w roku – internnen workshop
 
     4. Koszty podróżyc: a. raz w roku – internnen workshop
 
         (a) podróż: 250 euro samolot, 60 euro pociąg = 310 euro  
 
         (a) podróż: 250 euro samolot, 60 euro pociąg = 310 euro  
Linia 36: Linia 25:
  
 
​ Rozliczenie
 
​ Rozliczenie
300000€
+
300000€
-20.000 Tagungen
+
-20.000 Tagungen
-30.000 10% Pauschale Adm.
+
-30.000 10% Pauschale Adm.
--------
+
--------
250.000€
+
250.000€
--------
+
--------
Deutschland
+
Deutschland
125.000€
+
125.000€
120.000 1 Stelle in Deutschland = 3*40.000 (65%)
+
120.000 1 Stelle in Deutschland = 3*40.000 (65%)
5000€ Hilfe
+
5000€ Hilfe
---------
+
---------
Polen
+
Polen
125.000€
+
125.000€
A.  3*12*300€=10.800€
+
A.  3*12*300€=10.800€
  
B.  
+
B.  
3*12*2500€ = 90.000€
+
3*12*2500€ = 90.000€
3*12*500€ - współpracownik
+
3*12*500€ - współpracownik
lub na moje miejsce 1000€+300€
+
lub na moje miejsce 1000€+300€
  
  

Aktualna wersja na dzień 19:27, 4 lis 2021

Kosztorys

    4. Koszty podróżyc: a. raz w roku – internnen workshop
       (a) podróż: 250 euro samolot, 60 euro pociąg = 310 euro 
       (b) hotel: 3*80 euro = 240 euro
       (c) suma: 550 euro / osoba
    5. 3 osoby z polskiej stron\y=1650 euro
    6. 3 Arbeitstreffen i 1 Tagung: 
       (a) Arbeitstreffen: w pierwszej połowie 1. roku (5000€)
       (b) Taggung: na końcu 2. roku – z zaproszonymi ekspertami (koszty podróży, noclegu, wynagrodzenie):
            i. 3 osoby z Karlsruhe – 1650 euro
            ii. 1 osoba z USA 1000 euro + 3 * 80 euro=1500 euro  
            iii. 2 osoby z Francji – 2*(300 euro +50€ + 3 * 80 euro) = 1400 euro
            iv. 2 osoby z Niemiec – 2*(250 euro + 50 euro + 3*80 euro) = 1500€
            v. 2 osoby z Polski – 3*(150 euro + 50€ + 3*80 euro) = 1200 euro	
            vi. razem: 8000€
            vii. Arbeitsttreffen w 2. roku (5000€) 
       (c) Arbetistreffen w 3. roku (5000€)
       (d) Arbeitstreffen razem: 3 * 5000€ + 8000€ = 23.000€
    7.  współpracownik z Niemiec 40000€, 3 lata = 120.000€
    8. Koszty własne 10%
    9. 5000 euro publikacja po angielsku



​ Rozliczenie

300000€
-20.000 Tagungen
-30.000 10% Pauschale Adm.
--------
250.000€
--------
Deutschland
125.000€
120.000 1 Stelle in Deutschland = 3*40.000 (65%)
5000€ Hilfe
---------
Polen
125.000€
A.  3*12*300€=10.800€
B. 
3*12*2500€ = 90.000€
3*12*500€ - współpracownik
lub na moje miejsce 1000€+300€





​ Wniosek

   1. teoria 3 generacji
       1. 1. generacja: wysiedleńcy, uczestnicy
       2. 2. generacja: dzieci wysiedleńców, przez opowiaści, lub ich brak (tabu), pośrednio
       3. 3. generacja: opowieści dziadków (Enkelperspektive), nie są emocjolanie związani jak wcześnijesze geenracje, przez telewizją, szkole, święta państwowe; nie jest już tak ważne, wiedzą mniej; jak mogą się dowedzieć? --- Wikipedia, a nie książki historyczne (oglądalność); w jaki sposób trafiają, skąd są ich interesy? 
           1. Czy są jakieś nowe tematy? Można użyć innych medióą, aby stworzyć ramy: filmy: audycje, 
           2. polski udział w Holokauście (Pasikowski, Pokłosie 2012 – praca pamięci;  Gross, Sąsiedzi 2000, Agnieszka Arnold, 1999)  - jak te temat rozpoczęły polską i międzynarodwą debatę; antysemityzm, wrogość wobec Niemców
           3. Ziemie Odzyskane, Prawo i pięść; Ciemnoe prawie noc (powieść, film)
           4. Erika Steinbach, Związek Wypędzonych (CDU, CSU)
           5.  Flucht, Vertreibung
           6. Unsere Mutter, unesere Vaetter; Gustloff
           7. debattenfaelder zu reoknstruiren; welche niederschlage in popluaere geschichte 
   2. 20 artykułów jako przykłady (KL Warschau)
   3. Fragenkatalog zu jede Artikeln, praca dla ludzi
   4. Konfilkttrestigthemenfaled – pola brzemienne w konflikt, mapa pół
       

​ Zeitplan

   1. 1-4 Monate  
       1. Themenfelder bestellen; 
       2. Rekonsruieren die Umfeld der Debatte, auf Grund audiovisuelle mediem: Bucher, Film, Internet
       3. welche Bereiche: polnische beteilung von Holokaus, Flucht und Vertreibung, deutsches Kulturerbe in widergewonne Gebiete; 
       4. Fragenkatalog
       5. jak znajdziemy problemy
       6. Polnische, Englischen   
       7. 100 Aritkeln in 3 Spache = 300 Artikeln
   2. 5-8 Monate  
       1. 70-100 Artikeln auswaehlen 
       2. die Artikeln zu analysieren: wydarzenia (wysiedlenie), miasta, osoby, instytucję, historia uniwersytetów (Wrocław – brak kontynuacji: Prusy, Niemcy, Polacy), muzea, historia miast Hanzy, miasta zbudowane przez Krzyżaków
       3. Kursorisch sichtern – pobieżnie przejrzeć
   3. 9-25 – detalierte Analyse;  zusammenzufassen, analysieren, Hauptthemen zu identizieren; 24 Bereiche bennant;  
   4. 27-28 Halbjahres – die Vorbereitung der Tagung, dostjemy uwagi i feedback
   5. 29 Monat - Die Tagung, 
   6. 30-31 Monate – Nachberetung der Tagung
   7. 31 – 36 Monate- Erstellung der Publikation