Media
Granica między nauką o komunikowaniu a nauką o mediach przebiega w miejscu, w którym procesy komunikowania traktowane w kategoriach praktyk znaczących (a więc ze względu na syntaktyczne i semantyczne aspekty komunikowania) zaczynają być rozważane w związku z samymi technologiami komunikowania i w kontekście towarzyszących im sposobów artykulacji, i to nie tylko jako określone technologie komunikowania, ale i postrzegania. Te zaś nie transportują już znaczeń, lecz dzięki sprzężeniu z umysłem wytwarzają nowe stany świadomości (Andrzej Gwóźdź, Kino i przekaźniki elektroniczne w perspektywie teorii mediów. Wprowadzenie, w: Po kinie?…, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994, s. 10)
Spis treści
Antropologia słowa
- Grzegorz Godlewski, Słowo-pismo-sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa 2008.
Nowe media kreują nowe potrzeby
Np. otrzymywania wiadomości od przyjaciół
Innis
H. Innis - media służą:
- do dystrybucji wiedzy w czasie
- i w przestrzeni (D. Mersch, Teorie mediów, s. 95)
- Harold Innis, The Bias of Communication, University of Toronto Press 2008.
- Harold Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: G. Godlewski (red.), "Communicare. Almanach Antropologiczny. Temat: Oralność/piśmienność", Warszawa 2007.
spreadable media
Media, w których dystrybuowaniu istotną rolę odgrywają odbiorcy przesyłający sobie nawzajem interesujące ich zdaniem treści – przyp. MF („rozprzestrzenialne” media), Jenkins
Usuwanie, zapominanie
„Nawet decydowanie, czy zapamiętać czy zapomnieć, nie jest już ekonomiczne”, pisze Viktor Mayer-Schönberger, Delete: The Virtue Of Forgetting In The Digital Age, Princeton University Press, Princeton – Oxford 2009, s. 68. (za Paulina Jędrzejewska, w: Młodzi i media)
Krytyka nowych mediów
- Naomi S. Baron, Always on: language in an online and mobile world, Oxford 2008.
- Philippe Breton, La cult d'Internet. Une menace pour le lien social, Paris 2000.
- Andrew Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
- Andrew Keen, The Cult of the Amateur: How Today's Internet Is Killing Our Culture, New York : Doubleday/Currency, 2007.
- Mihai Nadin, Civilisation of Illiteracy
- G. Steiner, W zamku Sinobrodego
- G. Steiner, Mroczne przywileje cenzury, w: Demokracja i literatura, 1995.
Badania literackie
- Ewa Szczęsna, Poetyka mediów : polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.
Nowe media a prasa
- Dziennikarstwo i świat mediów, red. Zbigniew Bauer. Kraków : „Uniwersitas” 2000.
Socjologia nowych mediów
- Opinia publiczna i środki masowego przekazu a ujemne zjawiska społeczne / red. Brunon Hołyst. - Warszawa : Wydaw. Praw., 1981
- Hadley Cantril, The Invasion from Mars (słuchowisko Wellesa)
Eschatologia
- Makuch S., 2012, Między nauką a popkulturą. Funkcjonowanie pojęcia nieśmiertelności w internecie, [w:] A. Gemra, H. Kubicka [red.], Związki i rozwiązki : relacje kultury i literatury popularnej ze starymi i nowymi mediami, Wrocław, 217-226.
Nowe media w Polsce
- Media w Polsce: zarys problematyki / Wiesław Sonczyk. - Warszawa : WsiP, 1999.
- Bogusława Bodzioch-Bryła, Przepływy, protezy, przedłużenia... : przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku, 2015.
Filozofia nowych mediów
- Wojciech Chyła, Media jako biotechnosystem. Zarys filozofii mediów
- Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu / Tomasz Szkudlarek. - Kraków : „Impuls”, 1999.
- Erik Davis, Techgnoza. Mit, magia + mistycyzm w wieku informacji, przeł. J. Kierul, Poznań 2002.
- Erik Davis, Techgnosis: myth, magic, mysticism in the age of information, New York 1998.
- J. Bobryk, Spadkobiercy Teuta. Ludzie i media, Warszawa 2001.
Etyka
- Etyka środków przekazu / William L. Rives, Cleve Mathews ; tł. Jan Zakrzewski, Ewa Krasnodębska. - Warszawa : Wydaw-a Artyst. i Film., 1995
- Wojciech Jerzy Bober, Powinność w świecie cyfrowym. Etyka komputerowa w świetle współczesnej filozofii moralnej, Warszawa 2008.
Bibliografia
- Chris Anderson, Długi Ogon (http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html)
- Chris Anderson, The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. New York: Hyperion 2006.
- Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.
