Roman Ingarden
Z Literatura przedmiotu
- autonomiczny sposób istnienia przedmiotów intencjonalnych: brak ostatecznej konkluzji, zakłada jedynie istnienie pojęć abstrakcyjnych[1]
- Wyglądy uschematyzowane - zwrócił na nie uwagę Lessing[2]
- wyglądy - również dotykowe, słuchowe itd., O dziele, s. 333
- Dzieło literackie nie jest rozpięte w czasie (bo trzeba by jednemu i temu samemu dziełu przypisać różne czasowe rozpiętości w zależności do czasu trwania konkretnej lektury), jedynie jego konkretyzacja, O dziele, s. 384
- zamiast tego mamy porządek następstwa wszystkich faz dzieła, O dziele, s. 385
Spis treści
Dzieła
- 1921: Intuition und Intellekt bei Henri Bergson,
- 1963: Intuicja i intelekt u Henryka Bergsona,
- 1925: Essentiale Fragen,
- 1972: O pytaniach esencjalnych,
- 1931: Das literarische Kunstwerk,
- 1960: O dziele literackim,
- 1937: O poznawaniu dzieła literackiego,
- 1947: Szkice z filozofii literatury,
- 1957–1970: Studia z estetyki,
- 1957: t. I,
- 1958: t. II,
- 1970: t. III,
- 1970: Über die Verantwortung. Ihre ontischen Fundamente,
- 1972: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych,
- 1971: U podstaw teorii poznania,
- 1972: Książeczka o człowieku,
- 1973: Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości,
- 1947–1974: Spór o istnienie świata,
- 1947: t. I, Ontologia egzystencjalna,
- 1948: t. II, Ontologia formalna,
- cz. 1, Forma i istota
- cz. 2, Świat i świadomość
- 1974: t. III, Über die kausale Struktur der realen Welt,
- 1981: O strukturze przyczynowej realnego świata.
Istnienie idealne i intencjonalne
- Waldemar Kmiecikowski, Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)
- ROZDZIAŁ I ISTNIENIE IDEALNE: 1. Ontologia i metafizyka 2. Istnienie a ontologia 3. Czyste jakości idealne 4. Idealny sposób istnienia (Samoistność. Pierwotność. Samodzielność. Niezależność. Aktualność i nie-aktualność) 5. Idee 6. Idealne przedmioty indywidualne
- ROZDZIAŁ II ISTNIENIE INTENCJONALNE: 1. Intencjonalny sposób istnienia 2. Świadomość a rodzaje przedmiotów intencjonalnych 3. Intencjonalność tworów językowych 4. Forma przedmiotu intencjonalnego (Dwustronność i dwupodmiotowość. Miejsca niedookreślenia w dziele literackim. Forma przedmiotu intencjonalnego a forma idei. Miejsca niedookreślenia w pozaliterackich dziełach sztuki. "Państwo" dzieł sztuki)
- ROZDZIAŁ III REALIZM INGARDENA: 1. Ingardenowska percepcja Husserla 2. Przedmiot intencjonalny a przedmiot realny 3. Przedmiot intencjonalny a przedmiot idealny 4. Realistyczna ontologia a istota
Bibliografia podmiotowa
- Roman Ingarden, Przedmowa, do: Edmund Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, przeł. Danuta Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1967.
- Roman Ingarden, O dziele literackim, przeł. Maria Turowicz, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1960.
- Roman Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego, przeł. Danuta Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1976.
- Roman Ingarden, Studia z estetyki, Warszawa 1966.
Bibliografia przedmiotowa
- Danuta Ulicka, Fenomenologiczna filozofia literatury, w: Literatura, teoria, metodologia, red. Danuta Ulicka, Warszawa 2001.
- Waldemar Kmiecikowski, Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)