Posthumanizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Agamben, Otwarte)
(Agamben, Otwarte)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Agamben, Co zostaje z Auschwitz==
 +
* "Muzułman" jako rezygnacja z człowieczeństwa, żywy trup, s. 41
 
==Agamben, Otwarte==
 
==Agamben, Otwarte==
 
# Teromorio
 
# Teromorio

Wersja z 15:56, 13 kwi 2023

Agamben, Co zostaje z Auschwitz

  • "Muzułman" jako rezygnacja z człowieczeństwa, żywy trup, s. 41

Agamben, Otwarte

  1. Teromorio
    • ilustracja z manuskryptu Biblii z XIII w. z Biblioteki Ambrozjańskiej: sprawiedliwi z głowami zwierząt
    • "nell’ultimo giorno, i rapporti fra gli animali e gli uomini si comporranno in una nuova forma e l’uomo stesso si riconcilierà con la sua natura animale."
  2. Acefalo
    • Georges Bataille: aporia między ludzkością i zwierzęcością
    • Alexandre Kojève: zniknięcie człowieka to zniknięcie wojen i krwawych rewolucji, filozofii, ale zostaje sztuka, miłość, zabawa, czyli wszystko to, co czyni człowieka szczęśliwym
    • Bataille w liście z 1937 nie godzi się na zwierzęcość jako cel rozwoju człowieka: ludzka negatywność przetrwa w formie erotyzmu, śmiechu, radości w obliczu śmierci (negatywność wg Hegla to działanie, więc będzie to negatywność bez zajęcia)
  3. Snob
    • Kojève, 1968: gdy człowiek stanie się zwierzęciem, będzie śpiewał jak ptaki, bawił się jak szczeniaki, ale zniknie ludzki język, filozofia i mądrość sama
    • Kojève po wizycie w USA: koniec historii już nastąpił, końcowe studium marksistowskiego komunizmu to USA: powrót człowieka do zwierzęcia już się dokonał
    • Kojève po wizycie w Japonii: Japonia też jest post-historyczna, ale poszła inną drogą niż USA - zachowała swoją ludzkość, ale tutaj snobizm (ceremonia parzenia herbaty, teatr No) tworzy jeszcze radykalniejsze rozdzielenie między ludzkością i zwierzęcością; samobójstwo (sepuku, kamikaze) jest również skutkiem snobizmu
      • żadne zwierzę nie może być snobem, jeśli zatem nastąpi japonizacja zachodu, człowiek przetrwa
      • posthistoryczna figura człowieka przywołuje millenaryzm, tysiącletnie rządy mesjasza
      • człowiek nie jest biologicznie zdeterminowany, ale jest polem napięć między zwierzęcością antropoforyczną i ludzkością, którą się w nią wciela
      • człowiek może zapanować nad zwierzęcością, człowiek jest śmiertelną chorobą zwierzęcia
  4. Misterium disiunctionis
    • brak definicji pojęcia życia, zawsze musi być z czymś łączone lub odróżniane
    • Arystoteles, O duszy: życie, władza wegetatywna to ta część duszy, którą posiadają również rośliny
    • Bichat, Fizjologiczne badania nad życiem i śmiercią:
      • życie zwierzęce (relacja ze światem zewnętrznym) vs życie organiczne (fizjologia)
      • dwoje zwierząt w człowieku: zwierzę wewnętrzne (organiczne) vs zwierzę zewnętrzne (w pełni zwierzęce)
    • życie wegetatywne (zwierzęce) vs życie w relacji (ludzkie)
    • życie wegetatywne staje się przedmiotem biowładzy (Foucault)
    • tradycyjnie: człowiek to połączenie pierwiastka zwierzęcego (ciała) i boskiego (duszy)
    • tymczasem: człowiek to rozłączenie duszy i ciała
  5. Maszyna antropologiczna

