Rzeczywistość wirtualna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (1 wersja)
 
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
# Antoine Artaud, Teatr alchemii, w: Teatr i jego sobowtór (pierwsze użycie terminu)
+
* Artaud: '(...) alchemy and theatre are virtual arts, so to speak, and do not contain their object within them any more than they contain their reality'<ref>Antonin Artaud, Alchemist Theatre, s. 34</ref>
# Howard Rheingold, Virtual Reality, 1991
+
* Artaud: 'All true alchemists know alchemical symbols are chimeras just as theatre is a chimera. And this eternal reference to the fundamental principles and objects in theatre, found in almost all alchemist texts ought to be understood as a feeling (...) of the similarity there is between the level on which characters, objects, portrayals and in a general way everything which makes up theatre's virtual reality develops, and the purely assumed, dreamlike level on which alchemist sings are evolved.'<ref>s. 35</ref>
 +
* Sutherland: "Wyświetlacz podłączony do komputera cyfrowego daje nam szansę oswojenia się z tworami niemożliwymi do zrealizowania w świcie fizycznym. To lustro prowadzące do matematycznej krainy czarów"<ref>Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965, cyt. za: Howard Rheingold, Virtual Reality, s. 13-14.</ref>
 +
* Sutherland: "The ultimate display would, of course, be a room within which the computer can control the existence of matter. A chair displayed in such a room would be good enough to sit in. Handcuffs displayed in such a room would be confining, and a bullet displayed in such a room would be fatal."<ref>Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965.</ref>
 +
* Gibson: "To jest cyberprzestrzeń. Konsensualna halucynacja, doświadczana każdego dnia przez miliardy uprawnionych użytkowników we wszystkich krajach, przez dzieci nauczane pojęć matematycznych... Graficzne odwzorowanie danych pobieranych z banków wszystkich komputerów świata. Niewyobrażalna złożoność... świetlne linie przebiegały bezprzestrzeń umysłu, skupiska i konstelacje danych. Jak światła wielkiego miasta, coraz dalsze."<ref>William Gibson, Neuromancer, przeł. Piotr W. Cholewa</ref>
 +
==Literatura==
 +
# Antonin Artaud, Alchemist Theatre, w: jego, Collected Works (Volume 4). 4-Riverrun Pr (1999).
 +
# Antonin Artaud, Teatr alchemii, w: Teatr i jego sobowtór, Warszawa 2010. (pierwsze użycie terminu)
 +
# [[Howard Rheingold]], Virtual Reality, 1991
 +
# Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965.
 +
==Przypisy==

Aktualna wersja na dzień 11:21, 5 maj 2021

  • Artaud: '(...) alchemy and theatre are virtual arts, so to speak, and do not contain their object within them any more than they contain their reality'[1]
  • Artaud: 'All true alchemists know alchemical symbols are chimeras just as theatre is a chimera. And this eternal reference to the fundamental principles and objects in theatre, found in almost all alchemist texts ought to be understood as a feeling (...) of the similarity there is between the level on which characters, objects, portrayals and in a general way everything which makes up theatre's virtual reality develops, and the purely assumed, dreamlike level on which alchemist sings are evolved.'[2]
  • Sutherland: "Wyświetlacz podłączony do komputera cyfrowego daje nam szansę oswojenia się z tworami niemożliwymi do zrealizowania w świcie fizycznym. To lustro prowadzące do matematycznej krainy czarów"[3]
  • Sutherland: "The ultimate display would, of course, be a room within which the computer can control the existence of matter. A chair displayed in such a room would be good enough to sit in. Handcuffs displayed in such a room would be confining, and a bullet displayed in such a room would be fatal."[4]
  • Gibson: "To jest cyberprzestrzeń. Konsensualna halucynacja, doświadczana każdego dnia przez miliardy uprawnionych użytkowników we wszystkich krajach, przez dzieci nauczane pojęć matematycznych... Graficzne odwzorowanie danych pobieranych z banków wszystkich komputerów świata. Niewyobrażalna złożoność... świetlne linie przebiegały bezprzestrzeń umysłu, skupiska i konstelacje danych. Jak światła wielkiego miasta, coraz dalsze."[5]

Literatura

  1. Antonin Artaud, Alchemist Theatre, w: jego, Collected Works (Volume 4). 4-Riverrun Pr (1999).
  2. Antonin Artaud, Teatr alchemii, w: Teatr i jego sobowtór, Warszawa 2010. (pierwsze użycie terminu)
  3. Howard Rheingold, Virtual Reality, 1991
  4. Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965.

Przypisy

  1. Antonin Artaud, Alchemist Theatre, s. 34
  2. s. 35
  3. Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965, cyt. za: Howard Rheingold, Virtual Reality, s. 13-14.
  4. Ivan Sutherland, The Ultimate Display, 1965.
  5. William Gibson, Neuromancer, przeł. Piotr W. Cholewa