Bell hooks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 4: Linia 4:
 
* wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref>
 
* wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155</ref>
 
* piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158</ref>
 
* piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158</ref>
* przemoc tłumaczona miłością: ""<ref>bell hooks, Teoria feministyczna, s. 178</ref>
+
* przemoc tłumaczona miłością: "Gdy przeanalizujemy kontekst, w którym rodzice zadają cierpienie swoim dzieciom, łatwiej zrozumieć, jak ofiara - i sprawca również - utożsamia przemoc z miłością. Nietrudno zauważyć, jak z czasem zaczynamy utożsamiać różne formy kar fizycznych z miłością i wierzyć, że ktoś nas rani, ponieważ nas kocha"<ref>Jane Patrick, cyt. za bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179</ref>
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==

Wersja z 20:55, 24 lip 2022

  • siła słabych: odmowa uznania narzucanej definicji siebie samych (Elizabeth Janeway, Powers of the Weak )[1]
  • Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi[2]
  • wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."[3]
  • piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."[4]
  • przemoc tłumaczona miłością: "Gdy przeanalizujemy kontekst, w którym rodzice zadają cierpienie swoim dzieciom, łatwiej zrozumieć, jak ofiara - i sprawca również - utożsamia przemoc z miłością. Nietrudno zauważyć, jak z czasem zaczynamy utożsamiać różne formy kar fizycznych z miłością i wierzyć, że ktoś nas rani, ponieważ nas kocha"[5]

Bibliografia

  • bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
  • Elizabeth Janeway, Powers of the Weak

Przypisy

  1. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  2. cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
  3. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155
  4. bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158
  5. Jane Patrick, cyt. za bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179