Nycz

  • czynnościowa (operacyjna) teoria tekstu humanistycznego
  • Wspólny obiekt, środek i rezultat badawczy dyscyplin nauk humanistycznych stanowi tekst
  • Tekst, tekstowość, dyskursywność to podstawa humanistyki. To przyczyna jej marginalizacji, oddzielenia od praktyki
  • trzy modele uniwersytetu (Bloom, Culler, Gumbrecht, LaCapra, Nussbaum, Readings, Said; Domańska, Kozielecki, Markowski, Rewers, Sławek, Zeidler-Janiszewska, Czerepaniak-Walczak):
    1. model formacyjny - ześrodkowany na podmiocie, starożytność, studia liberalia aż do kantowskiego "uniwersytetu rozumu" i humboldtowskiego "uniwersytetu kultury" - celem jest ukształtowanie jednostki ludzkiej
    2. model profesjonalny - skoncentrowany na przedmiocie, od 2. poł XIX w. do 2. poł XX w., u nas po dziś - celem jest badanie kultury i tekstów
    3. model innowacyjny - nacisk na technikę: odkrycia (nauki podstawowe) i wynalazki (nauki stosowane); model "rynkowy", "uniwersytet doskonałości" oparty na uniformizującej ewaluacji, techno-uniwersytet
  • w techno-uniwersytecie humanistyka jest marginalizowana, oprócz dwóch nurtów:
    • humanistyka kognitywna - neurohumanistyka, nowa humanistyka, badania przedpojęciowe i przeddyskursywne (Gottschall, Singerland, Wilson)
    • humanistyka cyfrowa - technologia cyfrowa jako źródło przemian o konsekwencjach praktycznych (Burdick, McGann, Schnapp i Presner)
  • apologia humanistyki dziś analogiczna do modeli uniwersytetu
    1. jako kształcenia jednostek: Bloom, Gadamer, Nussbaum, Readings
    2. jako systematyczne badanie kultury: Fish, Gumbrecht, Said, Waters
    3. jako technika: Stiegler, Hayles, Debray, Berry
  • Culler, krytyka modelu formacyjnego: wytwarza nierówności (profesor nie walczy)
  • kwestia innowacyjności badań nad tekstami i badań wytwarzających teksty
  • pięć uprawnionych, ale nieinnowacyjnych tendencji:
    1. reprodukowanie cudzych wyników
    2. proklamowanie własnego stanowiska bez uzasadnienia
    3. koncentracja na doskonaleniu metodologii bez zastosowania w praktyce
    4. wypełnianie "luk" przy pomocy rutynowej procedury badawczej
    5. rozwiązywanie problemów cząstkowych przy pomijaniu kwestii zasadniczych
  • większość prac badawczych pod to podpada

Specyfika humanistyki

  • Stefan Czarnowski, Kultura (1938): poznanie kultury jest także kulturą
  • demarkacja między naukami przyrodniczymi i naukami humanistycznymi: " poznanie przyrody (zastrzec trzeba: w standardowych praktykach i poglądach przyrodoznawców) nie stanowi części przyrody. Natomiast poznanie kultury stanowi część kultury – i to jest cecha, która w zasadniczy sposób odróżnia badające je nauki od tzw. nauk ścisłych; nauki te zwano naukami o duchu, naukami o kulturze czy po prostu humanistyką. Te pierwsze zajmują się rzeczami, które po prostu są; te drugie – rzeczami, które mają znaczenie.", s. 245
  • „Poznanie kultury jest także kulturą”: "wiedza o przedmiocie oraz sposób jej osiągania stają się w tym przypadku częścią (aspektem, wymiarem) poznawanego przedmiotu. Twórczość kulturowa ma komponent poznawczy, kulturowe poznanie zaś – komponent twórczy, bo „formuje” czy „wzbogaca”, a więc zmienia (przynajmniej do pewnego stopnia czy w pewnej mierze) poznawany przedmiot.", s. 245
  • Więc poznanie humanistyczne formuje, współkształtuje, zmienia to, do czego się odnosi (Petitmengin, Reddy)
  • W klasycznym modelu kształcenia pracowano na tekstach zdekontekstualizowanych, stanowiących rezerwuar uniwersalnych tematów
  • W modelu badania kultury kolejnym tekst staje się samocelowym przedmiotem (Bourdieu)
    • David Olson: tekst się odempirycznia (tekst jest maszyną Mumforda)
    • Latour: tekst jako laboratorium - "izolowany układ zamknięty" - podstawowy zabieg przyrodoznawstwa
      1. redukuje złożoność przedmiotu, izolując od kontekstu, genezy, autora
      2. zakłada standardową procedurę analityczną
      3. prowadzi do powtarzalnych wyników
      4. legitymizowanych przez "wspólnotę interpretacyjną"
  • W modelu techno-uniwersytetu tekst jest węzłem sieci relacji wiążącej i przekształcającej środowisko kulturowe, znaczenie jest cechą relacyjną
    • Gilles Fauconnier: znaczenia językowe to instrukcje
    • Dominique Maingeneau: literatura jest działaniem
  • Trzy warianty humanistycznych praktyk tekstowych
    1. model pracy z tekstem - tradycja duchologiczno-hermenetyczna, tekst jako partner do rozmowy
    2. model pracy nad tekstem - tradycja filologiczno-strukturalna, tekst jako autonomiczny przedmiot badawczy
    3. model "pracy tekstem" - tradycja poetyki jako techniki (Arystoteles, Steiner, Bachtin, Adorno), tekst jako narzędzie konstruowania znaczenia
  • Claire Petitmengin: poznanie jest konstruowaniem świata
  • Schnapp i Presner, dwie fale humanistyki cyfrowej: ilościowa, automatyzująca, organizująca i jakościowa, interpretatywna, eksperymentalna, emotywna i wytwórcza
  • tekst nie jest odizolowanym od świata pojemnikiem, ale laboratorium i węzłem otwartej sieci relacji między umysłem i światem
  • Humberto Maturana, Francisco Varela: wszelkie działanie jest poznaniem, wszelkie poznanie jest działaniem

