Duch króla Leopolda: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
m (Admin przeniósł stronę Kongo do Duch króla Leopolda) |
|||
(Nie pokazano 14 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | * bezinteresowaność Leopolda | + | * bezinteresowaność Leopolda: "Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"<ref>Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326</ref> |
− | "Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"<ref>Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326</ref> | + | * Leopold o Jawie: praca niewolnicza jest "jedyną drogą do ucywilizowania i podźwignięcia tych leniwych i zepsutych ludzi Dalekiego Wschodu"<ref>jw., s. 53</ref> (z korespondencji z James William Bayley Moneyem) |
− | + | * Kolonializm vs. komunizm: "Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"<ref>jw., s. 386</ref> | |
− | * Kolonializm vs. komunizm: | + | * sami sobie są winni, bo kraje Afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."<ref>jw., s. 396</ref> |
− | "Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"<ref>jw., s. 386</ref> | + | ==Bibliografia== |
+ | #Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012 | ||
+ | #Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa. Pan Macmillan (1998) | ||
+ | #[https://en.wikipedia.org/wiki/Congo_Free_State_propaganda_war wojna propagandowa o Kongo] | ||
+ | ==Przypisy== |
Aktualna wersja na dzień 13:37, 3 cze 2022
- bezinteresowaność Leopolda: "Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"[1]
- Leopold o Jawie: praca niewolnicza jest "jedyną drogą do ucywilizowania i podźwignięcia tych leniwych i zepsutych ludzi Dalekiego Wschodu"[2] (z korespondencji z James William Bayley Moneyem)
- Kolonializm vs. komunizm: "Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"[3]
- sami sobie są winni, bo kraje Afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."[4]
Bibliografia
- Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
- Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa. Pan Macmillan (1998)
- wojna propagandowa o Kongo