Lew Szestow
Z Literatura przedmiotu
O źródłach prawd metafizycznych. Skrępowany Parmenides
- Epiktet obcina uszy i nos za zasadę sprzeczności, s. 109
- prawda historyczna staje się prawdą wieczną (Sokrates wypił cykutę), s. 110
- argument za istnieniem rzeczywistości: "Ten, kto zwątpił w rzeczywistość, zwątpił także w swoje zwątpienie, zarówno bowiem on, wątpiący, jak i jego wątpienie należą do tej samej rzeczywistości", s. 126
- Mikołaj Kuzańczyk: Bóg mówiąc tworzy, s. 141
- Arystoteles, niemożliwe dla Boga: "raz byłe uczynić niebyłym", s. 143 (Etyka N. 1139b)
- U Kanta rozum szuka konieczności, s. 161: "Rozum pożądliwie szuka powszechności i konieczności, my zaś powinniśmy zrobić wszystko, wszystko poświęcić, żeby tylko istniała jego ulubienica - konieczność, żeby go tylko nie rozdrażniać", s. 161
- przymus daje konieczność: "Przymus zaś gwarantuje powszechność i konieczność w nie mniejszym stopniu niż dowody", s. 164
- egzekwowanie przymusu wobec lubieżnika: "Szlachetny Epiktet obcinał nosy i uszy swoim ideowym przeciwnikom - Kant gotów jest zaciągać ich na szubienicę", s. 167
- lubieżnicy: Puszkin, Don Juan, Orfeusz, Pigmalion, s. 167
- prawo oznacza brak wolności: "(...) prawdziwa wolność znajduje się nieskończenie daleko od tych obszarów, które upodobał sobie i w których przebywa rozum praktyczny (...) tam, gdzie prawo, tam, gdzie parere, tam wolności nie ma i być nie może, (...) wolność jest nierozerwalnie związana z owym iubere, w którym nauczono nas widzieć źródło wszystkich błędów, wszystkich niedorzeczności i wszystkich występków", s. 168
Bibliografia
- Lew Szestow, Ateny i Jerozolima, przeł. Cezary Wodziński, Wydawnictwo Znak: Kraków 1993.