Żylińska

  • Donna Haraway, When Species Meet, cztery rany w narcyzmie człowieka:
    • rewolucja kopernikańska
    • teoria ewolucji Darwina
    • odkrycie nieświadomości przez Freuda
    • rewolucja informatyczna/cyborgiczna
  • Matthew Calarco: życie-ze-zwierzętami vs życie-jako-zwierzęta
  • Paul Patton
  • etyka międzygatunkowa/gatunków towarzyszących
  • bioetyka
    • tradycyjnie: zdrowie, zarządzanie życiem, etyczne dylematy medycyny
    • alternatywa: relacje i więzi między ludźmi a zwierzętami i maszynami (filozofia Innego)
  • trzy problemy studiów nad zwierzętami:
    1. humanizm języka, kultury, afektu, przemoc narzucenia (powrót tradycyjnych problemów etycznych)
    2. technicyzm
    3. przemoc jako wróg etyki
  • Haraway, The Companion Species Manifesto, 2003:
    • traktowanie na poważnie relacji pies-człowiek
    • miłość jako źródło etycznego związku między gatunkami
  • jednak miłość jest wartością ludzką
  • Haraway, When Species Meet: bycie człowiekiem oznacza bycie kształtowanym przez zwierzęta
  • J. Derrida, Animal que donc je suis: Derrida nagi przed własną kotką
  • Haraway: Derrida używa kotki jako pretekstu do przypowiastki filozoficznej; Derrida przegapił zaproszenie do innych światów
  • nasza relacja do innych gatunków towarzyszących: pasożyty, bakterie, grzyby
  • Ann Game: szanować odmienność koni
  • Calarco: nie podtrzymywać rozróżnienia człowiek-zwierzę
  • Derrida: debata o nieciągłości, pęknięciu między ludźmi i zwierzętami nieciekawa; trzeba badać:
    • formę tej granicy, która nie jest wyraźna
    • jej historyczność
    • heterogeniczną mnogość życia poza granicami człowieka
  • przemoc jest konieczna, ale nie wyklucza odpowiedzialności
  • Haraway: nie da się obronić tezy o specjalnym miejscu człowieka, jest to mit
  • Haraway, Patton: tresura zwierząt, dyscyplinowanie - to jednak racjonalizowanie ludzkich preferencji
  • zawieszenie między antropocentryzmem a przemocą
  • alternatywna bioetyka jako fizjologiczna reakcja i moralna odpowiedzialność na obecność i potrzeby Innego (Levinas)

Wolfe

  • studia nad zwierzętami
  • posthumanizm
  • dwie płaszczyzny analizy studiów nad zwierzętami:
    1. treść
    2. metodologia
  • humanizm, liberalizm polityczny
  • konteksty
    • malejąca rola humanistyki
    • przemiana roli uniwersytetu
    • praca wiedzy (Alan Liu, The Laws of Cool, 2004)
    • biopolityka, biowładza - szkoła frankfurcka (Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, "istota gatunkowa"), Foucault, Agamben, Robert Esposito, Derrida, Judith Butler
  • Agamben: bios vs zoe (Homo sacer)

Literaturoznawstwo i kulturoznawstwo w Stanach Zjednoczonych: historyzm, teoria i dyscyplinarność

  • literaturoznawstwo i kulturoznawstwo na skraju dyscyplinarności (G. Graff, Professing Literature)
  • dominacja historyzmu, Nowy Historyzm
  • Thomas Pfau: porzucenie wielkich narracji nie pozwala dotrzeć do lokalnej transcendencji
  • Thomas Pfau: metoda historyzmu
    1. aksjomat archiwum: odzyskiwanie "przeoczonych", "nowych" materiałów
    2. aksjomat kontekstualizmu: kontekstualizacja
    3. aksjomat pluralizmu: siła krytyki bierze się z wolnego rynku głosów
    4. aksjomat retroaktywnego wyzwolenia: profesjonalna krytyka prowadzi do sekularyzacji interpretacji i przywraca autentyczny, świecki rdzeń
    5. aksjomat krytyki jako gwarancji postępu historycznego: zmierzamy do liberalnej, oświeconej wspólnoty
  • Majorie Levinson: "n o w y historyzm" i "nowy h i s t o r y z m"
    • "n o w y historyzm" - 1. pokolenie, Stephen Greenblatt, Jerome McGann: forma i treści historyczne, estetyka, przyjemność
    • "nowy h i s t o r y z m" - "nieszczęśni wyznawcy": dowolny tekst jest pretekstem do grzebania w archiwach
  • Tilottamie Rajan: kulturoznawstwo przerodziło się z "decentryzującej innowacji" w "symbiozę z globalizacją"
  • Tilottamie Rajan: "inkluzywne niedookreślenie" kulturoznawstwa pozwoliło na początku wejść na nowe obszary, ale obecnie jest zmorą, prowadzi do autoekspresji i polityki tożsamości (podobnie G. Spivak, Death of Discipline)
  • historyzm ujmuje tekst-jako-parafrazę, samoprzejrzystość, całkowita komunikowalność (np. odwrócenie się od poezji), przez to kulturoznawstwo pełni funkcję normalizującą
  • E. Rooney: historyzm cofa literaturoznawstwo do analizy tematycznej
  • historyczność a historyzm
    • historyczność: materialne, instytucjonalne siły badane
    • historyzm: metody i protokoły wiedzy, służące do dyscyplinowania i uformowania materiałów
  • Franco Moretti: większość książek znika na zawsze, dzisiejszy kanon literatury brytyjskiej XIX w., 200 pozycji, to pół procenta wydanych wówczas powieści
  • Rooney, Wolfson: głównym problemem historyzmu jest estetyka marksistowska, instrumentalizacja form kultury na rzecz treści socjologicznych i historycznych
  • Rajan: teoria destabilizuje dyscyplinarność, niczym "asystazja" u Schellinga, konflikt poszczególnych dyscyplin wiedzy i ich wzajemna destabilizacja
  • Rajan: Foucault krytykuje nauki o człowieku, które są "fuzją przedsiębiorstw"

