Znaczenie
Z Literatura przedmiotu
Spis treści
Locke
Quine
- Dwa dogmaty empiryzmu
David Pitt, Mental representation
- reprezentacja mentalna - teoretyczny konstrukt kognitywistyki, przede wszystkim obliczeniowej teorii umysłu
- przedstawieniowa teoria umysłu (RTM): stany mentalne są intencjonalne, odnoszą się do czegoś, są o czymś
- naturalizacja umysłu - wyjaśnienie stanów mentalnych w terminach neurologii
- postawy przekonaniowe:
- realiści intencjonalni (Dretske, Fodor): psychologia ludowa ma rację
- eliminatywiści intencjonalni (Churchland, Dennett): psychologia ludowa musi odejść, stany mentalne nie istnieją jak flogiston
- Dennett: przypisanie jakiemuś systemowi intencjonalności to zajęcie postawy intencjonalnej wobec niego
- reprezentacja pojęciowa i niepojęciowa
- myśli - nie posiadają qualiów, posiadają treść pojęciową
- doznania - posiadają cechy fenomenalne, ale nie treść pojęciową https://plato.stanford.edu/entries/content-nonconceptual/
- fenomenologia kognitywna: być może myśli też posiadają cechy fenomenalne https://plato.stanford.edu/entries/phenomenal-intentionality/
- realizm w kwestii reprezentacji niepojęciowej
- reprezentacjonizm/intencjonalizm (Dretske, Harman): możliwa jest redukcja treści fenomenalnej do treści intencjonalnej, qualia są cechami przedmiotów zewnętrznych; własności fenomenalne są intencjonalne; eksternalizm qualiów https://plato.stanford.edu/entries/consciousness-representational/
- fenomenalizm/fenomenizm (Block, Chlamers): treść fenomenalna reprezentacji mentalnej (qualia) to jej cechy wewnętrzne (niebo nie jest niebieskie, ale jego postrzeżenie)
- obrazowość (Kosslyn, Tye, McGinn), dwa poglądy: https://plato.stanford.edu/entries/mental-imagery/
- reprezentacje mentalne posiadają cechy przestrzenne, reprezentacje obrazowe (Kosslyn)
- reprezentacje obrazowe dają się wyrazić w języku myśli (Pylyshyn)
- obrazowość rozumiana jest szeroko, jako wszelkie dane zmysłowe (słuchowe, zapachowe etc)
- reprezentacje obrazkowe/reprezentacje dyskursywne == reprezentacje analogowe/cyfrowe (Goodman 1976), ciągłe/dyskretne, fenomenalne/niefenomenalne
- określanie treści, jaka zachodzi relacja między reprezentacją umysłową a abstrakcyjnym przedmiotem, który wyraża; dwa podejścia:
- przyczynowo-informacyjna: reprezentacja mentalna jest ugruntowana w informacji o tym, co jest jej przyczyną (Dretske, Devitt, Fodor)
- ale reprezentacja mentalna może zostać spowodowana przez coś, czego nie reprezentuje, i może reprezentować coś, co jej nie spowodowało, np. dym, pień drzewa, termostat, dzwonek telefonu nie reprezentuje swojej przyczyny, choć niesie o niej informację
- Teorie Zależności Asymetrycznej: odróżniają relacje informacyjne od relacji reprezentacyjnych, relacje informacyjne zależą od relacji reprezentacyjnych, ale nie odwrotnie (Fodor) https://plato.stanford.edu/entries/content-causal/
- Teorie Teleologiczne: mechanizm produkujący reprezentacje posiada funkcję tworzenia relacji reprezentacyjnych; jeśli reprezentacja konia została spowodowana przez zebrę, to mechanizm działa źle (Dretske, Fodor) https://plato.stanford.edu/entries/content-teleological/
- funkcjonalna: treść reprezentacji mentalnej jest określona przez relację do innych reprezentacji mentalnych; do których?
