Duch króla Leopolda: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 11: Linia 11:
 
* sami sobie są winni:
 
* sami sobie są winni:
  
kraje afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw"<ref>jw., s. 396</ref>
+
kraje afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw.
 +
społeczeństwa.
 +
 
 +
Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wy-
 +
 
 +
kraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest
 +
 
 +
dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wyni
 +
 
 +
kające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest
 +
 
 +
głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet
 +
 
 +
uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla któ-
 +
 
 +
rych polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swo-
 +
 
 +
jego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być
 +
 
 +
najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest
 +
 
 +
dziedzictwo tubylczego niewolnictwa.
 +
 
 +
Te same przeszkody istnieją wszędzie. W wielu krajach dyskry-
 +
 
 +
minacja kobiet blokuje postęp społeczny i gospodarczy. Wiele spo-
 +
 
 +
"<ref>jw., s. 396</ref>

Wersja z 20:33, 15 gru 2017

  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
  2. Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa (1998)
  3. wojna propagandowa o Kongo
  • bezinteresowaność Leopolda

"Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"[1]

  • Kolonializm vs. komunizm:

"Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"[2]

  • sami sobie są winni:

kraje afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. społeczeństwa.

Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wy-

kraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest

dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wyni

kające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest

głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet

uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla któ-

rych polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swo-

jego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być

najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest

dziedzictwo tubylczego niewolnictwa.

Te same przeszkody istnieją wszędzie. W wielu krajach dyskry-

minacja kobiet blokuje postęp społeczny i gospodarczy. Wiele spo-

"[3]
  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326
  2. jw., s. 386
  3. jw., s. 396