Czym są dyscypliny?

  • Foucault: dyscypliny ustanawiają swoje przedmioty badania
  • John Rajchman: Foucault - historie nominalistyczne, historie nie rzeczy, ale pojęć, kategorii i technik
  • Luhmann, Foucault: nie istnieje społeczeństwo jako całość, ani nauka jako całość
  • Luhmann: współczesna racjonalność wytwarza asystazję
  • Luhmann odchodzi od filozofii w stronę "superteorii" społeczeństwa
  • Niklas Luhmann, Systemy społeczne
  • Humbert Maturana, Francisco Vareli, biologowie; pozorny paradoks systemów - są zarazem otwarte i zamknięte
  • Luhmann: dyscypliny naukowe to elementy systemu społecznego edukacji
  • system vs środowisko: nacisk środowiska prowadzi do wzrostu wewnętrznego zróżnicowania w ramach samego systemu
  • system może stać się środowiskiem (np. system prawny)
  • Luhmann: obserwacje mogą być dokonywane z zewnątrz systemu przez obserwatora drugiego stopnia, który sam z kolei jest ślepy na cechy jego własnego systemu
  • trzy wnioski z analizy Luhmanna:
    1. specyfika dyscyplin nie opiera sią na przedmiotach zainteresowania, ale na właściwych jej protokołach, dyskursach, komunikacja, obserwacja
    2. nauka jest "semantycznie przeciążona", bo nie jest w stanie odtworzyć złożoności rzeczywistości
    3. uniwersalizacja nauk może się dokonać tylko przez specyfikację i specjalizacją
    4. dyscypliny nie są konstytuowane ani przez obiekty, ani przez osoby, ale przez praktyki komunikacyjne

Zwierzę w animal studies albo posthumanizm

  • animal studies: nie interdyscyplinarność, lecz multidyscyplinarność/transdyscyplinarność
  • "przeciążenie semantyczne" przedmiotu dokonuje się poprzez dyscyplinarność i jej różnice
  • Luhmann: "otwartość poprzez zamkniętość": samoodnoszenie i autopojetyczna zamkniętość nie prowadzą do solipsyzmu, ale do zwiększenia kontaktów środowiskowych oraz do większej złożoności środowiska, a przez to i innych dyscyplin
  • samoodnoszenie i autopojeza dotyczą nie tylko ludzi, a nawet nie tylko systemów biologicznych i organicznych
  • dwa aspekty posthumanizmu
    • nie jest ahistoryczny, tylko przeciw historyzmowi: humanizm/posthumanizm=historyzm/formalizm
    • nie jest post-ludzki, tylko post-humanistyczny
  • N. Katherine Hayles, przekroczenie wcielenia, ucieleśnienie to zbieg okoliczności
  • nauki przyrodnicze nie są w stanie rozumieć samych siebie jako reprezentacji świata
  • posthumanizm: uznanie wymogu, aby dyskursy zdawały sprawę z konstytutywnej roli wałasnych form i procedur
  • studia nad zwierzętami to nie kolejne pole badań (jak studia nad jazzem)
    • posthumanistyczny humanizm: Żiżek, Rorty
    • posthumanistyczny posthumanizm: Latour, Maturana/Varela, Haraway, Luhmann, Derrida
    • humanistyczny humanizm: Heidegger, Habermas, Ferry, Rawls
    • humanistyczny posthumanizm: Nussbaum, Singer, Regan
  • humanistyczny/posthumanistyczny - kwestia wewnętrznej dyscyplinarności
  • humanizm/posthumanizm: relacje zewnętrzne, zwierzęta wyłączone z obszaru podmiotu

