Raymond Firth: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
* małżeństwa dzieci | * małżeństwa dzieci | ||
"Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154</ref> | "Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154</ref> | ||
+ | |||
+ | * spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu | ||
+ | "(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167</ref> | ||
+ | |||
+ | * racjonalizm tubylców w kwestii dogmatów | ||
+ | "W pewnej chwili tubylcy spytali: "A ilu ludzi dotychczas zmartwychwstało? A czy wy widzieliście ich?" Otrzymawszy odpowiedź przeczącą, wybuchnęli serdecznym śmiechem mówiąc: "Ach, więc wyście to tylko słyszeli od kogoś"."<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174</ref> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * gorliwość misjonarzy zniszczyła instytucję taupo | ||
+ | "Misjonarze zabronili również zwyczajowego publicznego sprawdzania dziewictwa taupo przy jej zaślubinach."<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 217</ref> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | * szczodrobliwość hememona | ||
+ | "(...) nasz wysoki rozwój techniczny i wartości moralne stanowią coś, czym możemy podzielić się z ludami bardziej zacofanymi z pewną dla nich korzyścią"."<ref>Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174</ref> | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | * Ramond Firth, Human Types: An Introduction to Social Anthropology. T. Nelson and Sons, London, New York 1938 | ||
+ | ==Przypisy== |
Aktualna wersja na dzień 13:37, 18 lut 2023
"Samoańczycy do tego stopnia rozwinęli swój kodeks towarzyski i zasady pierwszeństwa, że nasze zasady postępowania, nawet w uroczystych okazjach, wydają się w porównaniu z nimi prostackie i surowe"[1]
- małżeństwa dzieci
"Misjonarze mówili mi, że uwieńczone sukcesem wysiłki, tam gdzie doprowadziły do zlikwidowania małżeństw dziecięcych, tak szkodliwych ze względu na związane z tym wczesne macierzyństwo i wyzysk nieletnich, przyniosły jednak nowy kłopot zwiększenia się ilości dzieci przedślubnych, z całym balastem wstydu i tarć rodzinnych"[2]
- spojrzenie trzeźwiejące z kolonialnizmu
"(...) konflikt między etyką i obowiązkami plemiennymi, a prawem europejskim z drugiej strony może być bardzo głęboki i wprowadzać zakłócenia do życia tubylców, przestrzegających swoich tradycyjnych praw. Stanowi to poważny argument przemawiający za koniecznością dokładnego poznania sił kontroli społecznej w społeczeństwach prymitywnych i za uzgodnieniem w możliwie najszerszym zakresie europejskiego systemu wymiaru sprawiedliwości z pojęciami tubylczymi"[3]
- racjonalizm tubylców w kwestii dogmatów
"W pewnej chwili tubylcy spytali: "A ilu ludzi dotychczas zmartwychwstało? A czy wy widzieliście ich?" Otrzymawszy odpowiedź przeczącą, wybuchnęli serdecznym śmiechem mówiąc: "Ach, więc wyście to tylko słyszeli od kogoś"."[4]
- gorliwość misjonarzy zniszczyła instytucję taupo
"Misjonarze zabronili również zwyczajowego publicznego sprawdzania dziewictwa taupo przy jej zaślubinach."[5]
- szczodrobliwość hememona
"(...) nasz wysoki rozwój techniczny i wartości moralne stanowią coś, czym możemy podzielić się z ludami bardziej zacofanymi z pewną dla nich korzyścią"."[6]
Bibliografia
- Ramond Firth, Human Types: An Introduction to Social Anthropology. T. Nelson and Sons, London, New York 1938
Przypisy
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 103
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 154
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 167
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 217
- ↑ Raymond Firth, Społeczności ludzkie. Wstęp do antropologii społecznej, przeł. Jarosław Dunin, Zofia Szyfelbejn-Sokolewicz, PWN: Warszawa 1965, s. 174