Raymond Firth: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 3: | Linia 3: | ||
* małżeństwa dzieci | * małżeństwa dzieci | ||
"Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154</ref> | "Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154</ref> | ||
+ | |||
+ | * spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu | ||
+ | "(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167</ref> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== |
Wersja z 17:31, 19 maj 2020
"Samoańczycy do tego stopnia rozwinęli swój kodeks towarzyski i zasady pierwszeństwa, że nasze zasady postępowania, nawet w uroczystych okazjach, wydają się w porównaniu z nimi prostackie i surowe"[1]
- małżeństwa dzieci
"Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"[2]
- spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu
"(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"[3]
Przypisy
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 103
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167