Bogalecki

  • W. Benjamin, O pojęciu historii: kukła i karzeł ukryty w środku jako automat szachowy (potem Żiżek)
  • Gerald Stanley Lee, The Voice of the Machines
  • Heinrich von Kleist, O teatrze marionetek:
    • refleksja nad zwierzęciem
    • refleksja nad maszyną (kukiełką)
  • Rafał Ilnicki

Radkowska-Walkowicz

  • Monika Bakke, trzy konteksty posthumanizmu:
    1. zwierzęta i rośliny (D. Haraway)
    2. rzeczy (B. Latour)
    3. technologia
  • łączy jest odejście od antropocentryzmu
  • nowy materializm - opozycja wobec radykalnego konstruktywizmu, trzeba uwzględnić uwarunkowania materialne
  • sztuka: transgeniczne zwierzęta (świecący królik Eduardo Kac)
  • zarodki jako podmioty

Cielemęcka

  • G. Agamben: początek izolacji człowieka od zwierząt - Arystoteles, O duszy: dusza rozumna
  • to, co nieludzkie, 3 typy:
    1. maszyny, maszyneria władzy
    2. kategoria etyczna
    3. zwierzęce
  • 3 typy lęku, odpowiednio:
    1. obawa przed zdehumanizowaniem przez maszyny (Agamben przeciwko komórkom)
    2. wykluczenie, czystki rasowe, kolonizacja, niewolnictwo, Holokaust
    3. lęk przed zmieszaniem ze zwierzęciem
  • "śmierć człowieka" - postmodernizm
  • alternatywa, Antonio Negri, Michael Hardt: antyhumanizm kreatywny, produktywny, wyzwoleńczy
  • 3 sploty:
    1. życia z władzą: biopolityka - system, sieć, maszyna, w jej wnętrzu znajduje się podmiot (Foucault, Lacan)
    2. organicznego z mechanicznym: technika przynosi zniewolenie (Heidegger, Adorno, Horkheimer)
    3. ludzkiego ze zwierzęcym: człowiek w obrębie świata zwierzęcego
  • Foucault: Biopolityka - technologia władzy przekształca ludzkie życie, sprawowanie władzy przez kontrolę ciała i populacji
  • Agamben: każda władza jest biopolityczna, biopolityka obejmuje jedynie zwierzęcy wymiar życia (zoon); wolność, równość, braterstwo to ludzki wymiar życia (bios)
  • J. Butler: bunt przeciwko władzy poprzez parodystyczne powtórzenie represyjnych norm
  • Hardt, Negri: biowładza vs biopolityka
    • biowładza - transcendentna, stoi ponad społeczeństwem, narzuca porządek
    • biopolityka - immanentna, działa poprzez formy pracy i stosunki społeczne; użyteczna dla emancypacji homo sacer
  • Deleuze: społeczeństwo dyscyplinarne vs społeczeństwo kontroli (Imperium)
    • społeczeństwo dyscyplinarne - władza jest sprawowana poprzez dyscyplinowanie, nadzorowanie, tresurę
    • społeczeństwo kontroli - władza jest sprawowana przez codzienne praktyki normatywizujące
  • Deleuze, maszyny a formacja społeczna:
    • społeczeństwa suwerenności - maszyny proste (lewary, bloki, zegary)
    • społeczeństwa dyscyplinarne - maszyny energetyczne
    • społeczeństwa kontroli - maszyny informatyczne
  • postmodernizm: władza opiera się na narzucaniu opozycji binarnych (kultura/natura, człowiek/zwierzę, mężczyzna/kobieta, etc)
  • Donna Haraway: binaryzmy zostały techno-wchłonięte; nie ma granicy między:
    • ludzkim i zwierzęcym
    • organicznym i mechanicznym
    • ożywionym i nieożywionym
  • B. Latour znosi dualizm człowieka i rzeczy.
  • D. Haraway: cyborg pozwala przemyśleć relację człowieka do innych bytów
  • Negri i Hardt: cyborg to tradycja Spinozy
  • Elizabeth Grosz: powrót do Darwina, różnica między ludźmi i zwierzętami ilościowa, nie jakościowa; człowiek ciągle ewoluuje
  • Agamben, Otwarte: po sądzie ostatecznym ludzie mają głowy zwierząt (ilustracja z Biblii Hebrajskiej)