- do wszystkich innych - holizm
- do niektórych - lokalizm (molekularyzm)
- intencjonalność fenomenalna (Kriegel, Bourget etc) - sama przyczynowość nie wystarczy, do określenia treści reprezentacji mentalnych niezbędny jest fenomenalny charakter
- przyczynowo-informacyjna: reprezentacja mentalna jest ugruntowana w informacji o tym, co jest jej przyczyną (Dretske, Devitt, Fodor)
- internalizm i eksternalizm
- eksternalizm (antyindywidualizm): do określenia treści reprezentacji mentalnej niezbędne jest odniesienie do otoczenia (teoria przyczynowo-informacyjna; Burge, McGinn) https://plato.stanford.edu/entries/content-externalism/
- jeśli reprezentacja mentalna jest spowodowana przez przyczyny zewnętrzne, w jaki sposób może powodować zachowania? Wewnętrzne czynniki określają komponent treści
- wąska treść - określona przez czynniki wewnętrzne; Putnam, Fodor, Block - treść de dicto, bądź nawet w ogóle niewyrażalna (proto-treść), Frege - sens, Kaplan - charakter https://plato.stanford.edu/entries/content-narrow/
- szeroka treść - określona przez wąską treść oraz czynniki zewnętrzne
- internalizm (indywidualizm): treść reprezentacyjna jest określona przez indywidualne własności wewnętrzne (Putnam, Fodor)
- aktywny eksternalizm (Clark, Chalmers): reprezentacje umysłowe mogą istnieć całkowicie poza głową (np. obliczenia)
- eksternalizm (antyindywidualizm): do określenia treści reprezentacji mentalnej niezbędne jest odniesienie do otoczenia (teoria przyczynowo-informacyjna; Burge, McGinn) https://plato.stanford.edu/entries/content-externalism/
- obliczeniowa teoria umysłu - wiodąca wersji reprezentacjonistycznej teorii umysłu - umysł jest rodzajem komputera, a procesy umysłowe to obliczenia https://plato.stanford.edu/entries/computational-mind/
- syntaktyczna teoria umysłu (Stich) - teorie obliczeniowe powinny brać pod uwagę jedyne cechy formalne przedmiotów
- W jaki sposób reprezentacje realizowane są w mózgu?
- architektura klasyczna - reprezentacje mentalne to struktury symboliczne, którymi manipulujemy wg reguł (Turing, Fodor, Marr)
- język myśli (LOTH, Fodor) - myśli są ustrukturowane podobnie jak język, z prostych składników tworzy się złożone twory wg reguł https://plato.stanford.edu/entries/language-thought/
- architektura koneksjonistyczna - reprezentacje mentalne są realizowane przez sieć węzłów, podobnie jak sieć neuronowa, reprezentacje są rozproszone (McCulloch&Pitts, Rumerhart, Smolensky) https://plato.stanford.edu/entries/connectionism/
- architektura klasyczna - reprezentacje mentalne to struktury symboliczne, którymi manipulujemy wg reguł (Turing, Fodor, Marr)
- W jaki sposób reprezentacje realizowane są w mózgu?
- myśli i język: czy możliwe jest myślenie bez języka? Semantyka oparta na intencji (Chisholm, Sellars)
Paul Grice
- Zasada Kooperacji: wnoś swój wkład tak, aby osiągnąć wspólny cel, s. 96
- Kategorie Ilości, Jakości, Stosunku i Sposobu, i towarzyszące im maksymy s. 97
Jerrold J. Katz
- rozbija pytanie o znaczenie na mniejsze pytania, s. 66:
- Na czym polega różnica między posiadaniem znaczenia i brakiem znaczenia?
- Czy jest synonimiczność?
- etc.
