Piśmienność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(USA)
 
(Nie pokazano 10 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
* piśmienność a czytelnictwo
 
* piśmienność a czytelnictwo
 
* piśmienność a alfabetyzacja
 
* piśmienność a alfabetyzacja
* International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych (12% populacji)<ref></ref>
+
==Świat==
 +
* OECD: 1890 - 20-40% osób > 15 rż. poza Europę, 60-70% w Europie <ref>How Was Life?</ref>
 +
* International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych lub funkcjonalnie niepiśmiennych (12% populacji)<ref>Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?</ref>
 +
** illiterate (cannot read a single word)
 +
** functionally illiterate (with a basic or below basic ability to read)
 +
==USA==
 +
* National Center for Educational Statistics (NCES), 2020: w USA
 +
** 21% dorosłych niepiśmiennych lub funkcjonalnie niepiśmiennych (43 mln)
 +
** 35% white, 34% Hispanic, 23% African American, and 8% “other”
 +
** Non-U.S.-born adults make up 34% of the low literacy/illiterate U.S. population
 +
** New Hampshire, Minnesota, and North Dakota have the highest literacy rates (94.2% , 94%, and 93.7% respectively)
 +
** Florida, New York, and California have the lowest (80.3%, 77.9%, and 76.9% respectively)<ref>Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?</ref>
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
* Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?, "Library Journal" Apr 29, 2020.
 
* Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?, "Library Journal" Apr 29, 2020.
 +
* Jan Luiten van Zanden, Joerg Baten, Marco Mira d’Ercole, Auke Rijpma and Marcel P. Timmer, How Was Life? Global Well-being since 1820, OECD, 02 Oct 2014
 +
==Przypisy==

Aktualna wersja na dzień 17:14, 31 maj 2021

  • skrypturalność
  • rękopis, manuskrypt
  • piśmienność a czytelnictwo
  • piśmienność a alfabetyzacja

Świat

  • OECD: 1890 - 20-40% osób > 15 rż. poza Europę, 60-70% w Europie [1]
  • International Literacy Association, 2020: 781 mln niepiśmiennych lub funkcjonalnie niepiśmiennych (12% populacji)[2]
    • illiterate (cannot read a single word)
    • functionally illiterate (with a basic or below basic ability to read)

USA

  • National Center for Educational Statistics (NCES), 2020: w USA
    • 21% dorosłych niepiśmiennych lub funkcjonalnie niepiśmiennych (43 mln)
    • 35% white, 34% Hispanic, 23% African American, and 8% “other”
    • Non-U.S.-born adults make up 34% of the low literacy/illiterate U.S. population
    • New Hampshire, Minnesota, and North Dakota have the highest literacy rates (94.2% , 94%, and 93.7% respectively)
    • Florida, New York, and California have the lowest (80.3%, 77.9%, and 76.9% respectively)[3]

Bibliografia

  • Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?, "Library Journal" Apr 29, 2020.
  • Jan Luiten van Zanden, Joerg Baten, Marco Mira d’Ercole, Auke Rijpma and Marcel P. Timmer, How Was Life? Global Well-being since 1820, OECD, 02 Oct 2014

Przypisy

  1. How Was Life?
  2. Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?
  3. Amy Rea, How Serious Is America’s Literacy Problem?