Bell hooks: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
(→Bibliografia) |
|||
Linia 10: | Linia 10: | ||
* bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013. | * bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013. | ||
* Elizabeth Janeway, Powers of the Weak | * Elizabeth Janeway, Powers of the Weak | ||
+ | * Germaine Greer, Kobiecy eunuch | ||
+ | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 21:15, 24 lip 2022
Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum
- siła słabych: odmowa uznania narzucanej definicji siebie samych (Elizabeth Janeway, Powers of the Weak )[1]
- Vivian Gornick, The Price of Paying Your Own Way: "Nie ma w naszym społeczeństwie sposobu zarobienia dużych pieniędzy - żadnego sposobu - który nie wiązałby się z wyzyskiem innych ludzi[2]
- wartość psychologiczna pracy domowej: "Ucząc się wykonywania prac domowych, dzieci i dorośli podejmują odpowiedzialność za porządkowanie materialnej rzeczywistości wokół siebie. Uczą się cenić to, co ich otacza i o to dbać. (...) Dziewczynki, choć są zazwyczaj zmuszane do prac domowych, są też uczone, by postrzegać je jako poniżające i pozbawione znaczenia. Takie nastawienie sprawia, że nie znoszą prac domowych, pozbawiając się jednocześnie osobistej satysfakcji, którą mogłyby odczuwać wykonując te niezbędne przecież prace."[3]
- piśmienność nieoczywista w USA: "Choć działaczki feministyczne skupiały się na walce przeciw seksizmowi w instytucjach edukacyjnych i wychowaniu dzieci, nie poddały głębszej analizie powiązań między seksistowskim wyzyskiem kobiet w naszym społeczeństwie i wykształceniem kobiet, a zwłaszcza brakiem podstawowych umiejętności czytania i pisania."[4]
- przemoc tłumaczona miłością: "Gdy przeanalizujemy kontekst, w którym rodzice zadają cierpienie swoim dzieciom, łatwiej zrozumieć, jak ofiara - i sprawca również - utożsamia przemoc z miłością. Nietrudno zauważyć, jak z czasem zaczynamy utożsamiać różne formy kar fizycznych z miłością i wierzyć, że ktoś nas rani, ponieważ nas kocha"[5]
- wzrost ilości przemocy w "Harlequinach"[6]
- prace domowe: czarna vs. biała perspektywa: "Od czasów niewolnictwa po dzień dzisiejszy czarne kobiety w Stanach Zjednoczonych pracowały i pracują poza domem - na polach, w fabrykach, pralniach czy domach innych ludzi. Praca ta przynosiła mizerne wynagrodzenie i często przeszkadzała w należytym wypełnianiu rodzicielskich zadań lub wręcz je uniemożliwiała. Historycznie rzecz biorąc, czarne kobiety uważały pracę we własnym domu za zajęcie, które uczłowiecza; pracę, która potwierdza naszą tożsamość jako kobiet, jako istot ludzkich przejawiających miłość i troskę - te właśnie ludzkie gesty, do których - wedle ideologii supremacji białych - czarni nie byli zdolni." [7]
Bibliografia
- bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. Ewa Majewska, Warszawa 2013.
- Elizabeth Janeway, Powers of the Weak
- Germaine Greer, Kobiecy eunuch
Przypisy
- ↑ bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
- ↑ cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 140
- ↑ bell hooks, Teoria feministyczna, s. 155
- ↑ bell hooks, Teoria feministyczna, s. 158
- ↑ Jane Patrick, cyt. za bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179
- ↑ bell hooks, Teoria feministyczna, s. 179
- ↑ bell hooks, Teoria feministyczna, s. 189