- celem jest formalna reprezentacja sensów słów, s. 70
- proste znaczniki semantyczne - pojęcia atomiczne, s. 71
- znaczniki semantyczne - definiowane przy użyciu prostych znaczników semantycznych, s. 70
- odczyt - ciąg znaczników semantycznych, np. (Przedmiot), (Fizyczny), (Ludzki), etc. s. 71
- odczyt leksykalny - do słowa
- odczyt derywowany - do zdania
- tradycyjna zasada semantyki: znaczenie zdania jest funkcją znaczeń jego składników, s. 72
- wyjątki od tej zasady są marginalne, np. wziąć nogi za pas, s. 72
Luca Gasparri, Diego Marconi, Word meaning
- definicje słowa:
- podejście lingwistyczne: sprowadza słowo do jakiejś funkcji językowej
- podejście metafizyczne: status ontologiczny słowa
- słowo: najkrótsze wyrażenie językowe posiadające samodzielne znaczenie
- leksem: abstrakcyjna reprezentacja wszystkich form gramatycznych słowa (jak fonem dla głosek)
- teorie znaczenia słowa:
- semantyczne teorie znaczenia: jak znaczenie jest zakodowane w słowie
- fundacyjne teorie znaczenia: jak znaczenie jest zależne od użycia (konwencja) https://plato.stanford.edu/entries/convention/
- trzy klasyczne podejścia do znaczenia słowa:
- etymologia spekulatywna: naturalna więź między słowem i znaczeniem (Platon, Kratylos)
- retoryka: studia nad figurami mowy
- leksykografia klasyczna: powstanie leksykografii wpłynęło na rozwój teorii znaczenia
- semantyka historyczno-filologiczna: badanie zmian semantycznych i wrażliwości na kontekst
Filozofia języka
- Frege: odróżnia sens i znaczenie słów
- Russell, Wittgenstein, Tarski ograniczają się do zdań; Traktat Wittgensteina - odniesieniowa teoria znaczenia
- Quine, 1943, Church, 1951- powrót do Fregego (Pegaz)
- Carnap, 1947: intensja/ekstensja
- problem w odgraniczeniu znaczenia słownikowego od wszystkich prawdziwych zdań, w których słowo może się pojawić
- Fodor, Lepore, 1992: znaczenia leksykalna są albo atomowe, albo holistyczne
- definicja Tarskiego nie jest informatywna dla języków naturalnych, żeby zrozumieć zdanie, trzeba już wcześnie wiedzieć, co ono oznacza
- kompetencja semantyczna nie ogranicza się do znajomości relacji wewnątrz językowych, potrzebne jest ugruntowanie w świecie (Bonomi, Harnad)
- kompetencja semantyczna, dwa aspekty (Marconi):
- inferencyjny: relacje semantyczne takie jak synonimia, hiponimia etc.
- referencyjny: odniesienie do świata
- eksternalizm, zwrot eksternalistyczny, od lat 70.:
- na początku tylko nazwy własne i rodzaje naturalne (złoto, cytryna)
- Putnam, Kripke: odniesienie nie jest wyznaczone przez deskrypcję ani przez treść umysłową, lecz przez obiektywne relacje przyczynowe między mówiący i światem zewnętrznym
- "Arystoteles był wielkim wojownikiem" - odniesienie wyznaczone przez historyczny łańcuch mówiących sięgający do pierwotnych użytkowników imienia "Arystoteles"
- Putnam: woda na Ziemi Bliźniaczej może mieć skład chemiczny XYZ
- Burge, eksternalizm społeczny: znaczenie słowa zależy od standardów językowych społeczności
- internalizm: znaczenia są w głowach
- dwa aspekty znaczenia
- wąska treść: "woda" ma to samo znaczenie na Ziemi i Bliźniaczej Ziemi
- szeroka treść: "woda" ma odmienne odniesienie na Ziemi i Bliźniaczej Ziemi (eksternalizm)
- Chomsky: odniesienie to termin pozornie tylko oczywisty; woda to nie kwestia składu cząsteczkowego, nazywamy wodą rzeczy, które zawierają mnie wody niż rzeczy, których wodą nie nazywamy (herbata)
- kontekstualizm: "Mleko jest w lodówce" (karton mleka, plama z mleka), Searle
- Recanati, 2004: potencjał semantyczny słowa to kolekcja dotychczasowych użyć
- Bach, 1994: "rdzeń przekonaniowy", minimalna informacja, którą zdanie zawiera;
- ale trudno wyizolować rdzeń znaczeniowy: np. "Każda butelka jest w lodówce"
- indeksykalizm (Stanley 2007): znaczenie komunikowane może być określone przez treści językowe po wypełnieniu zmiennych wolnych wartościami i uwzględnieniu norm konwersacyjnych
- minimalizm, Borg, 2004: odróżnia to co zdanie oznacza i to co mówiący chce powiedzieć; słownik i gramatyka wystarczą do określenie sądów
Językoznawstwo
- semantyka strukturalistyczna
- antypsychologizm
- antyhistorycyzm: najpierw synchronia, potem diachronia
- antylokalizm: sens słowa nie może być badany w izolacji, ale w relacji do innych słów
- trzy podejścia do teorii znaczenia:
- teoria pola leksykalnego: znaczenie słowa w odniesieniu do pola leksykalnego, czyli zbioru semantycznie powiązanych słów
- analiza komponencjalna (semantyka składnikowa): znaczenie w terminach komponentów znaczeniowych jako cech prywatywnych (+męski, -męski)
- semantyka relacyjna (Lyons 1963): znaczenia powstają jako zbiór relacji semantycznych, bez odniesienia do rzeczywistości
- semantyka generatywistyczna: semantyka Katza, markery semantyczne w formie drzewa (aktywność, fizyczna, cel, ruch, chwytanie itp.)
