Bell hooks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 3: Linia 3:
 
* Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi<ref>cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140</ref>
 
* Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi<ref>cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140</ref>
 
* wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref>
 
* wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref>
 +
* piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158</ref>
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
* bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
 
* bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
 
* Elizabeth Janeway, Powers of the Weak
 
* Elizabeth Janeway, Powers of the Weak
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 19:43, 12 lip 2022

  • siła słabych: odmowa uznania narzucanej definicji siebie samych (Elizabeth Janeway, Powers of the Weak )[1]
  • Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi[2]
  • wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."[3]
  • piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."[4]

Bibliografia

  • bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
  • Elizabeth Janeway, Powers of the Weak

Przypisy

  1. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  2. cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  3. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155
  4. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158