Posthumanizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Książki)
Linia 189: Linia 189:
 
* Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 1.: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
 
* Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 1.: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
 
* Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 2.:Od humanizmu do posthumanizmu, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
 
* Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 2.:Od humanizmu do posthumanizmu, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
 +
* (Inne) zwierzęta mają głos, red. D. Dąbrowska, P. Krupiński, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2011.
 
* Janusz Kuczyński, Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm - Nihilizm - Faszyzm, Warszawa 1967.
 
* Janusz Kuczyński, Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm - Nihilizm - Faszyzm, Warszawa 1967.
 
* Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies., red. Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015
 
* Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies., red. Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015

Wersja z 15:28, 4 kwi 2023

Radkowska-Walkowicz

  • Monika Bakke, trzy konteksty posthumanizmu:
    1. zwierzęta i rośliny (D. Haraway)
    2. rzeczy (B. Latour)
    3. technologia
  • łączy jest odejście od antropocentryzmu
  • nowy materializm - opozycja wobec radykalnego konstruktywizmu, trzeba uwzględnić uwarunkowania materialne
  • sztuka: transgeniczne zwierzęta (świecący królik Eduardo Kac)
  • zarodki jako podmioty

Cielemęcka

  • G. Agamben: początek izolacji człowieka od zwierząt - Arystoteles, O duszy: dusza rozumna
  • to, co nieludzkie, 3 typy:
    1. maszyny, maszyneria władzy
    2. kategoria etyczna
    3. zwierzęce
  • 3 typy lęku, odpowiednio:
    1. obawa przed zdehumanizowaniem przez maszyny (Agamben przeciwko komórkom)
    2. wykluczenie, czystki rasowe, kolonizacja, niewolnictwo, Holokaust
    3. lęk przed zmieszaniem ze zwierzęciem
  • "śmierć człowieka" - postmodernizm
  • alternatywa, Antonio Negri, Michael Hardt: antyhumanizm kreatywny, produktywny, wyzwoleńczy
  • 3 sploty:
    1. życia z władzą: biopolityka - system, sieć, maszyna, w jej wnętrzu znajduje się podmiot (Foucault, Lacan)
    2. organicznego z mechanicznym: technika przynosi zniewolenie (Heidegger, Adorno, Horkheimer)
    3. ludzkiego ze zwierzęcym: człowiek w obrębie świata zwierzęcego
  • Foucault: Biopolityka - technologia władzy przekształca ludzkie życie, sprawowanie władzy przez kontrolę ciała i populacji
  • Agamben: każda władza jest biopolityczna, biopolityka obejmuje jedynie zwierzęcy wymiar życia (zoon); wolność, równość, braterstwo to ludzki wymiar życia (bios)
  • J. Butler: bunt przeciwko władzy poprzez parodystyczne powtórzenie represyjnych norm
  • Hardt, Negri: biowładza vs biopolityka
    • biowładza - transcendentna, stoi ponad społeczeństwem, narzuca porządek
    • biopolityka - immanentna, działa poprzez formy pracy i stosunki społeczne; użyteczna dla emancypacji homo sacer
  • Deleuze: społeczeństwo dyscyplinarne vs społeczeństwo kontroli (Imperium)
    • społeczeństwo dyscyplinarne - władza jest sprawowana poprzez dyscyplinowanie, nadzorowanie, tresurę
    • społeczeństwo kontroli - władza jest sprawowana przez codzienne praktyki normatywizujące
  • Deleuze, maszyny a formacja społeczna:
    • społeczeństwa suwerenności - maszyny proste (lewary, bloki, zegary)
    • społeczeństwa dyscyplinarne - maszyny energetyczne
    • społeczeństwa kontroli - maszyny informatyczne
  • postmodernizm: władza opiera się na narzucaniu opozycji binarnych (kultura/natura, człowiek/zwierzę, mężczyzna/kobieta, etc)
  • Donna Haraway: binaryzmy zostały techno-wchłonięte; nie ma granicy między:
    • ludzkim i zwierzęcym
    • organicznym i mechanicznym
    • ożywionym i nieożywionym
  • B. Latour znosi dualizm człowieka i rzeczy.
  • D. Haraway: cyborg pozwala przemyśleć relację człowieka do innych bytów
  • Negri i Hardt: cyborg to tradycja Spinozy
  • Elizabeth Grosz: powrót do Darwina, różnica między ludźmi i zwierzętami ilościowa, nie jakościowa; człowiek ciągle ewoluuje
  • Agamben, Otwarte: po sądzie ostatecznym ludzie mają głowy zwierząt (ilustracja z Biblii Hebrajskiej)