- Jean Baudrillard, Porządek symulakrów, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, oprac. A. Gwóźdź, Kraków 2001.
- Jean Baudrillard, Precesja symulakrów, w: Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1996.
- Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
- Bauman
- E. Bendyk, Antymatrix
- W. Benjamin, Twórca jako wytwórca
- Bolz N., Rozstanie z galaktyką Gutenberga, tłum. K. Krzemieniowa, [w:] Po kinie?...
- Régis Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. Alina Kapciak, Warszawa 2010.
- Gillo Dorfles, CZŁOWIEK ZWIELOKROTNIONY, przekład: Teresa Jekiel, Irena Wojnar, wydawca: PWN, Warszawa 1973
- Dróżdż, Media. Teorie i fikcje
- Dróżdż, Logos i ethos mediów. Dyskurs paradygmatyczny filozofii mediów
- P. F. Druck, Społeczeństwo pokapitalistyczne
- Dziadzia, Wpływ mediów
- Umberto Eco, Apokaliptycy i dostosowani: Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, Warszawa 2010. (szkoła frankfurcka vs. szkoła kanadyjska)
- Marian Filipiak, Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2005.
- Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Warszawa 2010.
- F. Fukuyama, Wielki wstrząs
- New Media. 1740–1915, red. Lisa Gitelman, Geoffrey B. Pingree, Cambridge, Massachusetts 2003.
- Tomasz Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja
- Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-Kraków 1999.
- Douglas Rushkoff: Cyberia. Życie w okopach Hiperprzestrzeni. Warszawa: Wydawnictwo Okultura, 2008
- Renata Grzegorczykowa, Rola języka w tworzeniu kultury umysłowej, w: „Język a kultura” 1, Wrocław 1991.
- Andrzej Gwóźdź, Kino i przekaźniki elektroniczne w perspektywie teorii mediów. Wprowadzenie, w: Po kinie?..., red. A. Gróźdź, Kraków 1994.
- Andrzej Gwóźdź (red.), Wiek ekranów.
- M. Heidegger, Pytanie o technikę, w: jego, Budować, mieszkać, być.
- "Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media", red. P. Marecki, M.Pisarski.
- Maryla Hopfinger, (red.), Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 1997.
- Maryla Hopfinger, (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2005.
- Harold A. Innis, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, w: Almanach Antropologiczny 2. Temat: Oralność/piśmienność, red. G. Godlewski et alii, Warszawa 2007.
- Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Warszawa 2007.
- Henry Jenkins, Convergence culture : where old and new media collide, New York : New York University Press, 2006.
- Stanisław Juszczyk, Człowiek w świecie elektronicznych mediów - szanse i zagrożenia (o problemach tworzącego się społeczeństwa informacyjnego), Katowice 2000.
- B. Kita, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów
- R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne
- Antonina Kłoskowska, Społeczna sytuacja komunikowania, "Studia Socjologiczne" 1974 nr 4.
- Kowalski, Jung, Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów
- Martin Lister, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.
- Loska, Dziedzictwo McLuhanna
- Rafał Maciąg. Deus ex machina. Nowe media i ich projekt poznawczy, Kraków 2012.
- M. Miczka-Pajestka, Podmiot i jego cyfrowa egzystencja, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Kraków 2005.
- M. Kita (red.), Dialog a nowe media [1]
- Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.
- I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
- Lev Manovich, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006.
- T. Miczka, O niektórych przesunięciach komunikacyjnych, w: Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, red. M. Hopfinger, Warszawa 1997.
- Marshall McLuhan
- Dieter Mersch, Teorie mediów, przeł. Ewa Krauss, Warszawa 2010.
- Maciej Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
- Leszek Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe
- Byron Reeves, Clifford Nass, Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, Warszawa 2000.
- H. I. Schiller, Sternicy świadomości
- Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, red. Alicja Kisielewska
- Marek Sokołowski (red.), Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy rozwoju
- Z. Suszczyński (red.), Słowo w kulturze mediów
- L.Taylor, A.Willis, Medioznawstwo
- Thompson, Media i nowoczesność
- K. T. Toeplitz, Dokąd prowadzą nas media
- Paul Virilio, Bomba informacyjna, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.
- Ewa Wilk, Nawigacje słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków 2000.
- Krystyna Wilkoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media
- Witosz B., Ewolucja form gatunkowych, w tejże: Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005, s. 181-195.
- P. Zawojski, Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią. Kielce 2000.
- Siegfried Zielinski, Archeologia mediów
- Media / red. Edyta Banaszkiewicz-Zygmunt. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 2000.
Historia mediów
- A. Briggs, P. Burke, Społeczna historii mediów. Od Gutenberga do Internetu, 2010.
- Z.Bajka, Historia mediów, Kraków 2008
- T.Goban- Klas, Zarys historii rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001