- dwie grupy teorii po Katzu
- podejście dekompozycjonalne
- metajęzyk semantyki naturalnej (Natural Semantic Metalanguage, NSM): znaczenie słowa to kombinacja 60 niepodzielnych prymów semantycznych (Wierzbicka 1972)
- semantyka konceptualna: znaczenia to zjawiska pośredniczące między wyspecjalizowaną wiedzą językową i podstawowym poznaniem ugruntowanym w percepcji i schematach motorycznych (Jackendoff 1983)
- zarzut: jak odróżnić "bieganie" od "joggingu" bez odwoływania się do wiedzy innej niż czysto percepcyjna?
- semantyka dwupoziomowa: znaczenia to skutek interakcji między formą semantyczną słowa (SF) i niejęzykową strukturą pojęciową (CS), ogólną wiedzą o świecie (Bierwish 1983)
- Ale jak odróżnić uniwersytet od akademii czy szkoły wyższej?
- teoria słownika generatywnego (GLT): cztery poziomy informacji o znaczeniu - typ, argument, zdarzenie, qualia (Pustejovsky 1995)
- podejście relacyjne
- sieci symboliczne: słowa tworzą sieć, połączone relacjami synonimii, antonimii i meronimii
- analiza statystyczna: wzorce współwystępowania słów w korpusie https://plato.stanford.edu/entries/computational-linguistics/
- podejście dekompozycjonalne
Kognitywistyka
- lingwistyka kognitywna, Eleanor Rosch, lata 70.:
- kategorie znaczeniowa są stopniowalne, istnieją lepsze i gorsze przykłady;
- automobil jest wehikułem bardziej niż łódź wiosłowa, a marchewka jest lepszym przykładem warzywa niż dynia
- prototyp wehikułu, warzywa; architektura centrum i peryferia
- Radial Network Theory (Brugman 1988): słowa są połączone z pojęciem prototypowym przy pomocy relacji metafory i metonimii
- Conceptual Metaphor Theory (Lakoff & Johnson 1980) https://plato.stanford.edu/entries/metaphor/
- Mental Spaces Approach (Fauconnier 1994) https://plato.stanford.edu/entries/embodied-cognition/
- podejście encyklopedyczne
- Semantyka Ramowa (Fillmore 1975)
- Theory of Domains (Langacker 1987)
- znaczenie to wiedza o faktach, znajomość słowa "kupować" zależy od wiedzy o faktach społecznych
Psycholingwistyka
- badanie leksykonu mentalnego, jego składników, sposobu połączenia z pamięcią itp.
- leksykon mentalny to system haseł słownikowych, zawierających informacje o poszczególnych słowach
- składniki hasła
- forma semantyczna
- forma gramatyczna
- forma morfologiczna
- forma fonologiczna
- forma ortograficzna https://plato.stanford.edu/entries/concepts/
- symulacjonizm (enaktywizm): kompetencja pojęciowa (semantyczna) to zdolność do symulowania/odgrywania zmysłowych doświadczeń stanów rzeczy opisywanych przez język
Neurolingwistyka
- dwa spostrzeżenia:
- trzeba odróżnić między realizacją formy językowej (brzmienie, grafia) i pojęciem; można znać pojęcie bez znajomości słowa
- w mózgu nie ma podziału między wiedzą znaczeniową i encyklopedyczną, nie ma odróżnienia między sądami analitycznymi i syntetycznymi
- trzy tematy neurolingwistyki
- podział słownika na kategorie
- nazwy zwierząt i narzędzi znajdują się po lewej stronie płata czołowego
- reprezentacja rzeczowników pospolitych i nazw własnych
- trudniej przypomnieć sobie nazwy własne niż rzeczowniki pospolite
- odróżnienie między inferencyjnym i referencyjnym aspektem kompetencji słownikowej
- pacjenci tracą zdolność nazywania przedmiotów widzianych, choć zachowują zdolności inferencyjne; odwrotne przypadki rzadziej
Jeff Speaks, Meaning
- dwa rodzaje teorii znaczenia wg Davida Lewisa, General Semantics, 1970:
- teorie semantyczne: przypisują treść znaczeniową do wyrażeń języka
- klasyczne
- teoria odniesienia, Frege: łączy wyrażenia językowe z tym, w jaki sposób te wyrażenia się przyczyniają do określenie prawdziwości zdań, w których występują
- Mill: znaczenie słowa to nazwa własna przedmiotu (https://plato.stanford.edu/entries/word-meaning/)