Gajewska

  • Octavio Paz, Podwójny płomień: miłość i erotyka, 1993
  • seks, erotyzm, miłość: seks - natura, erotyzm - kultura
  • Z. Bauman: erotyka nie da się oddzielić od natury
  • G. Bataille, Historia erotyzmu, 1976: seksualność - zwierzę, erotyzm - człowiek
  • dwa typy refleksji o erotyce:
    1. antropocentryczny, humanistyczny, kulturalistyczny
    2. nieantropocentryczny:
      1. posthumanizm - podważa podział na ludzi i zwierzęta
      2. transhumanizm - technologia wkracza w ewolucję człowieka
      3. antropologia rzeczy - studia nad rzeczami i kulturą materialną, dystans do zwrotu językowego
  • przedmiot to aktywny uczestnik gier erotycznych (bielizna, garderoba, galanteria, biżuteria, implanty piersi, manekiny)
  • B. Olsen, Material Culture after Text: Re-Membering Things, 2003: przywrócenie podmiotowości rzeczy w archeologii
  • A. Gell, Art and Agency: An Anthropological Theory, 1998 - przedmioty artystyczne aktywnie zmieniają świat
  • Peter Pels: rzeczy zyskują żywotność w przestrzeni społecznej
  • Psychoanaliza: fetysz (garderoba, obuwie, bielizna)
  • A. France, Wyspa pingwinów, 1908: ubrana samica pingwina zyskuje na atrakcyjności erotycznej, przejście od zwierzęcości do ludzkości, od seksu do erotyki
  • K. Darwin, W. Welsch: u zwierząt również upierzenie i barwne ciała odgrywają rolę erotyczną (ewolucyjna ciągłość erotyki)
  • K. Darwin, The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex, 1871: liczy się nowość (dla samic ptaków)
  • Vanessa Beecroft, 2005, sto nagich kobiet: nagość jest a-erotyczna
  • G. Agamben: elementy szat w kontekście erotyki to odblask boskiej szaty łaski z Raju
  • w softporno dużą rolę odgrywa bielizna
  • rynek porno: pejcze, kajdanki, maski


Miś

  • humanizm - antyhumanizm
  • dekonstrukcjonizm jako forma antyhumanizmu, s. 220
  • Humanismus 1808, F. J. Niethamer: studiowanie klasyków
  • teza humanizmu wg Misia: kwestia komunikacji, człowiek jest w stanie zrealizować własną wolność w porozumieniu z innymi ludźmi i ze światem
  • E. Lévinas: antyhumanizm - kryzys egzystencjalny po wojnie i Zagładzie, s. 222
  • teza humanizmu vs. dyrektywa humanizmu: człowiek jest najwyższą wartością
  • ale nie każdy człowiek, tylko esencja człowieka
  • historyczne przejawy idei humanizmu:
    • Oświecenie
    • apokatastaza (odnowienie, wszechpojednanie): Orygenes, Grzegorz z Nazjanzu, Grzegorz z Nyssy, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj Fiodorow, Włodzimierz Sołowjow
    • teoria alienacji istoty człowieka
  • G. Deleuze, F. Guattari, rhizoma, labirynt bez centrum
  • rhizomatyka to filozofia nomadyczna
  • T. Kroński: humanizm może być legitymizacją terroru
  • M. Heidegger, List o "humanizmie": humanizm jest metafizyczny, traktuje człowieka jako byt, a człowiek jest egzystencją, s. 231
  • Marks, de Maistre: nie istnieje żadna istota czy esencja człowieka
  • postmodernizm: kwestionuje wartości humanistyczne
  • modernizm: kryzys, dekadencja; postmodernizm radykalizuje modernizm
  • modernizm: człowiek nie jest autonomicznym podmiotem racjonalnym, rozum ulega naciskom klasowym i psychicznym
  • dekonstrukcjonizm: jeden z nurtów postmodernizmu, s. 238

