Raymond Firth: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 6: Linia 6:
 
* spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu  
 
* spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu  
 
  "(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167</ref>
 
  "(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167</ref>
 +
 +
* racjonalizm tubylców w kwestii dogmatów
 +
"W pewnej chwili tubylcy spytali: "A ilu ludzi dotychczas zmartwychwstało? A czy wy widzieliście ich?" Otrzymawszy odpowiedź przeczącą, wybuchnęli serdecznym śmiechem mówiąc: "Ach, więc wyście to tylko słyszeli od kogoś"."<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174</ref>
 +
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 17:33, 19 maj 2020

"Samoańczycy do tego stopnia rozwinęli swój kodeks towarzyski i zasady pierwszeństwa, że nasze zasady postępowania, nawet w uroczystych okazjach, wydają się w porównaniu z nimi prostackie i surowe"[1]
  • małżeństwa dzieci
"Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"[2]
  • spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu
"(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"[3]
  • racjonalizm tubylców w kwestii dogmatów
"W pewnej chwili tubylcy spytali: "A ilu ludzi dotychczas zmartwychwstało? A czy wy widzieliście ich?" Otrzymawszy odpowiedź przeczącą, wybuchnęli serdecznym śmiechem mówiąc: "Ach, więc wyście to tylko słyszeli od kogoś"."[4]


Przypisy

  1. Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 103
  2. Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154
  3. Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167
  4. Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174