Gajewska

  • Octavio Paz, Podwójny płomień: miłość i erotyka, 1993
  • seks, erotyzm, miłość: seks - natura, erotyzm - kultura
  • Z. Bauman: erotyka nie da się oddzielić od natury
  • G. Bataille, Historia erotyzmu, 1976: seksualność - zwierzę, erotyzm - człowiek
  • dwa typy refleksji o erotyce:
    1. antropocentryczny, humanistyczny, kulturalistyczny
    2. nieantropocentryczny:
      1. posthumanizm - podważa podział na ludzi i zwierzęta
      2. transhumanizm - technologia wkracza w ewolucję człowieka
      3. antropologia rzeczy - studia nad rzeczami i kulturą materialną, dystans do zwrotu językowego
  • przedmiot to aktywny uczestnik gier erotycznych (bielizna, garderoba, galanteria, biżuteria, implanty piersi, manekiny)
  • B. Olsen, Material Culture after Text: Re-Membering Things, 2003: przywrócenie podmiotowości rzeczy w archeologii
  • A. Gell, Art and Agency: An Anthropological Theory, 1998 - przedmioty artystyczne aktywnie zmieniają świat
  • Peter Pels: rzeczy zyskują żywotność w przestrzeni społecznej
  • Psychoanaliza: fetysz (garderoba, obuwie, bielizna)
  • A. France, Wyspa pingwinów, 1908: ubrana samica pingwina zyskuje na atrakcyjności erotycznej, przejście od zwierzęcości do ludzkości, od seksu do erotyki
  • K. Darwin, W. Welsch: u zwierząt również upierzenie i barwne ciała odgrywają rolę erotyczną (ewolucyjna ciągłość erotyki)
  • K. Darwin, The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex, 1871: liczy się nowość (dla samic ptaków)
  • Vanessa Beecroft, 2005, sto nagich kobiet: nagość jest a-erotyczna
  • G. Agamben: elementy szat w kontekście erotyki to odblask boskiej szaty łaski z Raju
  • w softporno dużą rolę odgrywa bielizna
  • rynek porno: pejcze, kajdanki, maski


Miś

  • humanizm - antyhumanizm
  • dekonstrukcjonizm jako forma antyhumanizmu, s. 220
  • Humanismus 1808, F. J. Niethamer: studiowanie klasyków
  • teza humanizmu wg Misia: kwestia komunikacji, człowiek jest w stanie zrealizować własną wolność w porozumieniu z innymi ludźmi i ze światem
  • E. Lévinas: antyhumanizm - kryzys egzystencjalny po wojnie i Zagładzie, s. 222
  • teza humanizmu vs. dyrektywa humanizmu: człowiek jest najwyższą wartością
  • ale nie każdy człowiek, tylko esencja człowieka
  • historyczne przejawy idei humanizmu:
    • Oświecenie
    • apokatastaza (odnowienie, wszechpojednanie): Orygenes, Grzegorz z Nazjanzu, Grzegorz z Nyssy, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj Fiodorow, Włodzimierz Sołowjow
    • teoria alienacji istoty człowieka
  • G. Deleuze, F. Guattari, rhizoma, labirynt bez centrum
  • rhizomatyka to filozofia nomadyczna
  • T. Kroński: humanizm może być legitymizacją terroru
  • M. Heidegger, List o "humanizmie": humanizm jest metafizyczny, traktuje człowieka jako byt, a człowiek jest egzystencją, s. 231
  • Marks, de Maistre: nie istnieje żadna istota czy esencja człowieka
  • postmodernizm: kwestionuje wartości humanistyczne
  • modernizm: kryzys, dekadencja; postmodernizm radykalizuje modernizm
  • modernizm: człowiek nie jest autonomicznym podmiotem racjonalnym, rozum ulega naciskom klasowym i psychicznym
  • dekonstrukcjonizm: jeden z nurtów postmodernizmu, s. 238

Ubertowska

  • B. Latour, teoria aktora-sieci (ANT)
  • Dominick LaCapra: bajektalny fantazmat, gest performatywny
  • G. Agamben, The Open. Man and Animal: człowiek to produkt machiny antropogenicznej, która odcina go od cząstki animalistycznej
  • J. Derrida, L'animal que donc je suis, 2006; Zwierzę, którym jestem; zwierzę, którym więc jestem
  • Derrida: - limitotrofia, metoda oparta na graniczności jako takiej
  • Derrida: animot (zwierzęsłowo, albo: zwiesłowo) - Jahwe dał człowiekowi prawo do nazywania zwierząt, pozorna legitymizacja nadrzędności człowieka
  • ekokrytyka jako konsekwencja studiów nad Holokaustem
  • Claude Lanzmann: deforestyzacja jako następstwo Zagłady
  • Oświęcim został wybrany przez koncern IG Farben jako siedziba obozu ze względu na nawodnienie
  • ekocyd, jak genocyd i etnocyd, Artur Gelston: USA rozpyla herbicydy nad Wietnamem Południowym i wypala dżunglę, aby żołnierze Wietkongu nie mogli się ukrywać
  • Janusz Morgenstern, Ambulans, 1961: niemiecki pies zaprzyjaźnia się z żydowskim chłopcem
  • R. Hilberg, Sprawcy, ofiary, świadkowie: zagłada Żydów: 1939-1945, Warszawa 2007.
  • karnofallogocentryzm (Derrida)
  • Ewa Kuryluk, Goldi - apoteoza zwierzaczkowatości, zwierzęta to zagubiony wymiar człowieczeństwa, animalizacja ludzi
  • Adrienne Rich, Zrodzone z kobiety - matriarchalizm to władza transformacji, przeciwstawna władzy nad innymi
  • Latour: pluriwersum - społeczność bez wykluczenia
  • Sebald: ekokrytyka i Holokaust, natura ujawnia pustkę po Żydach

