Piśmienność: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 3: | Linia 3: | ||
* piśmienność a czytelnictwo | * piśmienność a czytelnictwo | ||
* piśmienność a alfabetyzacja | * piśmienność a alfabetyzacja | ||
+ | ==Świat== | ||
+ | * OECD: 1890 - 20-40% osób > 15 rż. poza Europę, 60-70% w Europie <ref>How Was Life?</ref> | ||
+ | |||
+ | ==USA== | ||
* International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych (12% populacji)<ref>Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?</ref> | * International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych (12% populacji)<ref>Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?</ref> | ||
** illiterate (cannot read a single word) | ** illiterate (cannot read a single word) |
Wersja z 16:47, 31 maj 2021
- skrypturalność
- rękopis, manuskrypt
- piśmienność a czytelnictwo
- piśmienność a alfabetyzacja
Spis treści
Świat
- OECD: 1890 - 20-40% osób > 15 rż. poza Europę, 60-70% w Europie [1]
USA
- International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych (12% populacji)[2]
- illiterate (cannot read a single word)
- functionally illiterate (with a basic or below basic ability to read)
- National Center for Educational Statistics (NCES), 2020: w USA
- 21% dorosłych niepiśmiennych lub funkcjonalnie niepiśmiennych (43 mln)
- 35% white, 34% Hispanic, 23% African American, and 8% percent “other”
- Non-U.S.-born adults make up 34% of the low literacy/illiterate U.S. population
- New Hampshire, Minnesota, and North Dakota have the highest literacy rates (94.2 percent, 94 percent, and 93.7 percent respectively)
- Florida, New York, and California have the lowest (80.3 percent, 77.9 percent, and 76.9 percent respectively)[3]
Bibliografia
- Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?, "Library Journal" Apr 29, 2020.
- Jan Luiten van Zanden, Joerg Baten, Marco Mira d’Ercole, Auke Rijpma and Marcel P. Timmer, How Was Life? Global Well-being since 1820, OECD, 02 Oct 2014