Duch króla Leopolda: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 +
* bezinteresowaność Leopolda: "Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"<ref>Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326</ref>
 +
* Leopold o Jawie: praca niewolnicza jest "jedyną drogą do ucywilizowania i podźwignięcia tych leniwych i zepsutych ludzi Dalekiego Wschodu"<ref>jw., s. 53</ref> (z korespondencji z James William Bayley Moneyem)
 +
* Kolonializm vs. komunizm: "Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"<ref>jw., s. 386</ref>
 +
* sami sobie są winni, bo kraje Afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."<ref>jw., s. 396</ref>
 +
==Bibliografia==
 
#Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
 
#Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
#Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa (1998)
+
#Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa.  Pan Macmillan (1998)
 
#[https://en.wikipedia.org/wiki/Congo_Free_State_propaganda_war wojna propagandowa o Kongo]
 
#[https://en.wikipedia.org/wiki/Congo_Free_State_propaganda_war wojna propagandowa o Kongo]
 
+
==Przypisy==
* bezinteresowaność Leopolda
+
"Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"<ref>Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326</ref>
+
 
+
* Leopold o Jawie: praca niewolnicza jest "jedyną drogą do ucywilizowania i podźwignięcia tych leniwych i zepsutych ludzi Dalekiego Wschodu"<ref>jw., s. 53</ref> (z korespondencji z James William Bayley Moneyem)
+
 
+
* Kolonializm vs. komunizm:
+
"Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"<ref>jw., s. 386</ref>
+
 
+
* sami sobie są winni, bo kraje Afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw.
+
społeczeństwa. Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest
+
dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."<ref>jw., s. 396</ref>
+

Aktualna wersja na dzień 13:37, 3 cze 2022

  • bezinteresowaność Leopolda: "Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"[1]
  • Leopold o Jawie: praca niewolnicza jest "jedyną drogą do ucywilizowania i podźwignięcia tych leniwych i zepsutych ludzi Dalekiego Wschodu"[2] (z korespondencji z James William Bayley Moneyem)
  • Kolonializm vs. komunizm: "Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"[3]
  • sami sobie są winni, bo kraje Afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."[4]

Bibliografia

  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
  2. Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa. Pan Macmillan (1998)
  3. wojna propagandowa o Kongo

Przypisy

  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326
  2. jw., s. 53
  3. jw., s. 386
  4. jw., s. 396