Duch króla Leopolda: Różnice pomiędzy wersjami
Z Literatura przedmiotu
Linia 14: | Linia 14: | ||
społeczeństwa. | społeczeństwa. | ||
− | Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, | + | Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."<ref>jw., s. 396</ref> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet | + | |
− | + | ||
− | uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest | + | |
− | + | ||
− | dziedzictwo tubylczego niewolnictwa. | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | "<ref>jw., s. 396</ref> | + |
Wersja z 20:34, 15 gru 2017
- Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
- Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa (1998)
- wojna propagandowa o Kongo
- bezinteresowaność Leopolda
"Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"[1]
- Kolonializm vs. komunizm:
"Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"[2]
- sami sobie są winni:
kraje afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. społeczeństwa.
Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."[3]