Ubertowska

  • B. Latour, teoria aktora-sieci (ANT)
  • Dominick LaCapra: bajektalny fantazmat, gest performatywny
  • G. Agamben, The Open. Man and Animal: człowiek to produkt machiny antropogenicznej, która odcina go od cząstki animalistycznej
  • J. Derrida, L'animal que donc je suis, 2006; Zwierzę, którym jestem (albo: zwierzę, którym więc jestem)
  • Derrida: - limitotrofia, metoda oparta na graniczności jako takiej
  • Derrida: animot (zwierzęsłowo, albo: zwiesłowo) - Jahwe dał człowiekowi prawo do nazywania zwierząt, pozorna legitymizacja nadrzędności człowieka
  • ekokrytyka jako konsekwencja studiów nad Holokaustem
  • Claude Lanzmann: deforestyzacja jako następstwo Zagłady
  • Oświęcim został wybrany przez koncern IG Farben jako siedziba obozu ze względu na nawodnienie
  • ekocyd, jak genocyd i etnocyd, Artur Gelston: USA rozpyla herbicydy nad Wietnamem Południowym i wypala dżunglę, aby żołnierze Wietkongu nie mogli się ukrywać
  • Janusz Morgenstern, Ambulans, 1961: niemiecki pies zaprzyjaźnia się z żydowskim chłopcem
  • R. Hilberg, Sprawcy, ofiary, świadkowie: zagłada Żydów: 1939-1945, Warszawa 2007.
  • karnofallogocentryzm (Derrida)
  • Ewa Kuryluk, Goldi - apoteoza zwierzaczkowatości, zwierzęta to zagubiony wymiar człowieczeństwa, animalizacja ludzi
  • Adrienne Rich, Zrodzone z kobiety - matriarchalizm to władza transformacji, przeciwstawna władzy nad innymi
  • Latour: pluriwersum - społeczność bez wykluczenia
  • Sebald: ekokrytyka i Holokaust, natura ujawnia pustkę po Żydach

Domańska

  • humanistyka ekologiczna, humanistyka środowiskowa, humanistyka zrównoważona (sustainable) - nowy paradygmat
  • posthumanistyka, humanistyka nieantropocentryczna - krytyka antropocentryzmu (ekoposthumanistyka)
  • inny sposób widzenia świata: wzajemne związki, współzależność, współbycie, współ-życie naturo-kultury, człowieka i środowiska, istot ludzkich i nie-ludzkich, s. 15
  • Henry Skolimowski, twórca ekofilozofii, lata 70.: biologia, zamiast fizyki, jako paradygmat poznania (afirmacja życia opartego na węglu)
  • od lat 70.: historia i filozofia ekologiczna/środowiskowa, ekoestetyka, ekomedia, ekokino, ekolingwistyka, ekopoetyka, ekokrytyka, ekosemiotyka, ekologia polityczna, zielone badania kulturowe, ekologia kulturowa, geografia postludzka
  • Fritjof Capra, koniec lat 90.: zmiana paradygmatu w naukach przyrodniczych na myślenie ekologiczne (paradygmat holistyczny, ekologiczny)
    • od racjonalności do intuicji
    • od samopotwierdzenia do integracji
    • od dominacji do parnerstwa
    • od konkurencji do kooperacji
    • od struktury i części do całości i procesu
    • teoria systemów, zagadnienia samoorganizacji, nowe formy duchowości, s. 18
  • podobnie: Ilya Prigogine, Isabelle Stengers (Nowa Era)
  • początek humanistyki ekologicznej: Carolyn Merchant, The Death of Nature. Women, Ecology, and the Scientific Revolution, 1980 (kapitalistyczny mechanicyzm ujmuje naturę jako coś martwego)
  • humanistyka ekologiczna:
    1. połączenie humanistyki i nauk o życiu
    2. organicyzm zamiast mechanicyzmu, ujęcia relacyjne, ontologia związków; charakter kincentryczny (idea pokrewieństwa)
    3. połączenie nauki zachodniej, wschodniej i wiedzy tubylczej (nauki autochtoniczne, Tradycyjna Wiedza Ekologiczna)
    4. posthumanistyka: poznawcza wartość miejsc lokalnych (miejsca epistemiczne), perspektywa transgatunkowa
    5. inkluzywność wobec wszelkich form życia, także nieożywionych (rzeczy, minerały); wspólnota, nie indywiduum
    6. niekompletność wiedzy to warunek partycypacji
  • biohumanistyka, zwrot neuronaukowy, s. 28
  • mikrobiom - człowiek jest ekosystemem dla grzybów, bakterii, wirusów
  • socjologia grzybów --- zasady współżycia społecznego grzybni, s. 29
  • cel posthumanistyki - utopia: teoria konfliktu zostaje zastąpiona teorią współpracy i współbycia

Barcz

  • posthumanizm - przeciwieństwo antropocentryzmu
  • Philip Weinstein, Michaela Rothberg, Anne Whitehead
  • zmiana optyki: "Celem dotychczasowej refleksji o zwierzętach w kulturze było odkrywanie czegoś istotnego o ludzkiej naturze. Posthumanizm z tym zrywa"
  • Badania nad naczelnymi: Jane Goodall szympansy, Dian Fossey – goryle, Birutė Galdikas - orangutany
  • Agambena, Otwarte
  • B. Latour
  • Wolfe, geneza posthumanizmu:
    • Foucault
    • cybernetyka, teoria systemów
    • La Mettrie: brak dokładnej granicy między człowiekiem a zwierzęciem
  • Wolfe: transhumanizm wywodzi się z oświeceniowego racjonalizmu: Kant, Condorcet
  • Katherine Hayles: transhumanizm - postludzie w przestrzeni wirtualnej
  • D. Haraway, When species meet
  • M. Bułhakow, Psie serce
  • Kafka, Sprawozdanie dla akademii, Jama, Dociekania psa
  • Rilke, Spotkanie