- Frege: znaczenie to sens; sens to jak obraz Księżyca na soczewce teleskopu, różny zarówno od księżyca, jak i obrazu na siatkówce oka osoby obserwującej
- Russell: znaczenie to przekonanie
- możliwe światy: znaczenie to intensja, czyli reguła, która mówi, co wyrażenie by znaczyło, gdyby świat był pewnego typu
- alternatywy
- Wittgenstein, krytyka teorii semantycznych: myślimy o znaczeniach jak o rzeczach tego typu co słowa, choć od nich różnych, jak pieniądze i krowy, które można za nie kupić, Wittgenstein, Dociekania, par. 120)
- Davidson: T-zdania w stylu Tarskiego
- internalizm, Davidson, Chomsky, Pietroski: odrzuca więź umysł-świat; znaczenia to instrukcje jak stworzyć reprezentacją mentalną; używamy słowa linia na oznaczenie wielu rzeczy
- inferencjalizm, Brandom: znaczenie zdania to wiedza o dobrych i złych wnioskach, jakie można wyciągnąć z tego zdania (https://plato.stanford.edu/entries/meaning-holism/)
- semantyka dynamiczna: znaczenia zdania zależy od kontekstu dyskursu (https://plato.stanford.edu/entries/discourse-representation-theory/)
- ekspresywizm: sądy etyczne wyrażają specyficzne stany mentalne, typu obietnica lub planowanie
- klasyczne
- teorie fundacyjne: badają fakty społeczne i psychologiczne, które determinują treść znaczeniową wyrażeń
- mentalistyczne
- Grice: znaczenie to zawartość intencji mówiących
- znaczenie to przekonanie mówiących, a raczej konwencja, które reguluje w danej społeczności regularność pomiędzy wypowiedzią a przekonaniem (David Lewis 1975)
- komputacyjna teoria umysłu: znaczenie w postaci postaw przekonaniowych jest zapisane jest w języku myśli, składającym się z reprezentacji mentalnych (https://plato.stanford.edu/entries/mental-representation/)
- niementalistyczne
- przyczynowa teoria znaczenia, Kripke: odniesienie jest określone przez wprowadzenie nazwy (chrzest) i jej przekazywanie od jednego do drugiego mówiącego
- maksymalizacja prawdy i zasada miłosierdzia, Davidson: znaczenia i przekonania nie mogą być wyjaśnione jedne przez drugie, ale muszą być zdefiniowane razem, potrzebne jest wyjaśnienie przez fakt od nich niezależny: przekonania i znaczenia muszą być takie, aby prawdziwość przekonań i sądów była zmaksymalizowana
- magnetyzm referencji, Putnam: sama maksymalizacja prawdy nie wystarczy, potrzeba jeszcze, aby referencja była w ogóle "wybieralna" jako taka, w naturze istnieją obiektywne powiązania
- regularność użycia, Horwich: fraza "To jest czerwona" zwykle jest powodowana wskutek wizualnej percepcji czerwonej powierzchni
- normy społeczne, Wittgenstein, Brandom: znaczenie zdania to warunki, w których jest rzeczą poprawną i odpowiednią owo zdanie wypowiedzieć
- mentalistyczne
- teorie semantyczne: przypisują treść znaczeniową do wyrażeń języka
- ontologia przekonań (What are propositions, anyway?):
- fakt: Russell, Wittgenstein
- własność: D. Lewis, Chisholm
- akt mentalny przewidywania faktu bądź własności
Maciej Witek
- Wacław Janikowski: znaczenie to klasa typowych treści mentalnych wyznaczanych przez zasób komunałów, s. 99
- komunały to zdania analityczne a posteriori, s. 100
- sens: typowe treść mentalna, s. 100
Bibliografia
- Luca Gasparri, Diego Marconi, Word Meaning, https://plato.stanford.edu/entries/word-meaning/
- Paul Grice, Logika a konwersacja, przeł. B. Stanosz, w: Język w świetle nauki, Warszawa 1980.
- Jerrold J. Katz, Domena znaczenia, przeł. B. Stanosz, w: Język w świetle nauki, Warszawa 1980.
- Hilary Putnam, Znaczenie wyrazu "znaczenie", w: jego, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, 1998.
- Jeff Speaks, Theories of Meaning, https://plato.stanford.edu/entries/meaning/
- Maciej Witek, Teoria teorii znaczenia, "Filozofia Nauki" 2009 nr 2.