Domańska

  • humanistyka ekologiczna, humanistyka środowiskowa, humanistyka zrównoważona (sustainable) - nowy paradygmat
  • posthumanistyka, humanistyka nieantropocentryczna - krytyka antropocentryzmu (ekoposthumanistyka)
  • inny sposób widzenia świata: wzajemne związki, współzależność, współbycie, współ-życie naturo-kultury, człowieka i środowiska, istot ludzkich i nie-ludzkich, s. 15
  • Henry Skolimowski, twórca ekofilozofii, lata 70.: biologia, zamiast fizyki, jako paradygmat poznania (afirmacja życia opartego na węglu)
  • od lat 70.: historia i filozofia ekologiczna/środowiskowa, ekoestetyka, ekomedia, ekokino, ekolingwistyka, ekopoetyka, ekokrytyka, ekosemiotyka, ekologia polityczna, zielone badania kulturowe, ekologia kulturowa, geografia postludzka
  • Fritjof Capra, koniec lat 90.: zmiana paradygmatu w naukach przyrodniczych na myślenie ekologiczne (paradygmat holistyczny, ekologiczny)
    • od racjonalności do intuicji
    • od samopotwierdzenia do integracji
    • od dominacji do parnerstwa
    • od konkurencji do kooperacji
    • od struktury i części do całości i procesu
    • teoria systemów, zagadnienia samoorganizacji, nowe formy duchowości, s. 18
  • podobnie: Ilya Prigogine, Isabelle Stengers (Nowa Era)
  • początek humanistyki ekologicznej: Carolyn Merchant, The Death of Nature. Women, Ecology, and the Scientific Revolution, 1980 (kapitalistyczny mechanicyzm ujmuje naturę jako coś martwego)
  • humanistyka ekologiczna:
    1. połączenie humanistyki i nauk o życiu
    2. organicyzm zamiast mechanicyzmu, ujęcia relacyjne, ontologia związków; charakter kincentryczny (idea pokrewieństwa)
    3. połączenie nauki zachodniej, wschodniej i wiedzy tubylczej (nauki autochtoniczne, Tradycyjna Wiedza Ekologiczna)
    4. posthumanistyka: poznawcza wartość miejsc lokalnych (miejsca epistemiczne), perspektywa transgatunkowa
    5. inkluzywność wobec wszelkich form życia, także nieożywionych (rzeczy, minerały); wspólnota, nie indywiduum
    6. niekompletność wiedzy to warunek partycypacji
  • biohumanistyka, zwrot neuronaukowy, s. 28
  • mikrobiom - człowiek jest ekosystemem dla grzybów, bakterii, wirusów
  • socjologia grzybów --- zasady współżycia społecznego grzybni, s. 29
  • cel posthumanistyki - utopia: teoria konfliktu zostaje zastąpiona teorią współpracy i współbycia

Barcz

  • posthumanizm - przeciwieństwo antropocentryzmu
  • Philip Weinstein, Michaela Rothberg, Anne Whitehead
  • zmiana optyki: "Celem dotychczasowej refleksji o zwierzętach w kulturze było odkrywanie czegoś istotnego o ludzkiej naturze. Posthumanizm z tym zrywa"
  • Badania nad naczelnymi: Jane Goodall szympansy, Dian Fossey – goryle, Birutė Galdikas - orangutany
  • Agambena, Otwarte
  • B. Latour
  • Wolfe, geneza posthumanizmu:
    • Foucault
    • cybernetyka, teoria systemów
    • La Mettrie: brak dokładnej granicy między człowiekiem a zwierzęciem
  • Wolfe: transhumanizm wywodzi się z oświeceniowego racjonalizmu: Kant, Condorcet
  • Katherine Hayles: transhumanizm - postludzie w przestrzeni wirtualnej
  • D. Haraway, When species meet
  • M. Bułhakow, Psie serce
  • Kafka, Sprawozdanie dla akademii, Jama, Dociekania psa
  • Rilke, Spotkanie

Grochowski

  • Nietzsche, epizod tyryński
  • J. Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki
  • Bruno Schulz: naruszenie antropocentrycznej rutyny
  • G. Lukács - obrona humanizmu i estetyki realistycznej
  • T. Mann - jedyny piewca wartości humanistycznych
  • Sartre - Egzystencjalizm jest humanizmem
  • Heidegger, Listy o humanizmie - humanizm nie wystarcza do godności
  • W. Herzog, Grizzly man - nie można przekroczyć granicy między człowiekiem a zwierzęciem
  • A. Robbe-Grillet, Natura, humanizm, tragedia - krytyka metaforyki antropocentrycznej

