Bell hooks: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 4: | Linia 4: | ||
* wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref> | * wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref> | ||
* piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158</ref> | * piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158</ref> | ||
+ | * przemoc tłumaczona miłością: ""<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 178</ref> | ||
+ | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013. | * bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013. | ||
* Elizabeth Janeway, Powers of the Weak | * Elizabeth Janeway, Powers of the Weak | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 19:44, 12 lip 2022
- siła słabych: odmowa uznania narzucanej definicji siebie samych (Elizabeth Janeway, Powers of the Weak )[1]
- Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi[2]
- wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."[3]
- piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."[4]
- przemoc tłumaczona miłością: ""[5]
Bibliografia
- bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
- Elizabeth Janeway, Powers of the Weak