Charles Sanders Peirce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Jak uczynić nasze myśli jasnymi==
 +
* świadomość bezpośrednia (dźwięk) vs. świadomość pośrednia (melodia), s. 78
 +
* przekonanie:
 +
*# jesteśmy go świadomomi
 +
*# niweluje podrażnienie wywołane wątpieniem
 +
*# prowadzi do utrwalenia nawyku, s. 79
 +
* znaczenie myśli to implikowane przez nią reguły postępowania; "Nie ma takiej różnicy znaczenia, które nie byłaby różnicą w praktyce", s. 80
 +
* doktryna transsubstancjacji: "Twierdzenie, że coś, co posiada wszystkie zmysłowe cechy wina, jest krwią, jest wyrażeniem bezsensownym", s. 81
 +
* geneza pojęcia siły: pojawiło się w w. XVII, wywodzi się z pojęcia przyczyny, s. 85
 +
* "Chociaż znamy skutki oddziaływania siły, nie wiemy, czym ona jest" - twierdzenie wewnętrznie sprzeczne
 +
* definicja prawdy i rzeczywistości: "Pogląd, który na mocy losu, przeznaczenia musi być zaakceptowany przez wszystkich badaczy - oto nasza definicja prawdy, a jej przedmiot to rzeczywistość", s. 90
 +
* rzeczywistość niezależna od tego, co kto o niej myśli, s. 91
 +
==Copleston==
 
* Logika (Copleston, VIII, 274)
 
* Logika (Copleston, VIII, 274)
 
*# gramatyka spekulatywna (teoria znaku)
 
*# gramatyka spekulatywna (teoria znaku)
Linia 10: Linia 23:
 
*# trzeciości (kategoria zapośredniczenia, znaku, prawa)
 
*# trzeciości (kategoria zapośredniczenia, znaku, prawa)
 
* tychizm - przypadek jest zawsze obecny w świecie
 
* tychizm - przypadek jest zawsze obecny w świecie
 +
* agapizm - ostatecznym celem jest kosmiczna idea miłości-przyciągania
 +
* synechizm - wszystko jest ciągłe, usuwa dualizm dusza-ciało
 +
* "materia to zużyta myśl, a zakorzenione nawyki stają się prawami fizycznymi" (cyt. za Copleston, VIII, 287)
 +
==Bibliografia==
 +
# C.S. Peirce, Jak uczynić nasze myśli jasnymi, przeł. Z. Dyjas, w: H. Buczyńska, Peirce, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1994.

Aktualna wersja na dzień 16:43, 4 cze 2023

Jak uczynić nasze myśli jasnymi

  • świadomość bezpośrednia (dźwięk) vs. świadomość pośrednia (melodia), s. 78
  • przekonanie:
    1. jesteśmy go świadomomi
    2. niweluje podrażnienie wywołane wątpieniem
    3. prowadzi do utrwalenia nawyku, s. 79
  • znaczenie myśli to implikowane przez nią reguły postępowania; "Nie ma takiej różnicy znaczenia, które nie byłaby różnicą w praktyce", s. 80
  • doktryna transsubstancjacji: "Twierdzenie, że coś, co posiada wszystkie zmysłowe cechy wina, jest krwią, jest wyrażeniem bezsensownym", s. 81
  • geneza pojęcia siły: pojawiło się w w. XVII, wywodzi się z pojęcia przyczyny, s. 85
  • "Chociaż znamy skutki oddziaływania siły, nie wiemy, czym ona jest" - twierdzenie wewnętrznie sprzeczne
  • definicja prawdy i rzeczywistości: "Pogląd, który na mocy losu, przeznaczenia musi być zaakceptowany przez wszystkich badaczy - oto nasza definicja prawdy, a jej przedmiot to rzeczywistość", s. 90
  • rzeczywistość niezależna od tego, co kto o niej myśli, s. 91

Copleston

  • Logika (Copleston, VIII, 274)
    1. gramatyka spekulatywna (teoria znaku)
    2. abdukcja
    3. retoryka spekulatywna, metodeutyka
  • naczelna zasada pragmatyzmu to teoria znaczenia; znaczenie pojęcia to suma jego następstw praktycznych
  • pragmatyczna teoria znaczenia, Copleston, VIII, 274
  • typy idei: Copleston, VIII, 283-285
    1. pierwszości (kategoria jakości),
    2. drugości (działania, fakty),
    3. trzeciości (kategoria zapośredniczenia, znaku, prawa)
  • tychizm - przypadek jest zawsze obecny w świecie
  • agapizm - ostatecznym celem jest kosmiczna idea miłości-przyciągania
  • synechizm - wszystko jest ciągłe, usuwa dualizm dusza-ciało
  • "materia to zużyta myśl, a zakorzenione nawyki stają się prawami fizycznymi" (cyt. za Copleston, VIII, 287)

Bibliografia

  1. C.S. Peirce, Jak uczynić nasze myśli jasnymi, przeł. Z. Dyjas, w: H. Buczyńska, Peirce, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1994.