Hoffman

  • Nayar: posthumanizm to "radykalna decentralizacja tradycyjnego suwerennego, spójnego i samodzielnego człowieka, w celu ukazania, w jaki sposób człowiek zawsze już ewoluuje razem z, konstytuuje i jest konstytuowany przez rozliczne formy życia oraz maszyn", s. 154
  • transhumanizm to jeszcze nie posthumanizm; rozszerzenia genetyczne, mechaniczne i cyfrowe służą otrzymaniu lepszego człowieka, s. 154
  • korzenie posthumanizmu wg Nayara:
    1. M. Foucault
    2. feminizm/queer (J. Butler, L. Irigaray, H. Cixous)
    3. technonauka (Donna Haraway)
    4. studia nad pojęciem rasy (Fanon)
  • gatunkizm (speciesism) - dyskryminacja gatunkowa, s. 157
  • po człowieku - człekozwierz (humanimal)

Bibliografia

Bibliografia polska

Książki

  • M. Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria Filozofia i logika nr 111, Poznań 2015
  • Anna Barcz, Posthumanizm i znaczenie zwierzęcych narracji w literaturze, w: jej, Realizm ekologiczny, 2016
  • E. Bińczyk,Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu (PWN 2018).
  • Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu, red. Piotr Zawojski, Szczecin 2015
  • Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 1.: Aspekt posthumanistyczny i transhumanistyczny, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
  • Człowiek w relacji do zwierząt, roślin i maszyn w kulturze. T. 2.:Od humanizmu do posthumanizmu, red. Justyna Tymieniecka- Suchanek
  • Grażyna Gajewska, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, 2010
  • Rafał Ilnicki, Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Poznań 2011.
  • (Inne) zwierzęta mają głos, red. D. Dąbrowska, P. Krupiński, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2011.
  • M. Kubisz, J. Tymieniecka-Suchanek (red.), Zwierzę – język – emocje : dyskursy i narracje, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2018.
  • Janusz Kuczyński, Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm - Nihilizm - Faszyzm, Warszawa 1967.
  • Po humanizmie. Od technokrytyki do animal studies., red. Zuzanna Ładyga, Justyna Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015
  • Henryk Skolimowski, Zmierzch światopoglądu naukowego, Odnowa, Londyn 1974
  • Henryk Skolimowski, Filozofia Żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1993.
  • Spór o podmiotowość, red. Adriana Warmbier, Księgarnia Akademicka, Kraków 2016

Artykuły w czasopismach

Teksty Drugie
  • „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. Pozaludzkie/arcyludzkie. http://tekstydrugie.pl/wp-content/uploads/2016/06/0f1d3fb8f051d5d3ab488138366f3389.pdf
  • Anna Barcz, Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2 +
  • Piotr Bogalecki, Od kukły do cyborga, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +
  • Olga Cielemęcka, Angelus Novus spogląda w przyszłość. O antyhumanizmie, który zwycięża nicość, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +
  • Grażyna Gajewska, O przedmiotach nacechowanych erotycznie z perspektywy studiów nad rzeczami, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +
  • Grzegorz Grochowski, Ubi leones, "Teksty Drugie" 2013 nr 1-2 +
  • Magdalena Radkowska-Walkowicz, Biotransfiguracje – sztuka, życia, polityka, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +
  • Aleksandra Ubertowska, Natura u kresu (ekocyd). Podmiotowość po katastrofie, „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +
  • Cary Wolfe, Animal studies, dyscyplinarność i post(humanizm), „Teksty Drugie” 2013 nr 1-2. +

Bibliografia zagraniczna

  • J. Derrida, Kres człowieka, przeł. P. Pieniążek, w: J. Derrida, Marginesy filozofii, Warszawa 2002.
  • J. Derrida, L'Animal que donc je suis
  • J. Derrida, La bête et le souverain
  • F. Ferrando, Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje, „ROCZNIK LUBUSKI” Tom 42
  • Donna Haraway, Manifest cyborga (Haraway Donna, Cyborgs Manifestu, Socialist Review, 1985, t. 80, 65-108. Reprint; Routledge, New York 1991.)
  • N. K. Hayles, How we became posthuman: virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics, Chicago 1996
  • M. Heidegger, Pytanie o technikę, w: tegoż Odczyty i rozprawy, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków 2000
  • Robert Pepperell, The Posthuman Condition, 1995
  • Tony Walsh, To żyje! Sztuczna inteligencja od logicznego fortepianu po zabójcze roboty, Wydawnictwo Naukowe PWN
  • C. Wolfe, What is posthumanism?, 2010