Roman Ingarden

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
  • autonomiczny sposób istnienia przedmiotów intencjonalnych: brak ostatecznej konkluzji, zakłada jedynie istnienie pojęć abstrakcyjnych[1]
  • Wyglądy uschematyzowane - zwrócił na nie uwagę Lessing[2]
  • wyglądy - również dotykowe, słuchowe itd., O dziele, s. 333
  • Dzieło literackie nie jest rozpięte w czasie (bo trzeba by jednemu i temu samemu dziełu przypisać różne czasowe rozpiętości w zależności do czasu trwania konkretnej lektury), jedynie jego konkretyzacja, O dziele, s. 384
  • zamiast tego mamy porządek następstwa wszystkich faz dzieła, O dziele, s. 385

Dzieła

  • 1921: Intuition und Intellekt bei Henri Bergson,
    • 1963: Intuicja i intelekt u Henryka Bergsona,
  • 1925: Essentiale Fragen,
    • 1972: O pytaniach esencjalnych,
  • 1931: Das literarische Kunstwerk,
    • 1960: O dziele literackim,
  • 1937: O poznawaniu dzieła literackiego,
  • 1947: Szkice z filozofii literatury,
  • 1957–1970: Studia z estetyki,
    • 1957: t. I,
    • 1958: t. II,
    • 1970: t. III,
  • 1970: Über die Verantwortung. Ihre ontischen Fundamente,
    • 1972: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych,
  • 1971: U podstaw teorii poznania,
  • 1972: Książeczka o człowieku,
  • 1973: Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości,
  • 1947–1974: Spór o istnienie świata,
    • 1947: t. I, Ontologia egzystencjalna,
    • 1948: t. II, Ontologia formalna,
      • cz. 1, Forma i istota
      • cz. 2, Świat i świadomość
    • 1974: t. III, Über die kausale Struktur der realen Welt,
      • 1981: O strukturze przyczynowej realnego świata.

Istnienie idealne i intencjonalne

  • Waldemar Kmiecikowski, Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)
  • ROZDZIAŁ I ISTNIENIE IDEALNE: 1. Ontologia i metafizyka 2. Istnienie a ontologia 3. Czyste jakości idealne 4. Idealny sposób istnienia (Samoistność. Pierwotność. Samodzielność. Niezależność. Aktualność i nie-aktualność) 5. Idee 6. Idealne przedmioty indywidualne
  • ROZDZIAŁ II ISTNIENIE INTENCJONALNE: 1. Intencjonalny sposób istnienia 2. Świadomość a rodzaje przedmiotów intencjonalnych 3. Intencjonalność tworów językowych 4. Forma przedmiotu intencjonalnego (Dwustronność i dwupodmiotowość. Miejsca niedookreślenia w dziele literackim. Forma przedmiotu intencjonalnego a forma idei. Miejsca niedookreślenia w pozaliterackich dziełach sztuki. "Państwo" dzieł sztuki)
  • ROZDZIAŁ III REALIZM INGARDENA: 1. Ingardenowska percepcja Husserla 2. Przedmiot intencjonalny a przedmiot realny 3. Przedmiot intencjonalny a przedmiot idealny 4. Realistyczna ontologia a istota

Bibliografia podmiotowa

  • Roman Ingarden, Przedmowa, do: Edmund Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, przeł. Danuta Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1967.
  • Roman Ingarden, O dziele literackim, przeł. Maria Turowicz, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1960.
  • Roman Ingarden, O poznawaniu dzieła literackiego, przeł. Danuta Gierulanka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe: Warszawa 1976.
  • Roman Ingarden, Studia z estetyki, Warszawa 1966.

Bibliografia przedmiotowa

  • Danuta Ulicka, Fenomenologiczna filozofia literatury, w: Literatura, teoria, metodologia, red. Danuta Ulicka, Warszawa 2001.
  • Waldemar Kmiecikowski, Istnienie idealne i intencjonalne w ujęciu Romana Ingardena (badania ontologiczne)

Przypisy

  1. R. Ingarden, O dziele literackim, s. 447
  2. R. Ingarden, O dziele literackim, s. 327