Harold Innis

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj

The Bias of Communication

  • media a czas i przestrzeń: "Środki komunikacji mają istotny wpływ na szerzenie wiedzy w przestrzeni i czasie, a ocena tego wpływu w konkretnym kontekście kulturowym wymaga określenia właściwości danego medium. Właściwości te mogą predysponować medium do szerzenia wiedzy raczej w czasie niż w przestrzeni, zwłaszcza jeśli jest ono środkiem ciężkim, trwałym i nieprzystosowanym do transportu, albo też odwrotnie, raczej w przestrzeni niż w czasie, jeśli jest lekkie i łatwe w transporcie"[1]
    • 'A medium of communication has an important influence on the dissemination of knowledge over space and over time and it becomes necessary to study its characteristics in order to appraise its influence in its cultural setting. According to its characteristics it may be better suited to the dissemination of knowledge over time than over space, particularly if the medium is heavy and durable and not suited to transportation, or to the dissemination of knowledge over space than over time, particularly if the medium is light and easily transported. The relative emphasis on time or space will imply a bias of significance to the culture in which it is imbedded.'[2]
  • Nachylenie komunikacyjne cywilizacji i okresu: "Względny nacisk na czas lub przestrzeń implikuje ukierunkowanie wpływu danego medium na kulturę, w której jest osadzone. Podejmując badania tego wpływu, zmuszeni jesteśmy uchwycić nachylenie komunikacyjnej okresu, w którym sami żyjemy i pracujemy. (…) Nachylenie cywilizacji nowoczesnej, związane z gazetą i radiem, wykształca pewną perspektywę, która ujawnia się w zestawieniu z cywilizacjami zdominowanymi przez inne media”[3]
    • 'Immediately we venture on this inquiry we are compelled to recognize the bias of the period in which we work. An interest in the bias of other civilizations may in itself suggest a bias of our own. Our knowledge of other civilizations depends in large part on the character of the media used by each civilization in so far as it is capable of being preserved or of being made accessible by discovery as in the case of the results of archaeological expeditions.'[4]
  • 'Writing on clay and on stone has been preserved more effectively than that on papyrus. Since durable commodities emphasize time and continuity, studies of civilization such as Toynbee's tend to have a bias toward religion and to show a neglect of problems of space, notably administration and law. The bias of modern civilization incidental to the newspaper and the radio will presume a perspective in consideration of civilizations dominated by other media. We can do little more than urge that we must be continually alert to the implications of this bias and perhaps hope that consideration of the implications of other media to various civilizations may enable us to see more clearly the bias of our own.'[5]
  • Nachylenie komunikacyjne a nowe medium: "Używanie przez dłuższy czas jakiegoś środka komunikacji określa w pewnej mierze kształt przekazywanej wiedzy, a gdy jego oddziaływanie staje się dominujące, prowadzi w końcu do stworzenia cywilizacji, która z upływem czasu z coraz większym trudem zachowuje żywotność i elastyczność, aż pojawi się nowe medium, o nowym możliwościach, które dadzą początek nowej cywilizacji”[6]
  • druk doprowadził do rozwoju literatur narodowych i powstania nacjonalizmu[7]

Literatura

  • Innis, Harold. (1930) The Fur Trade in Canada: An Introduction to Canadian Economic History. Revised edition (1956). Toronto: University of Toronto Press.
  • Innis, Harold. (1950) Empire and Communications. Oxford: Clarendon Press.
  • Innis, Harold. (1951) The Bias of Communication. Toronto: University of Toronto Press.
  • Harold Innis, The Bias of Communication, University of Toronto Press 2008.
  • D. Mersch, Teorie mediów, s. 95 (omówienie)

Przypisy

  1. Harold Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: G. Godlewski (red.), "Communicare. Almanach Antropologiczny. Temat: Oralność/piśmienność", Warszawa 2007, s. 9.
  2. Harold Innis, The Bias of Communication, p. 33.
  3. Harold Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: G. Godlewski (red.), "Communicare. Almanach Antropologiczny. Temat: Oralność/piśmienność", Warszawa 2007, s. 9-10.
  4. Harold Innis, The Bias of Communication, p. 33.
  5. Harold Innis, The Bias of Communication, p. 33.
  6. Harold Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: G. Godlewski (red.), "Communicare. Almanach Antropologiczny. Temat: Oralność/piśmienność", Warszawa 2007, s. 10.
  7. Harold Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: G. Godlewski (red.), "Communicare. Almanach Antropologiczny. Temat: Oralność/piśmienność", Warszawa 2007, s. 27.