Roland Barthes
Z Literatura przedmiotu
Mit dzisiaj
- "Mit jest słowem (...) jest sposobem znaczenia, jest formą"[1]
- "Mitu nie określa przedmiot jego komunikatu, ale sposób jego wypowiadania"[2]
- "Wszystko może więc być mitem? Tak właśnie sądzę, gdyż świat jest nieskończenie wyzywający"[3]
- "To słowo jest komunikatem (...) może przybrać formy pisane albo formy przedstawienia: wypowiedź na piśmie, ale też fotografia, film, reportaż, sport, widowiska, reklama - to wszystko może być nośnikiem mowy mitycznej".[4]
- strukturalizm: "Przez mowę, wypowiedź, słowo itd. będziemy odtąd rozumieć każdą jednostkę lub każdą syntezę znaczeniową, czy to słowną, czy wizualną: zdjęcie będzie dla nas słowem z tego samego powodu co artykuł w gazecie"[5]
- szkoła w Tartu: mit to wtórny system semiologiczny[6]
- przykłady:
- terminologia[14]
- signifiant w planie języka - sens, w planie mitu - forma
- signifié - pojęcie
- znak, połączenie signifiant i signifié - znaczenie
Bibliografia
- Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000.
Przypisy
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 239.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 240.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 241.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 245.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 246.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 247.
- ↑ Roland Barthes, Mitologie, s. 248.