Grochowski

  • Nietzsche, epizod tyryński
  • J. Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki
  • Bruno Schulz: naruszenie antropocentrycznej rutyny
  • G. Lukács - obrona humanizmu i estetyki realistycznej
  • T. Mann - jedyny piewca wartości humanistycznych
  • Sartre - Egzystencjalizm jest humanizmem
  • Heidegger, Listy o humanizmie - humanizm nie wystarcza do godności
  • W. Herzog, Grizzly man - nie można przekroczyć granicy między człowiekiem a zwierzęciem
  • A. Robbe-Grillet, Natura, humanizm, tragedia - krytyka metaforyki antropocentrycznej

Hoffman

  • Nayar: posthumanizm to "radykalna decentralizacja tradycyjnego suwerennego, spójnego i samodzielnego człowieka, w celu ukazania, w jaki sposób człowiek zawsze już ewoluuje razem z, konstytuuje i jest konstytuowany przez rozliczne formy życia oraz maszyn", s. 154
  • transhumanizm to jeszcze nie posthumanizm; rozszerzenia genetyczne, mechaniczne i cyfrowe służą otrzymaniu lepszego człowieka, s. 154
  • korzenie posthumanizmu wg Nayara:
    1. M. Foucault
    2. feminizm/queer (J. Butler, L. Irigaray, H. Cixous)
    3. technonauka (Donna Haraway)
    4. studia nad pojęciem rasy (Fanon)
  • gatunkizm (speciesism) - dyskryminacja gatunkowa, s. 157
  • po człowieku - człekozwierz (humanimal)

Bibliografia

Bibliografia polska

Książki

  • M. Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria Filozofia i logika nr 111, Poznań 2015
  • Anna Barcz, Posthumanizm i znaczenie zwierzęcych narracji w literaturze, w: jej, Realizm ekologiczny, 2016
  • Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu, red. Piotr Zawojski, Szczecin 2015
  • Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 1.: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
  • Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 2.:Od humanizmu do posthumanizmu, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
  • (Inne) zwierzęta mają głos, red. D. Dąbrowska, P. Krupiński, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2011.
  • Janusz Kuczyński, Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm - Nihilizm - Faszyzm, Warszawa 1967.
  • Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies., red. Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015
  • Henryk Skolimowski, Zmierzch światopoglądu naukowego, Odnowa, Londyn 1974
  • Henryk Skolimowski, Filozofia Żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1993.
  • Spór o podmiotowość, red. Adriana Warmbier, Księgarnia Akademicka, Kraków 2016

Artykuły w czasopismach

Teksty Drugie
  • „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. Pozaludzkie/arcyludzkie. http://tekstydrugie.pl/pl/biblio/pozaludzkiearcyludzkie/
  • Anna Barcz, Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2
  • Olga Cielemęcka, Angelus Novus spogląda w przyszłość. O antyhumanizmie, który zwycięża nicość, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2.
  • Grażyna Gajewska, O przedmiotach nacechowanych erotycznie z perspektywy studiów nad rzeczami, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2.
  • Grzegorz Grochowski, Ubi leones, "Teksty Drugie" 2013 nr 1-2
  • Magdalena Radkowska-Walkowicz, Biotransfiguracje – sztuka, życia, polityka, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2.
  • Aleksandra Ubertowska, Natura u kresu (ekocyd). Podmiotowość po katastrofie, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2.

Bibliografia zagraniczna

  • J. Derrida, Kres człowieka, przeł. P. Pieniążek, w: J. Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002.
  • J. Derrida, L'Animal que donc je suis
  • J. Derrida, La bête et le souverain
  • F. Ferrando, Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje, „ROCZNIK LUBUSKI” Tom 42
  • Donna Haraway, Manifest cyborga (Haraway Donna, Cyborgs Manifestu, Socialist Review, 1985, t. 80, 65-108. Reprint; Routledge, New York 1991.)
  • N. K. Hayles, How we became posthuman: virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics, Chicago 1996
  • Robert Pepperell, The Posthuman Condition, 1995
  • Tony Walsh, To żyje! Sztuczna inteligencja od logicznego fortepianu po zabójcze roboty, Wydawnictwo Naukowe PWN
  • C. Wolfe, What is posthumanism?, 2010