Duch króla Leopolda: Różnice pomiędzy wersjami

Z Literatura przedmiotu
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 14: Linia 14:
 
społeczeństwa.
 
społeczeństwa.
  
Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wy-
+
Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."<ref>jw., s. 396</ref>
 
+
kraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest
+
 
+
dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wyni
+
 
+
kające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest
+
 
+
głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet
+
 
+
uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla któ-
+
 
+
rych polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swo-
+
 
+
jego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być
+
 
+
najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest
+
 
+
dziedzictwo tubylczego niewolnictwa.
+
 
+
Te same przeszkody istnieją wszędzie. W wielu krajach dyskry-
+
 
+
minacja kobiet blokuje postęp społeczny i gospodarczy. Wiele spo-
+
 
+
"<ref>jw., s. 396</ref>
+

Wersja z 20:34, 15 gru 2017

  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012
  2. Adam Hochschild, King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa (1998)
  3. wojna propagandowa o Kongo
  • bezinteresowaność Leopolda

"Nie zainwestowałem w kongijski przemysł ani centa i nie otrzymywałem żadnej pensji jako władca Konga"[1]

  • Kolonializm vs. komunizm:

"Cenzura była potężna; Afrykanin w belgijskim Kongu miał taką samą możliwość wyrażania swojego zdania jak obywatel stalinowskiego Związku Radzieckiego"[2]

  • sami sobie są winni:

kraje afryki "nie zdołały stworzyć sprawiedliwych, dostatnich i demokratycznych społeczeństw. społeczeństwa.

Powody, dla których nie udało się to prawie w całej Afryce, wykraczają daleko poza dziedzictwo kolonializmu. Jednym z nich jest dramatyczna sytuacja kobiet w tamtejszych społeczeństwach i wynikające z niej przemoc, ucisk i uprzedzenia. Innym czynnikiem jest głęboko zakorzeniona w afrykańskiej kulturze tolerancja, a nawet uwielbienie dla ,silnych przywódców" w rodzaju Mobutu, dla których polityka oznacza przede wszystkim wzbogacenie własne i swojego klanu albo grupy etnicznej. Wreszcie i być może to nadal być najważniejsze w strukturę społeczną wciąż ciasno wplecione jest dziedzictwo tubylczego niewolnictwa."[3]
  1. Adam Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce, przeł. P. Tarczyński, Warszawa 2012, s. 326
  2. jw., s. 386
  3. jw., s. 396